BasBQ
Beef en Steak

M'n 1e keer pulled park maken, compleet gemaakt verslag

 
 

RvH6511

Pitmaster
Berichten
822
Nadat ik al meerdere keren getuige ben geweest van het maken van pulled pork heb ik besloten dat ik dit zelf ook maar eens moest gaan oppakken.
Nu vond mijn vrouw dat wel een goed idee, en de gedachte was dan ook om dit maar gelijk even te doen voor de nieuwjaarsvisite welke gaat komen. Nu verwachtten wij ongeveer 35 man die dag dus de schrik sloeg me wel even om het hart.

Gelukkig ben ik van het type wie niet waagt die niet wint maar toch.....

Gauw op deze site gekeken hoe ik het nu precies moest (dank voor de uitgebreide uitleg NosKos) en vanmorgen gestart met de voorbereidingen.

Ontdooide procureur (ongeveer 5 kg totaal)


Alle spullen klaar gezet voor het rubben en injecteren.


Inbinden en dan insmeren met mosterd


en kruiden


en injecteren met Noskos recept


Vervolgens het vlees vacumeren en sealen zodat de rub en de injecties kunnen intrekken.


Uiteraard leggen we het vlees koel en als we er toch zijn dan gelijk maar zo'n Hij En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe


Nu wachten tot morgen en dan gaan we fikken.
Uiteraard zal ik ook hier weer een soort van reportage van maken want zo'n sticker krijg je niet voor niets tenslotte. =)) =)) =))

Mochten jullie nog zaken zien welke ter verbetering vatbaar zijn dan hoor ik die uiteraard graag.

Morgen komt de rest

Zoals beloofd zou ik jullie verder op de hoogte houden van mijn avontuur "de eerste keer Pulled Pork maken.

Vanmorgen om 07.00 uur uit bed gekomen om het vlees uit de koelkast te halen zodat deze langzaam op temperatuur kan komen.


Gestart om 08.45 uur met het voorbereiden van de Q.


Even een overzichtsfoto van mijn grill dome


Vervolgens ben ik om 09.00 uur gestart met fikken,


Inmiddels het vlees voorbereid, uit de vacu?m zakken gehaald en de thermometers geplaatst. Wat mij wel opviel is dat er een hoop vocht in de zakken zat. (is dit normaal???) Vlees rook wel lekker en zag er vochtig genoeg uit.


Om 09,30 was het zover, de Q was constant (120 graden) en ik kon dus het vlees op de Q leggen.
Eerst wat rookhout toevoegen


Vervolgens opbouwen,


en de "Babies" er op........ (09.34 uur)


Afwachten maar,


Inmiddels is het nu 11.50 uur en de koffie is op dus ik ga weer verder met de voorbereidingen voor de andere gerechten.
Temp nu is 57, 54  en in de Q 121 graden.

Gaat dus goed en uiteraard ga ik jullie nog verder op de hoogte houden van het vervolg.......

Inmiddels zijn we 5 uur onderweg en is de temperatuur van de ene procureur een graad of 7 minder dan de ander. Maar aangezien ze er nu 5 uur ongelegen hebben worden ze Glace aangebracht.




en nog ??n omdat het zo leuk is. ;)


Vervolgens hebben we de "Babies" 2 uur met de glaze door laten garen en na 2 uur ingepakt in de folie. Wat mij verbaasde was dat de kerntemperatuur niet noemenswaardig was opgelopen en dat deze pas nadat het in de folie was gewikkeld en weer op de BBQ was teruggelegd ging oplopen. (overigens ook pas na een 3 kwartier)
Hierbij de foto ongeveer 10 minuten voordat ik de eerste Procureur er uit gehaald heb.


De rijk van smaak vrijkomende vleessappen


Vervolgens de procureur opnieuw inpakken en deze een uur laten rusten......


Na een uur rusten komen er nog wat sappen vrij welke we ook opvangen


Dan komt het echte werk Pullen,


Nog even fijn nabewerken met vorken en saus toevoegen samen met de opgevangen vleessappen,




En dan het eindresultaat:


Best wel trots op.
Nu heb ik zelf al stiekem geproefd en ben benieuwd wat de rest er van vindt. (ikzelf vond het perfect smaken)

Laatste update:
De visite vond de Pulled Pork ook niet te versmaden en veel mensen zijn 2 soms wel 3 keer teruggekomen.
Ik heb nog een klein beetje over (er is dus bijna 3,5 kg weggewerkt) dat ga ik vacumeren en invriezen voor later.

Uiteraard hoop ik dat ik met dit fotoverslag anderen kan overhalen om ook zo'n leuk "avontuur" te gaan starten.
Bedankt voor jullie aandacht.

Ik hoop dat dit verslag voldoende is voor het verkrijgen van een stickertje want behalve voor jezelf doe je het tenslotte ook voor de sticker...... =)) =)) =)) =))
 
Dat gaat goed komen!
Ik zou de volgende keer eerst injecteren en daarna in de rub zetten, je hebt nu kans dat de rub er weer afgaat tijdens injecteren.

Succes en veul plezier morgen!
 
lekker hoor, succes morgen
 
Suc6! met deze voorbereiding kan het haast niet mis gaan
 
Ceriel zei:
Dat gaat goed komen!
Ik zou de volgende keer eerst injecteren en daarna in de rub zetten, je hebt nu kans dat de rub er weer afgaat tijdens injecteren.

Succes en veul plezier morgen!

Bedankt voor de tip.
Zag later dat er inderdaad eerst ge?njecteerd moest worden en dan pas rubben.
Ga ik de volgende keer zeker veranderen.
 
Ziet er goed uit, succes morgen!
 
het is hartstikke morgen vandaag ;) , hoe staat het ermee? ligt ie er al op?
 
Leo zei:
het is hartstikke morgen vandaag ;) , hoe staat het ermee? ligt ie er al op?

Hoi Leo,
Uiteraard liggen de babies er op.
Op dit moment is de kerntemperatuur 30 graden dus het gaat zo die moet.
De Q blijft nu op zo'n 121-125 schommelen dus dat gaat ook naar behoren.

Dadelijk komen de foto's want ik ben nu kipsate en moinkballen aan het voorbereiden.
 
gaat idd goed zo te lezen.
jullie gaan een prima jaar wisseling krijgen heb ik het idee  ;)
 
Leuk verslag om te volgen , moet ook eens zo'n thermometer aanschaffen .
Ben nu wat spareribs aan maken voor vanavond maar moet af en toe naar buiten om te controleren :(
Zal eens gaan verdiepen in zo'n thermometer.
Succes met de bereiding
 
Terug
Bovenaan Onderaan