BasBQ
Beef en Steak

Mijn laatste BBQ aanwinst

WSM 47 uit 2015 overgenomen.Deze stond ergens buiten onder een hoes weg te kwijnen. Werd niet meer gebruikt.
Na een paar uur schoonmaken met Dasty, velgenreiniger en hoge druk reiniger kwam er nog een leuke bbq onder de overvloedige seasoning laag vandaag.
Deze kan aan een tweede ronde beginnen.

cb95ebc24b6e4cd4013540648d9cf993.jpg


464066efd22a4f957b023f5ac1205e72.jpg

mooi hoor! Ziet er echt weer als nieuw uit. Lekker genieten en ik ben benieuwd wat je voorkeur geniet. Waterpan of een alternatief šŸ˜‰
 
mooi hoor! Ziet er echt weer als nieuw uit. Lekker genieten en ik ben benieuwd wat je voorkeur geniet. Waterpan of een alternatief

Ik heb de videoā€™s vanochtend bekeken en merkte dat de heren bij de verschillende tests heel weinig verschil proefden tussen bereiding met water in de pan of zand.
Ik neig er daarom naar om af te zien van water en te beginnen met een terracotta schaal (36 cm). Vooral ook vanwege de iets hogere temperatuur en minder brandstof verbruik en het makkelijker schoonmaken.
 
Ik heb de videoā€™s vanochtend bekeken en merkte dat de heren bij de verschillende tests heel weinig verschil proefden tussen bereiding met water in de pan of zand.
Ik neig er daarom naar om af te zien van water en te beginnen met een terracotta schaal (36 cm). Vooral ook vanwege de iets hogere temperatuur en minder brandstof verbruik en het makkelijker schoonmaken.
mooi apparaat.... ziet er echt top uit! Gaat mij niet meer lukken die van mij is een beetje verweerd. (heeft ook z'n charme)

Probeer ook vooral gerechten zonder waterpan. Is hier favoriet.

kip(bout), ribs, tootsies pork steak etc.

Let dan wel op met de hoeveelheid kolen.

have fun
 
mooi apparaat.... ziet er echt top uit! Gaat mij niet meer lukken die van mij is een beetje verweerd. (heeft ook z'n charme)

Probeer ook vooral gerechten zonder waterpan. Is hier favoriet.

kip(bout), ribs, tootsies pork steak etc.

Let dan wel op met de hoeveelheid kolen.

have fun

Ik hou van bbqā€™s die gebruikt uitzien. Heeft zijn charme inderdaad.

Wat bedoel je met let op met de hoeveelheid kolen?
 
Ik heb de videoā€™s vanochtend bekeken en merkte dat de heren bij de verschillende tests heel weinig verschil proefden tussen bereiding met water in de pan of zand.
Ik neig er daarom naar om af te zien van water en te beginnen met een terracotta schaal (36 cm). Vooral ook vanwege de iets hogere temperatuur en minder brandstof verbruik en het makkelijker schoonmaken.
Ik heb aardig wat WSM kilometers op de teller, en naar mijn mening heeft water in die bak geen enkele toegevoegde waarde, je vlees wordt er echt niet sappiger van. Bij brood of gebak kan stoom wel helpen, maar daar is de WSM niet geschikt voor. Het gaat erom dat je een opgewarmde ballast in de smoker hebt die temperatuurschommelingen dempt. Ik heb mijn bak gevuld met fijn aquariumgrind en alu folie erover, zand zal net zo goed werken.
 
Ik heb aardig wat WSM kilometers op de teller, en naar mijn mening heeft water in die bak geen enkele toegevoegde waarde, je vlees wordt er echt niet sappiger van. Bij brood of gebak kan stoom wel helpen, maar daar is de WSM niet geschikt voor. Het gaat erom dat je een opgewarmde ballast in de smoker hebt die temperatuurschommelingen dempt. Ik heb mijn bak gevuld met fijn aquariumgrind en alu folie erover, zand zal net zo goed werken.

Denk je dat de terracotta schaal voldoende is om die demping te bereiken?
 
Denk je dat de terracotta schaal voldoende is om die demping te bereiken?

Ja, dat is het. Maar je moet wel de WSM een beetje kennen. Doe je dat niet dan is de kans op doorschieten van de temperatuur groot. Met water heb je daar veel minder last van. Mijn advies is dan ook om de eerste paar sessies gewoon met water te doen tot je weet hoe hij werkt.

De kolenring met koperdraad vastzetten aan het kolenrooster is ook handig. Je kunt dan gewoon even schudden met die ring/rooster constructie om as van je kolen af te schudden als alles gedoofd is.
 
Ik heb eeuwen geleden over die terracotta schaal ooit een blog geschreven. Normaal link ik niet, maar dat zit een beetje in de catacomben van mijn blog šŸ˜‚

 
Ok, goede tips dan ga ik beginnen met de procureur en dan met water erin en laat ik de terracotta schaal even achterwege.

Zag je tip om het rooster aan de ring vast te zetten op je blog. Lijkt me inderdaad een goeie om het zo te doen.
 
Het grootste verschil met water in de schaal of niet is warmte afvoer denk ik.
Water naar stoom brengen vraagt veel energie. Die energie wordt vastgehouden in de stoom die dan gewoon samen met de rook/lucht naar buiten gaat.
Met een schaal zonder water heb je wel wat buffer, maar eens volledig opgewarmd neemt die schaal niets meer op. En er wordt ook niets van extra warmte afgevoerd buiten de rook/lucht.

Een effect wat ook zeer duidelijk is wanneer je hout stookt in een kachel wat niet volledig droog is.
Het hout kan al goed branden maar de stoom van het water in het hout neemt de warmte mee door de schouw IPV de kachel op te warmen.

Wat het reinigen van BBQ betreft heb ik goede ervaringen met kachelruit reiniger.
 
Mooie uitgelegd
 
Jammer dat er geen "voor" foto's zijn. Een ware metamorfose en goed voor een 2e ronde.
 
Beetje kaliber ā€œoud ijzerā€ maar weer verbluffend mooi geworden.
 
Ja was behoorlijk ranzig maar voor 100 euro kon ik hem niet laten staan.
 
Dank je! Ik zie veel enthousiasme rond de WSM. Moet hem nog leren kennen.
Vandaag al wat filmpjes bekeken van water vs zand als indirecte manier en een 36 cm terracotta schaal gehaald.
In de diepvries ligt een procureur en wat procureur lappen voor Tootsieā€™s Pork Steaks.
Dus ik kan starten. Nu nog een goed moment prikken.
Na de Tootsie steaks is hij weer mooi geseasont. Dat was leuk om te doen op de WSM.
 
Terug
Bovenaan Onderaan