BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste teleurstelling met de Weber

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
En waarschijnlijk, door mijn eigen onkunde, ook vast niet de laatste  B-)

Gisteren mijn eerste sessie met mijn nieuwe speeltje, Weber One Touch Premium 47cm, gehouden om kennis te maken en aan elkaar te wennen.

Stookte ik voorheen op een bouwmarkt Q, wil ik toch een stapje verder gaan en het proces beter onder controle krijgen. Ignorance is bliss gaat wel een beetje op, want mijn bouwmarkt beestje vulde ik gewoon met driekwart of iets meer starter weber briketten en dan gaan met de banaan. Geen thermometer dus aanrommelen en goed opletten dat het niet zwart wordt.

Nu ik een 'echte' Q heb, moet het natuurlijk iets serieuzer en gaat het ook direct mis lijkt het :(

Ik heb netjes 30 briketten in de starter gedaan, volgens instructie in de handleiding, en die, nadat ze heet waren geworden, aan ??n kant van de ketel gelegd, om voor de saucijsjes ook een indirecte zone te hebben. Deksel erop, schuif boven open, schuif beneden open, en de zaak warm laten worden. Het luchtrooster van de deksel netjes boven het deel gehangen waar geen kooltjes zitten.

De temperatuur steeg vrij snel naar 250 graden en aangezien ik 180-200 wilde heb ik daarna de schuif onder vrijwel helemaal dicht gedaan. Daarna ik denk een krap half uurtje gewacht tot de temperatuur gedaald was tot de gewenste 180-200 graden.

Daarna haal ik de deksel eraf en leg er wat vlees op. Deksel er weer op en dan zie je, logischerwijs, dat de temperatuur direct enorm gedaald is. De temperatuur steeg langzaam weer naar 170-180 graden dus ik was wel tevreden.

Maar.. nadat ik het vlees voor de tweede ronde erop gelegd had, en de deksel er dus weer even af geweest was, was de temperatuur weer een stuk gedaald. En de temperatuur wilde toen niet meer hoger worden dan 150 graden. Ik heb vervolgens de onderschuif weer helemaal open gedaan (boven is altijd helemaal open gebleven) en de rest van mijn vleesch erop bereid. Maar de temperatuur wilde niet meer boven de 150 graden uitstijgen ook al wachtte ik een half uur of uur.

Dit zijn vast beginnersissues maar... wat deed ik nou verkeerd???? Ik gebruik de briketten van Weber (in kokos moet ik me nog eens gaan verdiepen) en dat ging in de bouwmarkt Q altijd prima. Dat ding werd behoorlijk heet en bleef dat ook zeker wel 2-3 uur. Weliswaar zat daar geen thermometer in, maar aan het sissen van het vlees en zo kun je wel afleiden dat iets heet is of zeer heet :)

Een ding dat ik in ieder geval anders doe, conform de handleiding, is minder briketten gebruiken. 30 briketten is net een halve starter vol en ??n laagje in de weber (op de helft waar kolen liggen natuurlijk). Bij mijn oude queue gooide ik de starter altijd driekwart of net niet vol en gooide dat dan in de helft van de Q.

Nu weet ik dat je moet spelen met je apparaat (we hebben het hier over de Q) en experimenteren, maar dit teleurstellende gebrek aan temperatuur controle had ik toch niet echt verwacht eerlijk gezegd.

Meesters, geef mij wijsheid  :D

Zo trouwens ook fijn zijn als er een paar vlees beginners tips gegeven konden worden. Ik wil de Q eigenlijk meer deel laten uitmaken van mijn 'normale' kookproces en niet steeds de afgezaagde hamburger en saucijs erop leggen. Maar wat voor vlees kun je als beginner toch met succes bereiden en zo vari?ren? Ik hoor het graag.
 
ga eerst maar eens beginnen met goede kokos briketten, weber briketten verstikken op een gegeven moment in hun eigen as. Als je die wilt blijven gebruiken (is wel bruinkool, vandaar de vele gele as) moet je af en toe even tegen de poten van je bbq aan tikken, dan valt de as er af
 
Met een simpele kerntemperatuur meter kan je al snel goed je vlees bereiden.  Een gevuld varkenshaasje uit de steven en me recepten of een stukje zalm kunnen dan niet mis gaan en je bbq beleving gaat al sprongen vooruit.
 
Ik heb ook de Weber briketten gebruikt en zoals Leo al zei, een tik tegen de poten ( met rubber hamer) helpt, verder gebruikte ik gewoon een volle starter, boven helemaal open, onder regelen. Dat is wennen maar begin met bijna dicht, dat was bij mij circa een halve cm van het begin de schuif open, dan per halve cm de schuif verder open zetten en elke keer de temp. noteren. Ff wennen maar na 2x weet je het.
 
Leo +1 Weber briketten assen erg veel en stikken dan. De rubber hamer helpt wel maar bestaat ook de kans dat je je vlees onder ast als je te hard slaat. (Spreek hier uit eigen ervaring haha)

 
Peter, je doet weinig verkeerd, eigenlijk doe je bijna alles goed.

Wat kan beter; - ga op zoek naar kokos briketten (deze branden heter en langer)
                        - volg je hart bij het barbecuen en niet een boekje, als je altijd drie kwart starter gebruikte met succes dan blijf je dat gewoon doen
                        - als je de briketten aan hebt zet je de schuif gelijk op een kiertje en go jer de briketten in de Q.
                        - je kan dan vrijwel gelijk je vlees indirect op de Q leggen dat scheelt weer een half uur brand tijd.
 
Frits plus 1.

Wat betreft de recepten kijk een in ons high&fast gedeelte daar staan ook recepturen die voor dagelijkse kost geschikt zijn.
Stelregel is bijna als het in de oven kan kan het ook op de Q.

Gewoon door blijven gaan en laat je niet ontmoedigen :D
 
Moguh Dromer, lekker geslapen. :)

Wat jij zegt over een bouwmarkten Q klopt.... Zelf heb ik ook jaren lang gecremeerd op zo'n.

Op 1 of andere manier starten die Qtjes een stuk sneller en zijn veel warmer... En ik gebruik geen starter gewoon ouderwets kolen erop en een paar houten aanmaakblokjes...

Toen ik destijds een Weber kocht stond ik er zelf ook van te kijken hoe lang het duurde voordat ie warm was, als ie al goed warm werd.... Maar het is net als wat andere zeggen even wennen en spelen met de schuifjes en dan heb je hem in ontime warm....

Ik heb altijd gewone briketten icm houtskool gebruikt :)

Succes en geniet van je Weber ;)
 
Goedemorgen altesaam :)

Dank voor de goede tips.

Wat betreft het gebruik van kokosbriketten, dat was ik zeker ook al van plan omdat ik daar vele goede dingen over lees. Echter, op mijn oude Q ging het prima met de weber briketten dus dan zou ik verwachten dat het in de Weber op zijn minst net zo goed gaat.

Ik zal gauw eens gaan kijken in de high & fast recepten hoek voor wat eenvoudige lekkere dingen.

Ik ga, als het weer het weer toelaat heb helaas geen afdakje waar de weber onder kan schuilen, maar eens een keertje (of wat) droog oefenen zonder inhoud en dan met de schuif spelen. Kijken hoe de temperatuur zich gedraagt.

Hoelang moet je dan wachten per stapje om de temperatuur zich te laten stabiliseren? Moet je elke 5 minuten checken? Of elk kwartier? Elk half uur? Nog geen idee hoe snel de temperatuur wijzigt als je de luchschuif verplaatst.
 
Elke Q is weer anders en het verschil tussen een 47 en 57 is ook groot. De 57 heeft meer brandstof nodig om op temperatuur te blijven. Het is geen exacte wetenschap maar je moet er even gevoel bij krijgen. Als je met een volle starter op 250 graden uitkomt gebruik dan 3/4 starter, (ik denk dat voor een 47 een volle starter ook best veel is) en gooi indien je dit nodig acht er wat extra kolen bij. begin bij 5 en kijk wat dit doet. Na een paar keer krijg je het gevoel wel wat bij jou lekker past. Het blijft een gevoel want als het buiten koud is zal je zien dat je meer brandstof nodig hebt om hetzelfde te bereiken en zoals al eerder is vermeld niet elke briket is hetzelfde.

In mijn 57 vulde ik mijn briketten houders vlak tot de rand met een kokosbriket, Hierna een houder aan elke zijde plaatsen en dit was mijn startsituatie. hiermee zat in 90% van de tijd op 200 graden. soms had ik iets meer nodig soms iets minder, maar dit was een prima startpunt. en ik zat dan voor 90% van de gevallen goed. Corrigeren is dan een klein puntje aangezien ik dan al vlakbij mijn gewenste situatie zit.
 
Ik werk altijd met een volle weber starter, maar dat is bij een 57 dus driekwart voor een 47 lijkt mij prima.

Meestal werk ik met de split grill methode, dus aan twee kanten briketten en in het midden een schaal water. als de briketten erop gaan zet ik de onderste schuif op een klein kiertje, bovenste schuif helemaal open. dan is de dome temp binnen het kwartier 175 C en grill temp 160 C en dat werkt prima voor drie uur werken.

Als op het eind de temp wat zakt dan de schuif wat verder open zetten.

 
Zodra het weer het toelaat ga ik weer een poging wagen. Dit keer 'gewoon' met driekwart starter vol en dan wat spelen met de onderschuif om te kijken hoe de temperatuur zich gedraagt :)

Misschien moet ik nog eens een thermometer gaan kopen om de kerntemperatuur in de gaten te houden. Maar dan moet ik eerst nog eens gaan uitzoeken welke dat dan zou moeten worden :( En waar je dan het draadje van de thermometer laat als de deksel erop zit.
 
Je draadje van je temperatuurmeter kan je gewoon tussen de dome en de deksel laten lopen.
 
Maverick ET 732 is een hele fijne thermometer, deze meet de temperatuur van je BBQ en je vlees.
En anders heeft de Ikea een goedkopere oplossing die verkopen een temperatuurmeter voor ongeveer ?7 die meet alleen je vlees.
 
Mike + 1  :D
 
Mike v R zei:
Maverick ET 732 is een hele fijne thermometer, deze meet de temperatuur van je BBQ en je vlees.
En anders heeft de Ikea een goedkopere oplossing die verkopen een temperatuurmeter voor ongeveer ?7 die meet alleen je vlees.

9 euro vs 72 euro is nogal een verschil. De maverick heeft ongetwijfeld meerwaarde maar is dat allemaal al nodig voor een beginner zoals ik?

Als dat Ikea ding de kerntemperatuur ook goed kan meten, en ook gewoon tijdens het bereiden in het vlees kan blijven zitten, dan is dat misschien een mooie eerste stap :)
 
dromer1967 zei:
Mike v R zei:
Maverick ET 732 is een hele fijne thermometer, deze meet de temperatuur van je BBQ en je vlees.
En anders heeft de Ikea een goedkopere oplossing die verkopen een temperatuurmeter voor ongeveer ?7 die meet alleen je vlees.

9 euro vs 72 euro is nogal een verschil. De maverick heeft ongetwijfeld meerwaarde maar is dat allemaal al nodig voor een beginner zoals ik?

Als dat Ikea ding de kerntemperatuur ook goed kan meten, en ook gewoon tijdens het bereiden in het vlees kan blijven zitten, dan is dat misschien een mooie eerste stap :)

Voor een beginner is de Ikea heel goed.
 
Ja hoor die van de ikea is zeker aan te raden, je moet alleen bij het apparaat zijn om het af te lezen. De maverick is een tandje luxer dan kun je op afstand je sessie in de gaten houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan