BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork

Nou z?g zou ik het bijna nog vergeten ook  :-[

Rijo, van harte gefeliciteerd me je welverdiende knorretje.

Mac
 
mensen, bedankt voor de felicitaties. Ik ga zeker vaker een PP maken.

Wat ik trouwens nog best wel lastig vond was de temperatuur stabiel houden. toch eens kijken hoe ik die beter kan controleren.
Ik begin met 6 of 7 brandende briketten en die voeg ik toe aan mijn koude briketten in de OTP. Na het 1e keer bijvullen begonnen de problemen. Volgende keer misschien wat minder bijvullen
 
Rijo zei:
mensen, bedankt voor de felicitaties. Ik ga zeker vaker een PP maken.

Wat ik trouwens nog best wel lastig vond was de temperatuur stabiel houden. toch eens kijken hoe ik die beter kan controleren.
Ik begin met 6 of 7 brandende briketten en die voeg ik toe aan mijn koude briketten in de OTP. Na het 1e keer bijvullen begonnen de problemen. Volgende keer misschien wat minder bijvullen

Ik zou de volgende keer beginnen met meer koude briketten, je moet hem zo vol gooien als dat kan, als je koude briketten op de hete goot gaat ie alleen maar meer gloeien en heter worden.
 
Dank je Leo. Volgende keer stamp ik hem helemaal vol. Hoef ik waarschijnlijk niet eens bij te vullen tussendoor, das alleen maar beter
 
Leo zei:
als je koude briketten op de hete goot gaat ie alleen maar meer gloeien en heter worden.
Bedoel je hiermee dat koude kolen op hete kolen meer hitte geven dan andersom (hete kolen op koude)? Want ik probeer eventjes te verzinnen voor mezelf waarom dat dan zoveel extra hitte zou geven. Het enige wat ik me erbij voor kan stellen is dat de bovenkant van de kolen heter is dan de onderkant (warme lucht stijgt op), maar dat verschil kan nooit zo groot zijn lijkt me...
 
Rocker zei:
Leo zei:
als je koude briketten op de hete goot gaat ie alleen maar meer gloeien en heter worden.
Bedoel je hiermee dat koude kolen op hete kolen meer hitte geven dan andersom (hete kolen op koude)? Want ik probeer eventjes te verzinnen voor mezelf waarom dat dan zoveel extra hitte zou geven. Het enige wat ik me erbij voor kan stellen is dat de bovenkant van de kolen heter is dan de onderkant (warme lucht stijgt op), maar dat verschil kan nooit zo groot zijn lijkt me...

Als je met heel veel koude briketten onderin begrint en daar ee aantal gloeiende op gooit, steken die langzaam de koude aan, zo heb je niet in een keer een laaiend vuur in je bbq.
Als je al een redelijk vuur in je bbq hebt en je gooit daar bovenop koude briketten dan worden er veel meer koude ineens aangestoken, waardoor je dus meer hitte krijgt.
Dat is de achterliggende gedachte
 
Nu ik het zo lees, klinkt dat heel logisch  ;)

@Rocker, van harte!
 
Terug
Bovenaan Onderaan