BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork

R

Rijo

Gast
Na een aantal keren spareribs te hebben gegeten  (bereiding 3-2-1), is het nu tijd voor een heuse procureur op de grill.

Gisteren is het vlees ingesmeerd met mosterd en daarna ingesmeerd met de basisrub. Na een nachtje op smaak komen zag hij er vanmorgen zo uit:

2012-10-20%2008.31.07.jpg


Iets later dan gehoopt ging hij vanmorgen op de OTP. Hoe lang gaat ie me bezig houden???

2012-10-20%2008.48.14.jpg


Tijdschema om de boel in de gaten te houden:

tijd-temp%20schema.jpg


Het resultaat van het project gisteren. Het vlees was echt heel erg mooi glimmend en vochtig van binnen.

procureur%20klaar.jpg

pulled%20pork.jpg

broodje%20pulled%20pork.jpg

 
Dat wordt smullen Having!

voor de foto's moet img niet tussen <> maar tussen [] staan
 
Dank je. Was al aan het zoeken waarom het niet werkte. Bedankt ook voor het aanpassen  ;D
 
dat ziet er al lekker uit, succes er mee, blijf het ook wel een beetje volgen
 
Succes met je PP.
Hoe lang je er mee bezig bent kan niemand je vertellen.
Ik heb ze van 9 uur tot 19 uur mee gemaakt.
 
ik ga hem pas inpakken als ie 88 graden is en van de bbq af mag. Geen Texas cheating in dit huis . Of bedoel je dat niet?
 
Het is geen cheating, door hem in te pakken voorkom je onnodig vocht verlies plus de temperatuur van je vlees gaat na het inpakken in een rechte lijn door.

Vind het wel opmerkelijk dat je inpakken van je pp als cheating ziet maar het wel doet bij je spareribs ;).

 
hmm, als je het zo zegt, is het inderdaad opmerkelijk... Bij de spareribs doe ik het inderdaad om vocht vast te houden en bij de PP doe ik het niet omdat ik het vlees lekker in de zone wil laten hangen.
Moet ik van nood nog een keer PP maken en dan gaan inpakken, om te zien wat beter is. Narigheid  ::)
 
We dachten eerst dat in de zone het taaie bindweefsel wordt omgezet in gelatine.

Na wat research (modernistcuisine), zijn we erachter dat tijdens de zone vocht verdamt, net als bij de mens als het warm is, door de verdamping van het vocht kost energie cq warmte en daardoor blijft het vlees temperatuur hangen.

Na verloop van tijd is er dermate veel water verdampt dat de temperatuur weer kan doorstijgen.

Tijdens wedstijden in Amerika pakt 99% van de teams de PP in, dat doen ze natuurlijk alleen als het resultaat er beter van wordt ;)

Dennis heeft er op zijn blog een duidelijk stuk over geschreven http://www.bbq-nl.com/2012/05/de-zone.html
 
Zeer interessant artikel! zou er dus op neer komen dat je beter niet kunt besproeien en wanneer de PP in de zone zit, direct inpakken (wat direct het besproeien overbodig en onmogelijk maakt)
Dit vraagt om een experiment van eigen bodem! Wat is een betere manier dan zelf vaststellen wat het beste resultaat geeft
 
ik zweer erbij. Gaat sneller en vleesch blijft sappiger!
 
bij mij gaat die meestal rond de 70 idd in de folie
 
Ik doe het meestal na een uur of vijf, kijk of er al een beetje bark is en dan pak ik hem in met twee lagen allumiumfolie.

Dan duurt het meestal nog drie vier uur en is hij klaar.
 
Super! Ben ik mooi blij dat ik een draadje ben begonnen over mijn eerste PP.
De PP blijft dus ingepakt tot het einde?
 
Rijo zei:
Super! Ben ik mooi blij dat ik een draadje ben begonnen over mijn eerste PP.
De PP blijft dus ingepakt tot het einde?

Als je hem inpakt dan tot het einde.
Je kan hem daarna nog even terug leggen om de bark wat harder te krijgen.
 
Beetje hetzelfde idee als de 3-2-1 van de spareribs dus, alleen duurt het allemaal wat langer. Dat maakt het ook wel logischer eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan