BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Pulled Pork

 
 
 

Henk

Vuurmaker
Berichten
93
Zaterdag zou ik een groot deel van de dag in de tuin aan het werk zijn en zondag kregen we eters. Ideale omstandigheden om mijn eerste Pulled Pork te maken. Voor de zekerheid de kleinste procureur bij de groothandel gehaald. Planmatig had ik de uitdaging dat ik zaterdag van 15:00 tot 20:00 niet thuis zou zijn.

Gebruikte recepten: Wedstrijd Pulled Pork van Noskos en Nosmo's Secret Rib Rub

Op vrijdagavond de procureur ge?njecteerd, gerubd en ingepakt.
8viVTae.jpg

7UBuqB1.jpg

9Yp8OV7.jpg


Zaterdagochtend 7:30. Frisse start van een stralende, onbewolkte dag.

hFC7Blf.jpg


8:30 De Bastard is op temperatuur en alles is nog schoon. Ik gebruik voor het eerst mijn gemodificeerde rooster zie

uQzwjW7.jpg


Om 13:00 de glaze aangebracht, zodat deze 2 uur kon drogen voordat ik moest vertrekken. Kerntemperatuur was toen pas 68oC.

vEUEp4b.jpg


Tijdens deze 2 uur was de zon zover gedraaid dat deze de Bastard bescheen. Toen ik daar achter kwam was de temperatuur inmiddels opgelopen van 120oC naar 140oC !

Om 15:00 het vlees strak ingepakt en weer terug gelegd. Luchttoevoer verder afgeknepen in de hoop dat deze iets onder de 100oC uit zou komen omdat ik er 5 uur lang niet zou zijn.

Iets na 20:00 thuis gekomen en meteen gecheckt. Kerntemperatuur was 96oC en prikken voelde aan als gesmolten boter. Kwartiertje laten uitwasemen.

YMLzyBf.jpg


Vervolgens een uur laten rusten en daarna uit elkaar geplukt. Ik had wat meer rookkring verwacht, dus volgende keer het rookhout tussendoor bijvullen

YV9XYCy.jpg

0yTtWAQ.jpg


Op zondag een deel in de magnetron opgewarmd en de broodjes even op de grillplaat opgewarmd. Smaakte prima  :p

HlLhmdD.jpg


Kom maar op met die sticker  :D
 
Dat ziet er lekker uit en gefeliciteerd met je sticker
 
Hoe lang heeft hij in de rook gelegen??  Mij is geleerd dat vlees na 3 uur geen rook meer opneemt, dus zou zonde zijn om rookhout bij te vullen als je dat na 3 uur doet.
Ziet er verder lekker uit, gefeliciteerd met je knor.
 
mcjas zei:
Hoe lang heeft hij in de rook gelegen??

Ik heb de Bastard eerst op zo'n 160oC gestookt, vervolgens een RVS smokerbox erin met een flinke hand elzen snippers. daarop de plate setter, alu bakjes, rooster en procureur. Foto gemaakt, deksel dicht en luchttoevoer en margrietschijf wat afgeknepen.

Na een aantal minuten kwam er aardig wat rook uit de margrietschijf, maar dat duurde niet echt heel lang. Zeg een kwartier. Vervolgens zag en rook ik nog een kwartier een beetje rook.

Gevoelsmatig moet dat doseren van de rook beter kunnen.
 
De eeuwige onzin over rookopname... je vlees blijft gewoon rook opnemen. Die opname gaat beter wanneer het vlees vochtig is aan de buitenkant.
De rookring vormt zich tot 60?C. Soms is hij er ook niet en met nitriet kun je hem faken. Dus wat colorozo door je rub of selderij en je hebt een dikkere rookring.
Daarbij doet die ring verder niets buiten dat het er leuk uitziet :D

Rant mode off
 
Nooit te oud om te leren, I stand corrected then  :blush:


 
Lekker hoor, gratz met knorrie!

@noskos: +1
Om die reden (rook plakt beter aan een nat oppervlak) snap ik ook niet dat men buikspek na het pekelen nog een dag in de koeling laat drogen.
 
Mooie PP, gefeliciteerd met je sticker.
 
Mooie eerste run. Gelijk een beste voorraad PP kunnen maken. Heeft je rooster het goed gehouden ?
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Bram zei:
Heeft je rooster het goed gehouden ?

Yep, werkt prima zo.

Daarnet kwam ik achter een ongepland extra voordeel van de gemonteerde "pootjes": het originele rooster heeft handvatten, dit rooster is veel zwaarder, helemaal glad en je komt niet met je vingers tussen de spijlen. Dus als het eenmaal op een vlakke ondergrond ligt... Door de aanpassing is het rooster goed op te pakken  :)
 
SilverFox zei:
Lekker hoor, gratz met knorrie!

@noskos: +1
Om die reden (rook plakt beter aan een nat oppervlak) snap ik ook niet dat men buikspek na het pekelen nog een dag in de koeling laat drogen.

Ik ben daar ik nog niet achter. Eigenlijk alle gepekelde dingen worden eerst gedroogd, zalm, bacon etc.
 
Precies, maar is dat dan vooral 'omdat men dat altijd zo doet' of geldt dit nog steeds (in acht nemend dat rook beter plakt aan een nat oppervlak) ?
Of zou men de buitenkant om een andere reden willen laten opdrogen?
(Vaak lees je dat men erbij zet 'zodat de rook beter plakt', maar das vaak ook weer copy/paste)

Ooit..... komen we er vast achter :D

Voor nu, gauw weer terug naar de lekkere pulled pork hehehee.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan