BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste low and slow sessie (Ribs)

 
 
 

Foxtrot86

Stoker
Berichten
377
Gisteren mijn eerste low and slow sessie gehad. Het eind resultaat was om je vingers bij af te likken en heeft direct elke restaurant ervaring in perspectief gezet. (Ik was reeds gewaarschuwd door jullie). Het was een testje, dus een kilo spareribs was voldoende. Achteraf spijt natuurlijk, de spareribs verdampten sneller als het water in de waterpan.

Tot zo ver het goede nieuws, want geheel probleemloos ging het ook niet en tips voor een volgende poging zijn altijd welkom.

Het begon al bij het aansteken van de briketten, of beter gezegd, het niet aankrijgen van de briketten. Ik wilde in eerste instantie kijken of ik de snakemethode kon gebruiken, echter kreeg ik de briketten niet echt lekker aan. Ik heb wel een brikettenstarter, geen looftlighter o.i.d. Als dat laatste een oplossing zou zijn, dan hoor ik graag de ervaringen met verschillende types van jullie.

Uiteindelijk, mede gezien de tijd, maar toch ook wel een stukje ergernis teruggevallen op de BR houtskool van ForGrill. Het aansteken hiervan was een eitje en ik kon toch aan de slag. De snake die ik in eerste instantie had klaargelegd heb ik ook maar verdeeld over de kolenmand en de starter vol met houtskool er bovenop gekiept.

Achteraf gezien was de kolenmand niet goed genoeg gevuld. Dus in eerste instantie bleef de temperatuur tussen de 103-107 graden zweven(eerste 3 uur). Met uitzondering van 1 moment waarbij het temperatuuralarm van de roosterprobe ineens af ging. De temperatuur schoot omhoog naar de 130 graden, gelukkig kon ik door het alarm snel ingrijpen.  Wat bleek nu, de waterschaal was leeg  #-o

Later toen ik een aardige hoeveelheid kolen had bijgelegd steeg de temp tot de 114 graden. Dit was voor de 2 en 1 stap het geval, waarbij ik bij het laatste uur de luchttoevoer bijna geheel had afgeknepen, omdat de temperatuur verder steeg richting de 117 graden. Pas dat laatste uur daalde de temperatuur langzaam naar de 109 graden.

Misschien heb ik het mis, maar mijn gevoel zegt dat de waterschaal mij gered heeft van het feit dat de kolen eigenlijk veel te heet brandden. Ik had de waterschaal behoorlijk goed gevuld en het water verdampte op hoog tempo (voor mijn gevoel, heb tenslotte nog weinig ervaring).

enfin.

Het recept wat ik heb gevolgd is de Kentucky Whiskey Spareribs van MeleBest: https://melebest.nl/kentucky-whiskey-spareribs/



Ribs in de verpakking (van Aalvink)



De ingredi?nten voor de rub.

In de rub

De Q

Ribs op de Q

Na de eerste 3 uur zagen de ribs er zo uit. Hup, de folie in en 2 uur op de Q

De glaze even klaar gemaakt

en ze mochten nog een uurtje terug op de Q.

Het eindresultaat

Het vlees viel bijna van de botten, maar had nog een klein beetje bite.

Toen ik de ribs op tafel zette had de zelf gemaakte zoete aardappelfriet van de vrouw nog enkele minuutjes nodig. De spareribs verdwenen echt nog voor de friet er was.

Wat heb ik nu geleerd?
- Begin op tijd, dat heeft mij nu ook gered.
- De BR houtskool wordt toch best wel heet, toch meer investeren in de briketten aankrijgen?
- De kolenmand goed genoeg vullen.
- Looftlighter o.i.d. aanschaffen?
- De WeGrill probes icm de app zijn fantastisch, het bereik (bluetooth) is echter kut.
- Meer vlees :')


 
Nou dat ging toch prima.

Laat je niet gek maken door wat schommelingen in de temperatuur. Btw vind het sowieso heel knap dat je in jou bbq de temp zo stabiel gehouden hebt.
Voor de volgende sessie weet je nu wanneer het water op is, dus kan je de volgende keer eerder bijvullen. Gewoon blijven oefenen ;).
 
Lekker, jammer dat het er maar een paar waren. :D
Wat betreft het aansteken van je briketten of houtskool.
Ik gebruik bijna uitsluitend de looftlighter  het grote voordeel hiervan is o.a. dat als je een snake wilt aansteken je met gemak aan het begin van de snake zes tot acht brikketen kan aansteken, met een starter gaat dat veel lastiger is gemaakt voor wat grotere hoeveelheden.
Ook het aansteken van een Minion (stapeltje of hoopje briketten) werkt prima op deze manier.
Als je voorbeelden hiervan wilt zien moet je eens op You Tube zoeken .
Succes bij de volgende poging.
 
Ziet er lekker uit en dat waren ze ook zei je. En daar gaat het tenslotte om  ;)

Ik ben (bijna) jaloers op je. Mij lukte het pas bij de 3e poging om de ribjes lekker te krijgen.

Wat betreft aansteken van de briketten. Ik gebruik een kleine starter en gooi daar 15 briketten in (Ecobrasa). Vier aansteekblokjes eronder en gaan met die bana... starter. Met de grote starter lukt dat lastig, maar met het kleintje prima. Deze gooi je vervolgens aan het uiteinde van je snake of minion en dan lukt het allemaal prima.
 
Als kleine starter kan je ook zo,n rvs bestekbak van ikea gebruiken.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30011832/

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Brecht zei:
Als kleine starter kan je ook zo,n rvs bestekbak van ikea gebruiken.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30011832/

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Gezien de hoge temperatuur van briketten en het gebrek aan handvat, zou ik persoonlijk liever geen risico willen nemen met dit soort dingen. Maar dat moet een ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken  :)
 
Kleine weberstarter gaat prima met een stuk of 6-12 briketten (Voor de WGA doe ik niet anders). 3 of 4 bruine aanmaakblokjes eronder, hoppa! Daar heb je geen looftlighter voor nodig. (Een looftlighter is wel mooi speelgoed, maar zeker geen vereiste. Ik zou niet meer zonder willen, maar dat terzijde)
Voor een snake: Wanneer ze goed aan zijn, leg je ze simpel aan het begin van je snake (er bovenop of er tegenaan of beide). Is prima te doen.

Wanneer is de vervolgpoging? :D
 
Als je toch besluit om iets dergelijks te maken is een hitteschildje ook een peulenschilletje.
Plaatje ijzer, 4 extra moeren en twee gaatjes boren ;)
 
Ceriel zei:
Hans zei:
Als je toch besluit om iets dergelijks te maken is een hitteschildje ook een peulenschilletje.
Plaatje ijzer, 4 extra moeren en twee gaatjes boren ;)
Of zoiets  ;)

Ik zou het schild met wat extra moeren van de starter af monteren, verder een handig ding. ;)
 
Foxtrot86 zei:
Ik heb ook ergens gezien dat je de starter ook op de kop kan zetten en de onderkant gebruiken als kolen deel.

Had ik nooit opgekomen. :D
Zal je wel de aanmaak blokjes op een hoogje moeten leggen denk ik zo, of met wat anders opstoken :-?
 
Ceriel zei:
Hans zei:
Als je toch besluit om iets dergelijks te maken is een hitteschildje ook een peulenschilletje.
Plaatje ijzer, 4 extra moeren en twee gaatjes boren ;)
Of zoiets  ;)
Mooi gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
SilverFox zei:
Kleine weberstarter gaat prima met een stuk of 6-12 briketten (Voor de WGA doe ik niet anders). 3 of 4 bruine aanmaakblokjes eronder, hoppa! Daar heb je geen looftlighter voor nodig. (Een looftlighter is wel mooi speelgoed, maar zeker geen vereiste. Ik zou niet meer zonder willen, maar dat terzijde)
Voor een snake: Wanneer ze goed aan zijn, leg je ze simpel aan het begin van je snake (er bovenop of er tegenaan of beide). Is prima te doen.

Wanneer is de vervolgpoging? :D

Aangezien ik onregelmatig en in het weekend werk is het some lastig plannen. Ik wil eigenlijk vrijdag voor als snack in de avond pork belly burnt ends proberen.

Ik heb een stuk buikspek van een kilo. Weet iemand hoe lang dat moet ontdooien in de koelkast? Ik wilde het vlees er morgen in de loop van de dag uit de vriezer halen.
 
Brecht zei:
dromer1967 zei:
Gezien de hoge temperatuur van briketten en het gebrek aan handvat, zou ik persoonlijk liever geen risico willen nemen met dit soort dingen. Maar dat moet een ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken  :)

Mits wat geklus kun je er nochtans iets mooi van maken http://www.instructables.com/id/Low-Budget-BBQ-Chimney-Starter-IKEA-Hack/

Ik gebruik ook zo'n Ikea bestekbak maar zet hem in een weberstarter en als ze dan goed branden dan pak ik ze met een tang en leg ze mooi rustig op de snake .
Maar om hem zo te maken als hier boven is ook een mooie optie .  :)
Die van Ceriel is helemaal mooi maar dat is iets verder klussen . :)

Maar je Spareribs zien er lekker uit en hoe vaker je ze maakt hoe makkelijker het gaat.
Mischien ga ik dit weekend ook Spareribs maken op zo'n barbecook heb ik te leen om te kijken hoe je er mee moet werken voor degene waar ik hem van leen. :)
 
de ribbels zien er heerlijk uit  :D
 
Die zien er zalig uit zeg!

Lekker verder blijven oefenen, komt goed!
 
Voor de starter en het aanmaken van slechts een paar briketten, je kunt met wat aluminium folie heel goed je grote starter geschikt maken voor 'een paar' briketten :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan