BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste keer

R

Ronald V

Gast
Een 2-tal weken terug, heb ik voor het eerst geprobeerd om een grillworst te maken en dat is helaas niet zo goed uitgepakt, dan dat ik had gehoopt.
Nu wil ik dit weekend een nieuwe poging wagen om een grillworst te maken (kippengrillworst), maar kan daar wel wat tips voor gebruiken.

Bij mijn eerste poging liep ik liep tegen een aantal dingen aan:
1) Ik had geen coloroso zout gebruikt, daar ik deze niet in huis had. Inmiddels wel.
2) De nylon darmen die ik had besteld, zijn veel te groot van diameter. Ik wil het toch nog met deze proberen.
3) Na het vullen zat er nog veel lucht tussen het deeg, waardoor de worst geen mooi geheel was na het ontdoen van de darm.
4) De worst was slap van structuur en niet zo stevig dan die van de slager.
5) Smaak was goed, maar er ontbrak wel iets. Daar zal ik verder mee experimenteren.

Helaas had de fotograaf de camera verkeerd ingesteld en zijn er dus geen foto's beschikbaar.

Wie helpt mij, om een lekkere stevige en sappige worst te maken?

;)

 
Mike +1

Welk vlees heb je gebruikt? Hoe groot zijn de darmen? Heb je goed (koud) gemengd? Heb je de worsten een nacht hangend in de koeling gehad alvorens af te koken?

Ik gebruik kippendijen vlees, een deel van het vel draai ik ook mee. Daarna langzaam afstoppen in een kunststof darm, hierbij zorgen dat er geen lucht in komt.
De darm afbinden op de gewenste lengte en een nacht in de koeling hangen alvorens af te koken.



 
Is ook het recept wat ik in grote lijnen heb gevolgd, zonder het coloroso zout.
 
Dan denk ik dat het je niet goed genoeg gemengd hebt. Het deeg moet zeer plakkerig worden, zoals Mike in het draadje zegt, minimaal 5 minuten. En dat 2 keer
 
Als je denkt ik kan niet meer kneden, dan nog 5 minuten door kneden
 
We gaan het proberen, zal eerst de kip een uurtje in de vriezer plaatsen en zodra deze goed koud is, gaan we beginnen.
 
Met enige vertraging, zijn we vandaag gestart met de nieuwe poging.
Het lijkt deze keer wel goed te zijn gegaan en de worst hangt in de koeling.
Wel had ik wat probleempjes met het vullen van de darm, maar dat kwam omdat de vleesmolen te warm werd.

Van het overschot aan deeg, heeft mijn vrouw een Thaise kippenbraadworst gemaakt. Hiervoor hadden we wat onderdelen van de vleesmolen in de vriezer gelegd en dat ging stukken beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan