BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste keer Brisket ...een kort verslag

 
 

Ray

Kooltjesharker
Berichten
146
Na vorig jaar een brisket te hebben gekocht bij Beef&Steak was het dan toch zo ver.....we gaan een echt stuk mannenvlees bereiden.
Vele uren op youtube en internet zijn hier aan vooraf gegaan. Omdat ik nu ongeveer een jaar de WSM heb staan , vond ik de tijd rijp.


Daar ligt hij dan , na 2 dagen ontdooien in de koelkast.

Omdat ik niet van "vettig"vlees hou , heb ik zoals gelezen en gezien op youtube de brisket getrimmed.


Ziet er nu al lekker uit, al zeg ik het zelf

Ik heb de brisket geinjecteerd met runderboulion en daarna lekker gerubd met AmericanStockyard.


Nou, ze heeft haar jasje aan en kan voor een nachtje in de koelkastplaats nemen.

Omdat ik de brisket als avond eten wou hebben , was de vraag "hoe lang ga ik erover doen?"
Niet dat het uit maakte hoelang ik er over deed , maar meer is hij op tijd klaar voor het avond eten.
Na lang denken toch maar de wekker om  half 6 gezet. Om kwart voor 6 lag de brisket al buiten de koelkast om een beetje bij te komen.
Na een bak koffie en een sigaret gelijk naar  buiten gegaan om de WSM aan te steken. Het is wel vreemd om zo vroeg in de ochtend al met je eten bezig te zijn terwijl iedereen nog slaapt.  Wat duurt wachten dan lang als je de WSM op starttemp wilt krijgen. Inmiddels was het licht en om 8.00 uur kon de brisket erop.


Weapon of choice...


Omdat mijn vrouw een beetje bang was dat we niet op tijd klaar zouden zijn , had ze toch maar even wat bbq vlees gescoord ( je weet tenslotte maar nooit) ;)

Nou , het lange wachten kon beginnen.........
Na vele bakjes koffie en veel sigaretten dan toch maar eens voor de eerste keer kijken hoe het ervoor staat.

De stukken hickory doen al aardig d'r werk

Omdat ik een kleine meid van bijna 3 heb , moet je die ook vermaken ...dus tussen het spelen door af en toe kijken op de Maverick.
Man , wat een heerlijk apparaat is dat zeg. Al moest ik wel weer even kijken op internet hoe je nou de instellingen moest regelen.

51/111...gaat goed ( denk ik)

Omdat ik had besloten om hem bij 77 graden in te pakken, moesten we dus nog even verder qua temp.
De "zone" , tja die moest dan toch wel komen. De temp liep op en jawel  :) daar was hij.....

Omdat moeders de vrouw toch wel benieuwd was naar het kunstwerk en ook wou weten of we het gingen halen , toch maar even een fotootje gestuurd via Whatsapp.

MMMMMM...

Inmiddels waren er al wat uren voorbij gegaan en etenstijd komt steeds dichterbij. De vraag is dan ook : gaan we brisket eten of niet?
Als een kind zo blij kijk ik op de Maverick als ik de 77 graden zie....tijd om in te pakken en door te gaan naar de eind temp.


Ziet er goed uit toch?

JAAA, de eind temp is op het schermpje gekomen, tijd om hem lekker te laten rusten in de koelbox.
Rond half 6 zouden mijn schoonouders komen , en het is nu half 5.....is het dan toch gelukt?

En Voila ...zie hieronder het eindresultaat van mijn eerste Brisket.


Sliced en ready to serve.


Na hij aansnijden ben je dan toch benieuwd wat iedereen er van vindt. Heb ik dan al die uren voor Jan met de korte achternaam gewacht en getwijfeld of toch niet?........

Nou de eerste happen gingen erin , met als eind resultaat een leeg bord....HET WAS HEERLIJK!
Volgende keer moet hij net iets malser en iets groter naar mijn mening , zodat ik burnt ends kan maken.

Aankomend weekend komen er iets meer eten , en dan ga ik voor het eerst PP maken.
Hopen dat men dan ook weer enthousiast is.


Groetjes Ray

 
Wauw mooi hoor! Ik krijg er steeds meer zin in!
 
Mooi man!

Zijn we tegelijk met hetzelfde stuk vlees bezig geweest. Op het moment dat ik dit schrijf ligt ie bij mij er nog op. Het vreemde is dat ik helemaal geen "zone" heb gehad. Hij ging redelijk snel (3 uur) naar 67 graden. Toen ingepakt en nu stijgt ie langzaam richting de 91. Alles op een dome temp van 107 graden.

Ik zie ook dat jij een redelijk krokante bark hebt gekregen, maar helaas is die bij mij nog redelijk zacht.

In ieder geval chapeau voor je eerste brisket. Ik hoop dat mijn eindresultaat ook zo goed zal uitzien.
 
Hannibal zei:
Mooi man!

Zijn we tegelijk met hetzelfde stuk vlees bezig geweest. Op het moment dat ik dit schrijf ligt ie bij mij er nog op. Het vreemde is dat ik helemaal geen "zone" heb gehad. Hij ging redelijk snel (3 uur) naar 67 graden. Toen ingepakt en nu stijgt ie langzaam richting de 91. Alles op een dome temp van 107 graden.

Ik zie ook dat jij een redelijk krokante bark hebt gekregen, maar helaas is die bij mij nog redelijk zacht.

In ieder geval chapeau voor je eerste brisket. Ik hoop dat mijn eindresultaat ook zo goed zal uitzien.

Hallo Hannibal ,

Leuk om te doen heh? , bij mij liep het op naar ongeveer 66 graden, blijf daar even hangen en liep toen weer iets op. ik dacht ook " die schiet in 1 keer door", maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn. De bark is inderdaad goed gelukt. Ik ga ervan uit dat jou stuk er ook heel mooi uit komt.

Succes , en geniet ervan.
 
Ik wil juist geen krokante bark. Als bij low & slow iets krokant is dan is het omdat het droog is ;)
 
noskos zei:
Ik wil juist geen krokante bark. Als bij low & slow iets krokant is dan is het omdat het droog is ;)

helder.....en de smaak is uiteraard het belangrijkste! Dan heb ik nog hoop op een goede afloop.
 
Leuke reportage hoor!
 
prachtig verslag, en mooie foto's erbij  :)
 
noskos zei:
Ik wil juist geen krokante bark. Als bij low & slow iets krokant is dan is het omdat het droog is ;)

Klopt , het moet volgende keer ook net wat sappiger/malser. Het schoot me te binnen dat ik het braadsap er niet bij  had gegoten toen ie in de folie ging.

 
Ray zei:
Hannibal zei:
Mooi man!

Zijn we tegelijk met hetzelfde stuk vlees bezig geweest. Op het moment dat ik dit schrijf ligt ie bij mij er nog op. Het vreemde is dat ik helemaal geen "zone" heb gehad. Hij ging redelijk snel (3 uur) naar 67 graden. Toen ingepakt en nu stijgt ie langzaam richting de 91. Alles op een dome temp van 107 graden.

Ik zie ook dat jij een redelijk krokante bark hebt gekregen, maar helaas is die bij mij nog redelijk zacht.

In ieder geval chapeau voor je eerste brisket. Ik hoop dat mijn eindresultaat ook zo goed zal uitzien.

bij blijft ie ongeveer een 45 minuten steken op 67 graden, maar thats it. Mijn stuk was redelijk dun en ik denk dat het ook hiermee te maken heeft. Totaal was het stuk toch 3 kilo.

Hallo Hannibal ,

Leuk om te doen heh? , bij mij liep het op naar ongeveer 66 graden, blijf daar even hangen en liep toen weer iets op. ik dacht ook " die schiet in 1 keer door", maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn. De bark is inderdaad goed gelukt. Ik ga ervan uit dat jou stuk er ook heel mooi uit komt.

Succes , en geniet ervan.
 
Mooi gedaan hoor. Proficiat met je Koei.
 
Ceriel zei:
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Ondanks dat het heel mooi gemaakt is helaas geen koe badge aangezien dit is gemaakt voordat hij lid werd van het genootschap.

Gelukkig maakt hij het binnenkort nog een keer en dan kan er wel een badge verdiend worden!
 
De brisket staat ook nog steeds op mijn lijst :)
 
ook nog op de TODO lijst  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan