BasBQ
Beef en Steak

Mijn DIY Smokenator

Misschien zit Stennis wel in China om te overleggen met een fabriek voor massa productie :D
 
ReneR zei:
Misschien zit Stennis wel in China om te overleggen met een fabriek voor massa productie :D

Denk het ;)
 
hahah ik zie alle berichten nu pas :p ik denk dat ik eroverheen gelezen heb ofzo. want ik kijk bijna elke dag wel.
maaaaar ik heb nog geen maten voor de 47cm versie dus die laat nog op zich wachten.

Voor de 57cm heb ik nog geen prijs. maar dat ligt ook aan het aantal, dus buiten de prijs om
heb ik de volgende mensen staan:
-Abraham                  1             
-ReneR                      2/3
-Imperial Guard          1
-blefke                      1
-pietpukje                  1
-kuip                        1
-M4rtijn76                1         
-roelduyss                1
Totaal                  +/-10

voor het makkelijke wil ik toch wel 1 versie aanhouden kwa kolen plaat.
Smokenator 57cm (rvs) - kolen plaat los
Dit ook omdat de vorm als hij vast is, geen rechte kant meer heeft zodat hij niet recht in de zetter gelegd kan worden. maar je hem recht moet eyeballen.
om de 2 vouwen te maken.

bijkomende voordelen:
-opbergen minder ruimte
-plaatje los van de smokenator te gebruiken.
-eventueel bij mislukken tijden de cook, de smokenator appart eruit halen. zonder dat de bodem er niet uit hoeft.

Kopieer de namenlijst als je er nog niet bij staat, en voeg jezelf graag even toe.
 
Top! Losse plaat lijkt mij ook het handigst, ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Je gaf me nog een tip, ik las bij je andere topic helaas.
Maar ben wel nieuwschierig nu dus blijf ff volgen tot de 47 versie er is.
 
Wanneer de 57 en de 47'er een hit is, komt er dan een vervolg WGA Smokenator :D
 
Ik had alleen interesse, zie me nu in de lijst staan maar heb voor mijn zwager inmiddels al een smokenator op de kopp weten te tikken. Graag ga ik van de lijst.
 
Richard Soeteman zei:
Ik had alleen interesse, zie me nu in de lijst staan maar heb voor mijn zwager inmiddels al een smokenator op de kopp weten te tikken. Graag ga ik van de lijst.
Ik heb je eraf gehaald. Maar het is alleen een inventarisatie van ongeveer. niet definitief ofzo, maar dan heb ik een beetje een idee hoeveel. denk dat het er 15 worden. op=op.

robbertbbb zei:
Mag weg?

Imperial Guard zei:
Wanneer de 57 en de 47'er een hit is, komt er dan een vervolg WGA Smokenator :D
Als de maten e.d. bekend zijn kan ik kijken naar de mogelijkheden. ik heb er geen. maar makkelijk is om eerst een kartonnen versie te maken.

Dennis B zei:
Je gaf me nog een tip, ik las bij je andere topic helaas.
Maar ben wel nieuwschierig nu dus blijf ff volgen tot de 47 versie er is.
Zelfde als de WGA. Als de maten e.d. bekend zijn kan ik kijken naar de mogelijkheden. ik heb er geen. maar makkelijk is om eerst een kartonnen versie te maken.

-Abraham                  1             
-ReneR                      2/3
-Imperial Guard          1
-blefke                      1
-pietpukje                  1
-kuip                        1
-M4rtijn76                1         
-roelduyss                1
Totaal                  +/-10
 
Afhankelijk van de prijs heeft een kameraad van mij interesse in een volledig uitvoering (incl bodemplaat) voor 57 cm.
Beetje off-topic misschien, maar waarom zou je die bodemplaat niet willen trouwens? (Behalve dat het daardoor iets duurder wordt qua materiaal, het zorgt toch dat je lucht alleen nog maar langs de brandstapel kan, dus betere controle?)
 
Hier ook interesse voor de komplete uitvoering als er wat meer bekend is over de prijs .
Wellicht een een prijs aanvragen voor 15 stuks .
 
Ik ben zelf al een hele lange tijd opzoek naar iemand die deze zou kunnen maken:
smokenator_zps7njo12ct.jpg


In mijn geval voor een 47'er.

Dit zou d? ideale smokenator zijn.
Alles afgedicht en uit ??n stuk rvs vervaardigd.

Het enige is dat de vlammen vervangen moeten worden door ronde gaten waardoor kolen kunnen worden aangevuld.

Zou jij dit plan kunnen verwezenlijken?
 
Ik ben er nog mee bezig :D . heb het nog een beetje druk, maaaaaar ik heb toevallig vanavond nog even gekeken naar de maat voor de kolenplaat.
hij mag wat groter. hij sluit nog niet helemaal af. (er staat staal, maar word rvs)


ook heb ik de gaten iets meer naar de kant gebracht. is net wat netter omdat de ronde gaten dan niet een klein stukje onder het rooster zitten.






zoals hij nu uitgevoerd gaat worden is het dat het kolen plaatje los is. en tot nog toe alleen de 57cm.
een collega van mij heeft wel een concept kwa maatvoering voor de 47cm van me gekregen om te testen.
dus dat in nog even afwachten.

het is dus nog steeds in progress!
 
Stennis zei:
Ik ben er nog mee bezig :D . heb het nog een beetje druk, maaaaaar ik heb toevallig vanavond nog even gekeken naar de maat voor de kolenplaat.
hij mag wat groter. hij sluit nog niet helemaal af. (er staat staal, maar word rvs)


ook heb ik de gaten iets meer naar de kant gebracht. is net wat netter omdat de ronde gaten dan niet een klein stukje onder het rooster zitten.






zoals hij nu uitgevoerd gaat worden is het dat het kolen plaatje los is. en tot nog toe alleen de 57cm.
een collega van mij heeft wel een concept kwa maatvoering voor de 47cm van me gekregen om te testen.
dus dat in nog even afwachten.

het is dus nog steeds in progress!

Dat ziet er al veelbelovend uit. Is er een reden dat je de bodemplaat los doet?
Het lijkt mij dat er meer stevigheid en n?g minder valse lucht is, wanneer hij uit ??n stuk bestaat.
 
Mooi ding. Ik heb de originele Smokenator. Kleine ervaring van een gebruiker:
Voordeel van juist geen onderplaat (maar alu folie) kan wel zijn dat het allemaal niet zo smerig wordt. Folie gooi je makkelijk weg. Of ga je de onderplaat alsnog met folie bedekken ;) ?. Qua concept is onderafdichting niet bedacht als noodzakelijk, maar je stuurt er wel je luchtstroom mee door je bak heen en veel mensen dekken hem dus ook af.

Verder heb ik het idee dat de brikettenstarter die ik in de Q zet, beter werkt met zuiging van onderen ipv dicht van onderen. En ik heb de waterbak niet meer  in dat rechthoekige gat, maar boven op rooster boven Smokenator boven dat gat.
Effect zelfde qua temperatuurbeheersing (da's de functie namelijk) en bak makkelijker navulbaar en er kunnen nog meer briketten in de bak.
Voordeel van een losse onderplaat is wel dat je de Smokenator kan laten zitten als je direct wil grillen. Ding neemt verhoudingsgewijs zo weinig ruimte in, dat je hem gewoon dan kan laten zitten en hem dus vast in de Q laat.

Maar succes verder ! Perfect ding voor luie mensen die de Q makkelijk op temperatuur willen houden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Hier ook interesse in een "smokenator" 57cm
 
Ik heb ook wel interesse voor de 57 cm, natuurlijk even afhankelijk van de prijs...
 
tanx voor het delen van je ervaring. zo komen we steeds verder.
Ik gebruik mijn smokenator ook al 2 jaar denk ik. nooit echt een onderplaat of folie gebruikt. ook nooit "problemen/behoefte" aan gehad.
temp blijft altijd goed. sinds ik hier op het forum heb gekeken spraken mensen over de onderplaat/folie en klinkt het logisch allemaal. de luchtstroom gaat meer langs de kolen.
maar ben met je eens Qua concept is onderafdichting niet bedacht als noodzakelijk. (de temp zal ook niet echt be?nvloed worden,  dat regel je weer met je onder en boven ventilatie.)
wat betreft je opmerking over het vies worden. ik zet altijd een aluminium lekbak op het kolen rooster. uiteraard iets duurder dan een rol folie. maar wel 10x makkelijker.
Dus de plaat voor de luchtstroom, en lekbak voor de viezigheid.
Het kolenstarter punt, is gelijk een reden waarom de onderplaat los is van de smokenator. zo kan je de kolen starten op je kolenrooster en daarna leg je de onderplaat terug.
dan kan je de smokenator al gevuld klaar zetten.

 
En wat is de stand van zaken met de smokenator ? Ik heb sind vandaag ook een 57 en heb veel interesse er in.


Verzonden met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan