BasBQ
Beef en Steak

Mijn 2e sessie op de BGE - MOINK balls time!

Beemer

Sprokkelaar
Berichten
40
Vorige week de trotse bezitter geworden van een BGE-L.
Als eerste BCC gemaakt; helaas geen foto's van gemaakt, want ik ben nogal druk geweest met het inregelen van de temperatuur. Daar moet ik wel aan wennen als je in het verleden grotendeels gegrilled hebt.

Gisteren maar eens MOINK balls gemaakt, ge?nspireerd door dit forum  :blush:

Eerst de BGE maar eens aangestoken en de ingredienten bij elkaar gedaan:

IMG_4269_zpse9614837.jpg


Balletjes gedraaid, rub (combi van Sligro BBQ rub met extra basterdsuiker) ontbijtspek gewikkeld en prikkertjes erin:

MOINKballs_zpsedf1042d.jpg


Nog wat hickory op het vuur gegooid en temperatuur zo goed mogelijk ingeregeld en stabiel gehouden op ca. 110 gr. Celsius  :p :

IMG_4278_zpsf44dca87.jpg


Eerste tussenstand na een uurtje op de BGE:

IMG_4281_zps0862e08e.jpg


Ik heb gekozen voor de SBR Brown sugar / Hickory en nog een half uurtje op de BGE en kerntemperatuur gecontroleerd..... 72 gr. C. :

IMG_4282_zpsef9d2ab7.jpg


Dit is het resultaat:

IMG_4283_zps3388a4c4.jpg


MOINKballs-result_zpscd695d1a.jpg


Ik moet nog erg wennen aan de regeling van de temperatuur, maar dat is denk ik een kwestie van proberen en doen. Was best trots en verbaasd dat ik het nu vrij snel voor elkaar had! :) De MOINK balls waren thuis een groot succes. :) Mijn enige, eigen kanttekening vond ik dat de MOINK balls aan de pittige kant waren. Ik ben voorzichtig met peper geweest, maar denk zelf dat de knoflook (5 teentjes op een 1 kilo gehakt  :blush: ) de oorzaak is. Wellicht dat iemand anders daar een ideetje over heeft waardoor het kan komen; dan kan ik de volgende keer er rekening mee houden....

Wat mij betreft een succes en voor herhaling vatbaar!

Groet,
Richard
 
;) Als je dat maar weet, Mike!
 
Een bal van jouw in mijn mond!! Heerlijk!! :D
 
Hele mooie MOINK balls!
Heerlijke hapjes waar je nooit genoeg van krijgt Richard, je zult ze zeker vaker gaan maken!
Maar dan ons eventjes op tijd een seintje geven  :)
 
Goed gelukt die ballen
 
ik zou graag eens in je ballen willen happen
 
Je hebt prachtige ballen hoor  :)

5 tenen knoflook lijkt mij ook wat veel in verhouding idd.
Originele recept zegt 2 el (dat zou gevoelsmatig 2 ? 3 tenen zijn, afhankelijk van de grootte)
Ach, heb je weer extra stof om te oefenen  :)

Mac
 
mooie ballen heb jij!
 
Mac zei:
Je hebt prachtige ballen hoor  :)

5 tenen knoflook lijkt mij ook wat veel in verhouding idd.
Originele recept zegt 2 el (dat zou gevoelsmatig 2 ? 3 tenen zijn, afhankelijk van de grootte)
Ach, heb je weer extra stof om te oefenen  :)


Mac

Dank je wel voor je comm.Ik denk dat je gelijk hebt..... maar ben ook gek op knoflook, vandaar! En inderdaad een extra reden om te oefenen! ;-)
 
Misschien is het dan een optie om de volgende keer gepofte knoflook door het gehakt te draaien.
Nog steeds een lekkere knoflook smaak (neem ik aan), alleen ben je dan het scherpe van de rauwe knoflook kwijt.  :-$
(Misschien het overwegen/ proberen waard)

Mac
 
Zien der goed uit!
Breng er maar een paar langs ben gek op knoflook.
Mischien volgende keer zoete knoflook?
 
Mac zei:
Misschien is het dan een optie om de volgende keer gepofte knoflook door het gehakt te draaien.
Nog steeds een lekkere knoflook smaak (neem ik aan), alleen ben je dan het scherpe van de rauwe knoflook kwijt.  :-$
(Misschien het overwegen/ proberen waard)

Mac

Ga ik de volgende keer proberen! Thanks!!
 
Passie zei:
Zien der goed uit!
Breng er maar een paar langs ben gek op knoflook.
Mischien volgende keer zoete knoflook?

Ze zijn helaas al op, maar dat zul je begrijpen! ;) Denk dat ik de volgende keer iets minder in doe..... en eerst even pof, zoals Mac aangaf!
 
Terug
Bovenaan Onderaan