BasBQ
Beef en Steak

Mijn 1e BBC met kriel en sla

 

Havenmeester

Vuurmaker
Berichten
73
Gisteren met eerste BCC op de OTP47 gemaakt. Ik heb het recept van Noskos Funky Beer Can Chicken aangehouden. De rub had ik al enkele weken geleden gemaakt.

Lekker kippetje van 1.2 kg van AH ingesprayd met olijfolie/knoflook. Ik weet niet waar mijn vrouwen dit vandaan heeft maar het is makkelijk en heerlijk.


Vervolgens ruim in de rub gezet en wat ruikt het al lekker.


Het bier had ik voorverwarmd in de hoop dat het in de Q zou gaan verdampen. Vervolgens wordt gaat de kip voor de laatste keer op stok.  Helaas blikje zat na afloop even vol (ach gaat om het idee).


De Q klaargemaakt met Bricos en een paar Ecobrasa's. De temp bleef heel lang erg hoog (>230 C). De schuif beneden half open en boven helemaal kreeg ik hem op een mooie 200 C.


CDN in het kippetje en gaan.........
ik heb wat eiken als rookhout gebruikt. Niet teveel want ik was bang dat hij dan te rokerig zou worden. Na 50 min! zat de kern op 82 C en voor de zekerheid meerdere plekken nog even gecontroleerd maar overal gaar. Hij zag er perfect uit en met een heerlijke krokant huidje en de geur.............geweldig!!


Lekker hoor..


Naast de kip wat krieltjes voor 5 min gekookt en deze besprayd met olijfolie/knoflook en wat verse rozemarijn toegevoegd. Daarna op de grillstand voor 20 min in de oven. Sla heb ik niet op foto.


En wat vonden we van de kip: ik vond het vlees sappig en samen met de korst heerlijk en smaakvol maar zonder korst niet echt bijzonder. Mijn vrouw houdt niet zo van kluiven en ze vond het te Amerikaans. Volgende keer maak ik een Sri Lankaanse versie want we zijn gek op pittig eten.
 
Wat een heerlijk kippie heb jij!! Ik zie een tokkie aankomen vliegen!! :D
 
Mooi gemakt, welkom bij de Tokkies
 
Jij heb een lekker kippetje.

Gefeliciteerd met je Tokkie.
 
dat is een lekker kippetje geworden Wouter,

Welkom bij de tokkies
 
Ziet er mooi en erg lekker uit  :p
Gefeliciteerd!
 
Mooi gebruind kippetje, gefeliciteerd met je tokkie
 
Gefeliciteerd met je Tokki hij ziet er goed uit.
 
Ziet er goed uit. Heb je ook onder de huid gerubt? Dat maakt het wel lekkerder, vind ik. Dan proef je ook de kruiden in het vlees. In ieder geval gefeli met je tokkie
 
Dat is een heel mooi bruin kippetje, mag je me altijd voor wakker maken, gefeliciteerd!
 
Bedankt voor jullie reacties en voel me vereerd een Tokkie te zijn.

Ener zei:
Ziet er goed uit. Heb je ook onder de huid gerubt? Dat maakt het wel lekkerder, vind ik. Dan proef je ook de kruiden in het vlees. In ieder geval gefeli met je tokkie

Nee alleen op de huid. Volgende keer zal ik dat idd proberen.
 
Havenmeester zei:
Bedankt voor jullie reacties en voel me vereerd een Tokkie te zijn.

Ener zei:
Ziet er goed uit. Heb je ook onder de huid gerubt? Dat maakt het wel lekkerder, vind ik. Dan proef je ook de kruiden in het vlees. In ieder geval gefeli met je tokkie

Nee alleen op de huid. Volgende keer zal ik dat idd proberen.
En wat denk je van rub aan de binnenkant nu begrijp ik waarom die kip niet smaakte.
Alle mensen die deze kip geproefd hebben bij ons vonden hem heel erg lekker.
 
Henrik Willem +1
 
Deze BCC ziet er perfect uit hoor. En die aardappeltjes, hhmmmm, lekker man.

De kip rub ik ook altijd aan de binnenkant en ik gooi wat van die kruiden in het blikje. Voor ons werkt het aangezien de whole family er smakelijk van zit te kluiven.

Congrats met je tokkie.
 
Lekker kippetje hoor! Gefeliciteerd met je tokkie
 
Terug
Bovenaan Onderaan