BasBQ
Beef en Steak

Met bacon het weekend in

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Vorige week woensdag heb ik voor de eerste keer een stuk buikspek in de pekel gezet, met dank aan Leo die me een zakje zout opgestuurd had.

2ed3vhk.jpg


5owiae.jpg


Vanavond heb ik het spek gespoeld, gedroogd en terug in de koelkast geplaatst.

15dqh3.jpg


amtn6.jpg



Vrijdag ga ik het roken, zodat ik met een mooi portie bacon het weekend in kan gaan!

Nog een paar overwegingen:
  • Had het spek niet veel roder moeten kijken? Ik zie sommige foto's waarbij het dieprood, bijna wijnrood is. Deze is veel fletser rood. Het vet is overigens wel veel witter geworden.
  • Ga ik door tot 65C zodat ik een halffabricaat heb (smaakt het dan nog niet?) of tot 72C zodat ik een eindproduct heb (maar dat is toch ook gewoon te bakken?)
  • Wat voor rookhout zal ik toevoegen, en hoeveel? Een blok hickory en twee appel, of is dat te veel?

Ik hoor graag jullie suggesties op bovenstaande.
 
Als het stevig aanvoelt is het goed. Vind je stukje spek er trouwens niet echt als buikspek uitzien. Normaal is het gewoon een rij speklapjes aan elkaar, meer vet dus.
Als je je spek toch gaat bakken kun je gewoon bij 65?C stoppen. Als je naar 72?C gaat kun je het ook nog bakken als je dat wilt.
En te veel rookhout is lastig vind ik bij bacon. ik doe het ook vaak op lagere temperatuur een paar uur langer roken en dan wordt het alleen maar beter.
 
Ik heb deze bij de slager gehaald omdat ik bij Hanos tegen een leeg vak aan liep. Heb wel gevraagd of hij de zwoerd er af wilde halen, en ik heb het idee dat hij dat wat ruim heeft gedaan. Mag er toch van uit gaan dat als ik buikspek vraag, ik dat ook meekrijg...

Ik ga voor 72C, dan kan ik het ook zo op een roggebroodje of zo eten :)

Wat bedoel je precies met "te veel rookhout is lastig bij bacon"? Dat het lastig af te meten is om de juiste hoeveelheid te pakken, of juist dat bacon heel veel rookhout kan hebben en je dus niet snel te veel hebt gebruikt?
 
Bacon kan wel wat hebben ;) Niet helemaal uit je dak gaan met een zak mesquite natuurlijk maar een blokje of 4 fruit kan echt geen kwaad...
 
coelho zei:
Ik heb deze bij de slager gehaald omdat ik bij Hanos tegen een leeg vak aan liep. Heb wel gevraagd of hij de zwoerd er af wilde halen, en ik heb het idee dat hij dat wat ruim heeft gedaan. Mag er toch van uit gaan dat als ik buikspek vraag, ik dat ook meekrijg..

De slager heeft jou het laatste stuk van de buik gegeven. Dat gedeelte wat tegen de ham aanzit.
Dit stuk bevat weinig vet wanneer je een goede kwaliteit buik besteld (AA).
Waarschijnlijk heeft de man je het beste stuk willen geven.
Volgende keer een stuk van de voorkant vragen.
 
Bert zei:
coelho zei:
Ik heb deze bij de slager gehaald omdat ik bij Hanos tegen een leeg vak aan liep. Heb wel gevraagd of hij de zwoerd er af wilde halen, en ik heb het idee dat hij dat wat ruim heeft gedaan. Mag er toch van uit gaan dat als ik buikspek vraag, ik dat ook meekrijg..

De slager heeft jou het laatste stuk van de buik gegeven. Dat gedeelte wat tegen de ham aanzit.
Dit stuk bevat weinig vet wanneer je een goede kwaliteit buik besteld (AA).
Waarschijnlijk heeft de man je het beste stuk willen geven.
Volgende keer een stuk van de voorkant vragen.
Volgende keer laat ik de scharrelslager maar weer links liggen en rijd ik weer naar Hanos...
 
bah! bacon! zo vies! :p
 
Bert zei:
coelho zei:
Ik heb deze bij de slager gehaald omdat ik bij Hanos tegen een leeg vak aan liep. Heb wel gevraagd of hij de zwoerd er af wilde halen, en ik heb het idee dat hij dat wat ruim heeft gedaan. Mag er toch van uit gaan dat als ik buikspek vraag, ik dat ook meekrijg..

De slager heeft jou het laatste stuk van de buik gegeven. Dat gedeelte wat tegen de ham aanzit.
Dit stuk bevat weinig vet wanneer je een goede kwaliteit buik besteld (AA).
Waarschijnlijk heeft de man je het beste stuk willen geven.
Volgende keer een stuk van de voorkant vragen.
Ik vind dit zulke geweldige bijdragen, dat je dat kunt zien ik vind dat knap!
 
Volgende keer laat ik de scharrelslager maar weer links liggen en rijd ik weer naar Hanos...

weg van de makkelijkste weerstand.

of een poging wagen op 1 lijn te komen met die scharrelslager.
en duidelijk maken wat je wil en gaat doen met dat vlees.
want dr gaat toch niets boven vers scharrel vlees (VETGEMAAKT) en geslacht in je eigen regio.
 
structor zei:
Bert zei:
coelho zei:
Ik heb deze bij de slager gehaald omdat ik bij Hanos tegen een leeg vak aan liep. Heb wel gevraagd of hij de zwoerd er af wilde halen, en ik heb het idee dat hij dat wat ruim heeft gedaan. Mag er toch van uit gaan dat als ik buikspek vraag, ik dat ook meekrijg..

De slager heeft jou het laatste stuk van de buik gegeven. Dat gedeelte wat tegen de ham aanzit.
Dit stuk bevat weinig vet wanneer je een goede kwaliteit buik besteld (AA).
Waarschijnlijk heeft de man je het beste stuk willen geven.
Volgende keer een stuk van de voorkant vragen.
Ik vind dit zulke geweldige bijdragen, dat je dat kunt zien ik vind dat knap!

Rechts kan je zien dat t op broekvlees lijkt..
 
Pieter, jij noemt het de weg van de minste weerstand.

Persoonlijk vindt ik dat wat kort door de bocht, als jij voor een specifiek stuk vlees bij de slager komt als een kilo buikspek aan 1 stuk, dan zou ik als slager geintresseerd vragen wat de klant ermee gaat doen, en niet gewoon wat verkopen omdat hij het nog heeft liggen. Je zou toch denken dat in deze tijd een scharrelslager heel blij zou moeten zijn met een klant die nog voor een echt stuk vlees komt en niet voor een of ander gehakt produkt en daarvoor ook nog eens bereid om meer te betalen dan bij de supermarktslager.
Het is niet aan de klant om de slager op te voeden.
Daarbij zijn de slagers bij de Hanos, toch zeker die in Nijmegen, zeer behulpzaam en vakmensen met intresse voor het product en klant.

Coelho, denk wel dat dit een heerlijk stukje bacon wordt.
 
Ik ga 'm zeker met smaak opeten. Zal morgen ook foto's maken en weer posten uiteraard.

Het punt is dat ik bij deze slager exact heb aangegeven wat ik ging doen. De winkel was rustig, dus ik kreeg nog de nodige tips van deze man (een dag of 5 pekelen en vervolgens kun je 'm gerust een week in de koelkast laten drogen...). Ik weet het niet, aan de ene kant straalt hij ambacht uit, het blok staat nog in de winkel, aan de andere kant is het er nog killer ingericht dan bij de keurslager 3 deuren verderop.

Ik ga altijd naar Hanos Eindhoven en daar hebben ze me tot op heden altijd keurig geholpen, alleen hadden ze de laatste keer geen buikspek meer liggen een kwartier voor sluiting. Dat kan natuurlijk ook aan mij gelegen hebben  8)
 
Heel veel suc6 met het roken van de bacon.
We wachten met spanning op de foto's.
Helaas woon je te ver weg voor de geur :-[
 
We zijn er weer... Na een sessie van 6 uur heb ik zojuist mijn bacon van Het Ei gehaald (bij 72 graden). Ik denk dat Bert volkomen gelijk heeft wat betreft de locatie van het vlees, het heeft zeker niet de klassieke ontbijtspeklaagjes. Het is veel magerder dan dat, maar zeker niet minder lekker. Heb een paar stukjes op, maar de geur is op dit moment nog enigszins asbak, dus ik laat 'm lekker afkoelen en snijd het daarna in plakjes. De kleur binnenin is zacht roze, mag ik er dan dus vanuit gaan dat het zout zijn werk heeft gedaan en het ongevaarlijk is?

Hieronder de beloofde foto's:

V??r:
16ack0p.jpg


Na:
2woka9y.jpg


Aangesneden:
64l7aw.jpg


Plakjes:
10py1vp.jpg
 
Ziet er best lekker uit, morgen bakken voor bij het ontbijt
 
Daar kan je heel veel kanten mee uit! Eet smakelijk.
 
Eind goed, al goed! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan