BasBQ
Beef en Steak

Memphis Style Dry Ribs

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.854
De ribs die we hier het meeste maken zijn Kansas City style, gerubd en dan langzaam gegaard met een glaze op het eind.
In Memphis zit Charlie Vergo's Rendezvous. Het restaurant zit en de kelder van een gebouw downtown Memphis en niet echt ideaal voor een barbecuerestaurant zul je denken. Maar er zat een schat waarin vroeger kolen werden gestort om het pand warm te stoken. Die schacht is nu de barbecue. Charlie gebruikte Grieks kruiden op zijn ribs want dat zijn zijn roots. Ook gaan de ribs op direct vuur. Maar dan op zo'n 60 cm boven het vuur. Er wordt telkens gemopt met een azijn kruiden mengsel en het vet dat op de kolen druipt geeft extra smaak. En dan aan het eind gaat er een dry rub overheen.

Ik probeer vandaag hetzelfde in de WSM. Zonder waterpan, direct op 175?C.
Rub en mop zijn een eigen maaksel omdat ik nergens iets vond dat naar mijn zin was. Toen ik er was proefde ik duidelijk komijn. Steven Raichlen heeft een Memphis Dry Ribs recept met komijn maar daar ontbreken de andere Griekse kruiden.

Ik ben reuze benieuwd hoe dit uit gaat pakken!

f0572899dacdf6e6db29cbcbccd1c40d.jpg
 
Na een uurtje in de hickoryrook en ieder kwartier moppen met een azijn/kruidenmop zien ze er nu zo uit.

b7fb4e5b345846b82cc9e7f547e698db.jpg
 
Niet te snel mannen, misschien is het wel een onwijs fiasco!
 
Wow! Die waren lekker zeg! Het waren dikbevleesde ribben en in twee uurtjes klaar! We waren weer even in de Rendezvous in Memphis :D

c61ac9b50633986532883cfa3d51a07a.jpg
 
Lijkt mij een prima recept. Ik vind ribs zonder zoete glace wat meer vleessmaak behouden.
Ik maak ze zelf meestal met een cajunmix. Maar ik doe de kruiden er wel een nacht van te voren op.

 
Dit was ook erg tegen mijn natuur in hoor Bert, gewoon zo de ribs erop. Maar het resultaat was heerlijk!
 
Het ziet er inderdaad voor ons wat "tegennatuurlijk" uit, dry rub op een droog gegaarde rib...
Is wel super dat je zoiets ?berhaupt durft proberen, na veel Q'en heb ik gemerkt anders vaak terug te grijpen naar de "klassiekers" als er eens ribben moeten gedaan worden, en zo'n sessie op deze manier, dat zou ik nooit gekozen hebben...
 
Leuke manier dit. Ik vind de smaak van rubs vaak wat onuitgesproken als je ze klassiek maakt. En over het algemeen, zeker met glaze, overheerst het zoete. Op deze manier krijg je zeker veel meer smaak van de kruidenmix.
Ik gooi 'm op de todo!
 
Het is dat ik ze twee keer heb gegeten in Memphis, ook toen ik al barbecuede en weet hoe lekker ze zijn. Anders had ik dit ook niet gedaan hoor! :)
 
Dat tentje heb ik gemist in Memphis dan. Ik hoop dat je het recept nog op je blog zet. Heb ook zin in een trip down memory lane
 
En deze stijgt met stip op de lijst!! :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan