BasBQ
Beef en Steak

Meerdere zones in een kamado

 
 

mrwolf

Pitmaster
Berichten
610
Ik ben me aan het ori?nteren op een kamado, en ik kom iets tegen waar ik geen antwoord op kan vinden. Mijn trouwe Weber kan ik eenvoudig in twee zones verdelen, direct en indirect. Altijd handig als het even te snel gaat, of of voor een reverse sear bijvoorbeeld. Kun je een kamado ook in zones verdelen?

Ik lees dat de primo hier een aparte vuurscheider voor heeft, maar hoe zit het met de BGE en aanverwanten?
 
Wat je kunt doen is een halfmoon gridverhoger gebruiken. Hier zit een metalen plaat bij om hem indirect te maken.
Heb ook wel eens een kolenrooster met een wandje in het midden gezien.

Gebruik het zelf nooit, maar er zijn opties om het te doen :)

Je kunt ook je platesetter er met een speciale handgreep heet in/uit halen.
 
Daar is je platesetter voor. En die haal ik er gewoon met lashandschoenen uit.
 
Dat lijkt me nogal omslachtig? Eerst het rooster incl. vlees eraf, dan de hete platesetter? Die half moon gridverhoger klinkt wel als iets handigs...
 
Dat valt wel mee eigenlijk. En zo vaak hoef ik niet tussen direct en indirect te switchen bij mijn recepten.
 
Die gietijzeren vuurscheider bij een Primo is alleen handig als je de firebox vol/hoog in de houtskool wil hebben. Ik gooi wat houtskool aan een kant waardoor ik eigenlijk automatisch een koude zone mee creeer. Mocht je voor een Primo gaan zou ik eerst zonder proberen.
 
In mijn ei heb ik ook meestal ??n deel dat heter is dan het andere, komt omdat ik na afloop mijn kolen naar me toe hark en daar meer kleine stukjes zitten die dan die gaatjes dicht houden. Ben gewoon te lui om hem telkens leeg te halen ;) Maar dat cre?ert dus een heet en een koeler deel. Op die manier doe ik bijvoorbeeld ook mijn eend, eerst op het hete stuk en dan schuif ik zo op naar de rand van het koelere deel.
Werkt prima. Misschien dat andere ei bezitters het ook zo doen, geen idee.
 
Met de Primo gaat het erg makkelijk, een hoopje houtskool aan een kant, al dan niet met een vuurscheider of aan de indirecte kant een D-plate gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan