BasBQ
Beef en Steak

Maminha/Tri-tip Low & Slow, hoe lang duurt het?

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Goedenavond!

Morgen ga ik een tri-tip of Maminha van 1,5 kilo low and slow bereiden op de weber. Ik ga hiervoor de minion of snake methode toepassen (met snake heb ik ervaring, minion lijkt nog iets makkelijker eigenlijk).

Echter heb ik een vraag: kan iemand mij een schatting geven van hoe lang het duurt als ik deze tri-tip a 1,5 kilo, op 110 graden indirect low & slow laat opwarmen tot een kerntemperatuur van 45-48 graden? Het komt niet aan op een half uurtje maar ik heb nu eigenlijk geen flauw idee. Het stuk vlees is zo'n 30cm in de lengte, 16cm breed en 6cm op zijn dikst, mocht dat nog helpen.. ;)

Ik hoor het graag!
 
Even een checkvraag @Visca je vraagt om een tijdsindicatie voor low en slow maar je wil reverse sear doen?

Dit stukje vlees leent zich voor beide. Dus je zou ook lekker na het roken en een mooie bark kunnen inpakken en doorgaren richting 92 graden plus.

Hoe dan ook, maak het lekker!
 
@Sander72 reverse sear inderdaad, maar dus op lage temperatuur garen voor af te fakkelen zeg maar. Vergeef me als ik termen door elkaar haalt want ik ben vrij nieuw mbt BBQ. Ik wil hem tot 45 graden ongeveer verwarmen en daarna op hoge temperatuur searen.
 
Klein uurtje ben je een heel eind. Zo rond de 40 minuten in stap 1, Q ombouwen tot hogere sferen en dan even afgrillen

bijvoorbeeld zo:
 
@Sander72 reverse sear inderdaad, maar dus op lage temperatuur garen voor af te fakkelen zeg maar. Vergeef me als ik termen door elkaar haalt want ik ben vrij nieuw mbt BBQ. Ik wil hem tot 45 graden ongeveer verwarmen en daarna op hoge temperatuur searen.

Prima juist, je kunt hier geweldig leren!

De tips hierboven kun je dan prima gebruiken, doe er bij die eerste stap ook lekker wat rookhout bij. Rund kan best wat hebben. Zorg ook dat je (gietijzeren) grillrooster voor de tweede stap lekker heet is. Smakelijk!
 
@Sander72 Top, dat merk ik al want ik heb tot nu toe twee topics geopend en in beiden ben ik uitstekend verder geholpen dus dat is fijn!

Ik was inderdaad van plan rookhout erbij te gooien, eiken of hickory dacht ik zelf aan. Zal nog een paar foto's maken gedurende het proces en van het eindresultaat :)

Dank voor de tips!
 
@Sander72 nog snel een vraag:

Ik ben de tri-tip aan het trimmen en wil een ruitpatroon in de vetkap snijden, maar er lijkt haast een soort vlies/vel over de vetkap heen te zitten waar mijn mes nauwelijks doorheen komt, ook omdat het heel erg meebeweegt. Is dit normaal of moet ik dit vlies verwijderen? Ik heb het idee dat er dan niet veel van de vetkap overblijft..
 
Poeh, dat is lastig te zeggen. Een vlies over het vet? Ik zie dat niet zo voor me. Als jouw inschatting is dat het het vlies niet tijdens de bereiding wegsmelt dan kun je dat er vooraf afhalen en een deel van het vet verliezen, maar je kan dat natuurlijk ook altijd nog aan tafel doen naderhand?
 
Poeh, dat is lastig te zeggen. Een vlies over het vet? Ik zie dat niet zo voor me. Als jouw inschatting is dat het het vlies niet tijdens de bereiding wegsmelt dan kun je dat er vooraf afhalen en een deel van het vet verliezen, maar je kan dat natuurlijk ook altijd nog aan tafel doen naderhand?
Ik heb zelf even gezocht en kwam een filmpje tegen van iemand die een tri-tip ging strippen. Die had ook zo'n vliesachtig laagje vet op de vetkap zitten en sneed hem weg. Ik heb dat nu ook maar gedaan en geprobeerd dat zo dun mogelijk te doen. Hopelijk heb ik er goed aan gedaan want het deed me wel echt twijfelen.
Het is dat mijn gasten vanavond al heel vaak zelf Picanha bereiden en ik daarom iets anders wilde, maar achteraf had ik wellicht toch voor iets volledig anders moeten gaan i.p.v. een vergelijkbaar stuk vlees ;)

Maar ach, het wordt vast lekker :D
 
Het zal vast wel smaken toch ;) ik heb zelf ook geen ervaring met dit soort stukken vlees dus rest me alleen om je veel succes met het bereiden en smakelijk eten te wensen straks.
 
Het is dat mijn gasten vanavond al heel vaak zelf Picanha bereiden en ik daarom iets anders wilde, maar achteraf had ik wellicht toch voor iets volledig anders moeten gaan i.p.v. een vergelijkbaar stuk vlees ;)

Maar ach, het wordt vast lekker :D

Dat komt best goed, let even goed op de draad als je gaat snijden, malser en lekkerder kauwen als je haaks op de draad snijdt.

Geniet ervan!
 
Oef, wat een succes was dit. Echt geweldig goed gelukt.

De tri-tip heb ik, na het trimmen en insnijden van de vetkap, alleen met peper en zout ingewreven, geen rubs of dergelijke dingen, een uur of 4 van tevoren.
De BBQ volgens de Minion methode op 130 graden gebracht, was iets hoger dan ik zelf wilde maar achteraf helemaal prima. 'Gewone' Weber briketten gebruikt en een paar chunks eiken rookhout erin.
Ongeveer drie kwartier later was de kerntemperatuur van 51 graden bereikt, vervolgens een tijd laten rusten (25 minuten, 10 langer dan gepland, omdat de kleine de boel op stelten zette en we hem prima even konden laten liggen). Ondertussen de BBQ omgebouwd en alle schuiven volledig open gezet zodat de temperatuur flink omhoog kon en daarna afgrillen.

En toen, aansnijden en eten. En nogmaals, wat een succes. Er zit een bom smaak in dit vlees, echt heel lekker. Dit komt zeker ook door de vetkap, dat was goed terug te proeven. Ik twijfelde vooraf nog over dit vlees omdat ik wat dingen tegenkwam die ik niet kende, en ik twijfelde ook of alleen zout en peper genoeg was en een rub niet handig was, maar dat heeft dit vlees absoluut niet nodig.


En natuurlijk moest het op de foto, dus die deel ik ook meteen even :D (foto van het voorgerecht (zelfgerookte zalm) staat hier )
PXL_20210802_171456414.PORTRAIT.jpg


PXL_20210802_171512499.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch echt heel goed geslaagd zo, mooi stuk vlees en mooi plaatje van het geheel (y)
 
Uiteindelijk een mooi resultaat gekregen 👍🏻

geen foto’s van op de Q? Anders is het niet gebeurd 😱
 
Lekker man, goed gedaan Chef!
 
Topmaaltijd heb je daar op tafel staan.
Netjes gedaan. Complimenten
 
Terug
Bovenaan Onderaan