BasBQ
Beef en Steak

Makreel roken op het eitje

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Deze week eerste poging ondernomen om makreel te roken op het eitje.

Ik heb hier eikenhout snippers voor gebruikt omdat ik geen houtmot bezit.

Eerst de vis pekelen
yvese4ur.jpg
en na 90 min. In een koude oven maar met de ventilator aan, laten drogen. Dat duurde ongeveer een uur. En achteraf had dit langer gemoeten.

Het ei opgestookt en ik kreeg het zowaar voor elkaar om rook te cre?ren en om de dom op 60 graden te zetten. De visjes op het rooster en dan wachten en hard werken. Als de temp onder de 60 zakte was er geen rook meer en regelmatig begon de temp juist weer te snel te stijgen. Je kon echt geen moment verzaken. Langzaam maar zeker steeg uiteindelijk de temp richt de 85 graden om zodoende rook te behouden. En na ruim 2 uur waren de visjes klaar. Het zag er geweldig uit, smaakte redelijk. Had van ons nog wel iets meer rooksmaak aan mogen zitten. Het was wel jammer dat de vis te droog was geworden. Maar voor de eerste keer was ik redelijk tevreden.
hysepaqa.jpg
aza2asyn.jpg
qudanu9e.jpg


Daarnaast had ik nog een Poon gescoord maar helaas geen foto.....

En het ergste..... Ik heb geen foto's gemaakt van het toetje! verse abrikozen in bladerdeeg op een bedje van eigen gemaakte vanille banketbakkersroom, na het maken van de room vergeten foto's te maken
u5a3a2ep.jpg


Goede reden om het weer te maken!
 
Ze waren in ieder geval wel heel mooi van kleur!
Misschien is het makkelijker om de temperatuur laag te houden met slechts wat kokosbriketten in je ei, evt i.c.m. wat houtskool en veel rooksnippers?
Leuk om eens zelf een Makreel te roken in ieder geval!
 
De visjes zien er wel mooi uit, jammer dat ze wat droog waren.
 
Twijfel het ei voor deze vorm van roken "kouder roken" zegmaar, het meest geschikt is, omdat de afstand tot de kolen relatief klein is.

Mijn buurman was fervent palingroker en gebruikte juist een kast waarbij er een grote afstand was tussen de warmtebron en de vis.
 
Makreeltje, altijd goed!!
 
Heej Mjdeffie,

Ze zien er al goed uit voor de eerste keer, compliment !!

Mag ik je nog wel een paar tips mee geven.
Ik zie dat je ze liggend rookt, kun je ze niet zo ver mogelijk van het vuur wegleggen. (zo goed als helemaal tegen de rand) Zo krijgen de visjes wat minder warmte.
Dan is 2 uur ook vrij lang, als de temperatuur oploopt tot 85 graden. Je "kookt" als het waren al je sappen eruit, dus daarom zullen je visjes snel wat droger worden.
Nog een laatste tip, probeer eens houtmot ipv rooksnippers, dit geeft veel meer rook op lagere temperatuur.

Misschien kun je hier wat mee.

Groet,
Henk

 
Hoi Henk, super deze tips. Helaas heb ik geen houtmot maar die gaan we halen en dan moet de temp. Lager kunnen. Van die rand had ik zelf wel aan gedacht, alleen als de visjes op het rooster liggen, plakken ze! Ik kon ze niet meer verplaatsen. Volgense keer leg ik ze meteen langs de rand. Nomaals dank voor de tips! Daar kan ik zeker weer wat mee.

Groet,
Mjdeffie
Micha
 
Mooi gedaan!
 
Goed gedaan hoor, als je niks probeert leer je ook niks, Weer een ervaring rijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan