BasBQ
Beef en Steak

Maiden run: pulled pork op een Weber Genesis

 
 

Arjan Ebing

Kooltjesharker
Berichten
108
Na een vervelende operatie, waardoor mijn barbecueseizoen veel te laat begonnen was naar mijn zin, had ik besloten om als eerste het project "pulled pork" te gaan doen op mijn hagelnieuwe weber Genesis.



Gisteravond de procureur ge?njecteerd met de injectiemix van noskos, echter gerubt, en later afgelakt met turnpike rub en saus.

Vanmorgen om 07:30 uur de barbecue aangeslingerd, zodat deze rond 8 uur op temperatuur zou zijn.



Om 07:45 uur mijn A-maze-N pellet tube smoker gevuld met een mix van appel en kersenpellets en aangestoken.

Wat een topding is dat zeg! Heeft ruim 4 uur gerookt, echt super.

De run begon super, mooie constante temperatuur, met nagenoeg geen schommelingen, en toen.....werd het 11:00 uur, en begon de zon volop te schijnen op mijn barbecue, waardoor de temperatuur als een malle omhoog schoot.

Ik kreeg de temperatuur niet meer op 121 graden, en ik had slechts alleen de linker brander aan.

Complete trukendoos open getrokken, stukje alu folie tussen bak en deksel, voor meer lucht van buitenaf, maar hier begon hij zo van te schommelen, dat het niet leuk meer was.

Uiteindelijk als noodgreep een gastronormbak gevuld met water, en deze er bij onder het deksel gezet, en toen kreeg ik de temperatuur weer naar beneden.



Uiteindelijk na 5 uur de procureur ingelakt met turnpike barbecue saus, en hierna nog eens 2 uur laten liggen. Daarna ingepakt in folie en door laten garen naar 88 graden.

Hierna opnieuw ingepakt in alu folie, en een uur laten rusten in een koelbox, met dit als resultaat:



Met 2 vorken uit elkaar getrokken:



En op een Turks bolletje:



Over de smaak: zoet, zoet, en nog eens zoet, geen pepertje aanwezig, wat mijns inziens wel had gemogen  ;)

Bark was een beetje chewy, dit komt waarschijnlijk omdat ik de bak met water heb toegevoegd om de temperatuur weer onder controle te krijgen. (Kan iemand mij ook zeggen of dit zo is?)

Over het proces: ik ben vanaf 11:00 uur continue aan het draaien geweest aan de knoppen, aangezien de temperatuur nogal schommelde, ik had een range tussen 110 en 130 graden gezet, en ben er slechts 1 keer buiten gelopen.

En dan wordt er wel eens gezegd dat mensen met gassers het makkelijk hebben, nou mooi niet dus  ;)

Al met al zou ik dit gerust nog een keer willen maken, maar dan in de winter, zodat de temperatuur beter te beheersen is, en zou ik een kruiderigere rub en saus nemen.

Ik hoop dat het genoeg is voor een stickertje!  :D

 
Het is in elk geval genoeg om lekker van te eten.  ;)
Ziet er goed uit👍🏻
 
Ziet er lekker uit! Mooi gedaan hoor. Dat lust ik wel...

Heb je de temperatuur op de deksel afgelezen of met een aparte thermometer net boven het rooster? Dat maakt nog wel een verschil.
Als je de Genesis een paar keer hebt gebruikt en hij niet meer zo glimt, wordt de dome temperatuur ook een klein beetje lager ;)
De bark wordt vooral zachter door het inpakken, aangezien je dan eigenlijk aan het stomen bent. Het water uit de bak zal niet erg veel bijdragen voor de extra vochtigheid in dit geval, aangezien de airflow bij een gasser veel hoger ligt dan bij andere bbq's. Sowieso komt er al veel vocht vrij bij de gasverbranding dus och. Wel creatief opgelost!
Alleen de linkerbrander aan op de laagste stand was precies zoals ik het destijds ook gedaan heb. Niet te veel inzitten over 5 graden meer of minder qua dome temperatuur; geeft rust ;) En vooral nog veel gaan gebruiken!
Die pellet buis is wel gaaf trouwens...
 
SilverFox zei:
Ziet er lekker uit! Mooi gedaan hoor. Dat lust ik wel...

Heb je de temperatuur op de deksel afgelezen of met een aparte thermometer net boven het rooster? Dat maakt nog wel een verschil.
Als je de Genesis een paar keer hebt gebruikt en hij niet meer zo glimt, wordt de dome temperatuur ook een klein beetje lager ;)
De bark wordt vooral zachter door het inpakken, aangezien je dan eigenlijk aan het stomen bent. Het water uit de bak zal niet erg veel bijdragen voor de extra vochtigheid in dit geval, aangezien de airflow bij een gasser veel hoger ligt dan bij andere bbq's. Sowieso komt er al veel vocht vrij bij de gasverbranding dus och. Wel creatief opgelost!
Alleen de linkerbrander aan op de laagste stand was precies zoals ik het destijds ook gedaan heb. Niet te veel inzitten over 5 graden meer of minder qua dome temperatuur; geeft rust ;) En vooral nog veel gaan gebruiken!
Die pellet buis is wel gaaf trouwens...

Had een pit probe aangesloten op mijn Igrill 2.

S' ochtends ging het geweldig, totdat de zon ging schijnen.

Had een indirect rooster bovenop mijn grill grates gelegd, en die grill grates hadden mijns inziens de airflow redelijk gereduceerd.

Jij hebt het destijds ook geprobeerd op een Genesis, had jij dan geen last dat de temperatuur steeg zodra de zon er vol op scheen?

Ga het denk ik nog wel een keer proberen, maar dan vroeger in het voorjaar, als de temperaturen lager zijn, en dan pak ik hem niet in ;)
 
Lekker hoor !
 
Heb meer gemerkt van het opsteken van de wind dan van het zonnetje destijds, maar heb een S330 (kleur van de deksel metaal ipv bijvoorbeeld zwart), heb het idee dat volle zon niet veel toevoegd qua warmte bij mij. Tenminste, niet zo extreem. Na een aantal kooksessie werd de temperatuur in de dome wel iets lager  met de linkerbrander op laag. Waarschijnlijk omdat de aanslag in de deksel de warmte minder terug reflecteert.
Ik heb het destijds niet met grillgrates gedaan trouwens, maar het standaard rvs gbs rooster.
 
Zou inderdaad kunnen zijn dat de grill grates toch extra warmte inbrengen, wellicht de volgende keer de middelste er tussenuit halen (dan is het thermische verwarmingseffect weg).

Ik heb zelf ook de S330 dus volledig RVS, en met een dubbelwandige isolerende kap.

Heb nog even gekeken, en aan de achterkant zit er wel een kier, waar wind in kan komen, en naast dat het zonnig was, stond er van tijd tot tijd ook een briesje, dus dat zou er inderdaad ook mee te maken kunnen hebben.

En uiteindelijk is ie wel gelukt, maar probeer altijd te kijken wat ik de volgende keer anders/beter kan doen  ;)

Dus 1 van de big three succesvol afgesloten! (alleen nog geen stickertje?)  :((
 
Ah, owkee, dan hebben we hetzelfde type idd.
Die kieren en alles heb je nou eenmaal nodig met een gasser :D
Volgende run een paar bcc-tjes? ;)

(Je sticker krijg je zo gauw 1 van de moderators het bericht heeft gezien, zal vast niet lang meer duren :) )
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
Dat de temperatuur niet meer te handhaven valt door een voorjaarszonnetje lijkt me sterk, zeker met een Genesis met ge?soleerde kap..
Wat wel de oorzaak is kan ik niet zeggen

Arjan Ebing zei:
(alleen nog geen stickertje?)  :((
Beheerders zijn ook mensen, niet 24/7 online ;)
 
Ceriel zei:
Beheerders zijn ook mensen, niet 24/7 online ;)

Weet ik ook wel, was ook meer als grapje bedoeld  ;)

Maar wel bedankt voor het toekennen van het stickertje, nou is het tenminste niet meer zo "kaal" onder mijn gebruikersnaam  :))
 
SilverFox zei:
Volgende run een paar bcc-tjes? ;)

Was inderdaad de bedoeling dat ik die ook ga doen  ;)

De brisket weet ik niet of ik die ga doen, ben niet zo'n liefhebber van rundvlees.

Maar wellicht eerst nog wat andere dingetjes, genoeg inspiratie hier!  O:)
 
Ceriel zei:
Dat de temperatuur niet meer te handhaven valt door een voorjaarszonnetje lijkt me sterk, zeker met een Genesis met ge?soleerde kap..
Wat wel de oorzaak is kan ik niet zeggen

Tja ik tast zelf ook nog steeds in het duister, alleen zag het wel gisteren onder mijn ogen gebeuren, moet wel zeggen dat de temperatuur weer stabiliseerde nadat ik de gastronorm bak met water had toegevoegd.

Gelukkig toch nog goed afgelopen.

Maar heb al wat ideetjes wat ik de volgende keer anders ga doen (1 grill grate er tussenuit halen, en kijken of ik iets achter de barbecue kan zetten wat eventuele opstekende wind uit die kier kan houden)

Wellicht dat het dan wat beter/makkelijker gaat.

Blijft toch altijd uitproberen h??  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan