BasBQ
Beef en Steak

Lockdown Pulled Pork

 

Sjefman

Sprokkelaar
Berichten
37
Vandaag eindelijk eens tijd gemaakt voor een PP run.
Deze ligt (helaas) al geruime tijd in de vriezer te wachten op een beetje rook.

Mooie aanbieding mee kunnen pakken bij een van de bekende groothandels, €5,50 per kilo kon ik het niet voor laten liggen. Vandaag dus een kilo of 5,5 op de smoker.


Donderdagochtend uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om te ontdooien, gisteravond in de rub gezet en hij ligt er nu een half uurtje op.
Precies op tijd om vanavond met één gast te genieten van een heerlijk stukje BBQ. De rub heb ik zelf samengesteld aan hand van het recept van Meathead Goldwyn, er liggen nu twee blokjes eiken en twee blokjes kers op de briketten.

Ben benieuwd hoe het dit keer gaat. Tot nu toe (een run of 7/8 in de afgelopen twee jaar) alleen maar gebruik gemaakt van de Weber briketten. Ooit een zakje gekregen en toen dacht ik 'het werkte goed, waarom veranderen? Andere briketten werken misschien toch weer anders' maar helaas waren die nu nergens in de regio te krijgen. Uiteindelijk ben ik gesetteld op een zak van de plaatselijke bouwmarkt. Eens kijken hoe dat zich gedraagt.

We koken op een barbecook Oskar, ietwat aangepast met kachelband op plekken waar hij veel valse lucht trok. Nu reageert hij op iedere millimeter die ik een schuifje open of dicht zet, fantastisch. :)

Ik heb één thermometer pen in een van de nekken zitten, de ander in de ketel en dit staat via bluetooth in verbinding met mijn oude telefoon als 'remote'. De temperatuur wil ik tussen de 105 en 115 houden. Als de nieuwe briketjes zich een beetje gedragen moet dit geen probleem zijn. In tegenstelling tot wat het plaatje hier onder laat zien stabiliseert hij nu rond de 110 graden.


DSC_2170.JPG

DSC_2172.JPG
DSC_2166.JPG
 
Jij bent er vroeg bij. Heerlijk zo'n lange run en dan in de vroege ochtend beginnen.
 
Wat moeten de buren niet denken...

Gisteren avond alles al zoveel mogelijk voorbereid en klaargelegd. Geen wekker gezet maar in deze lockdown ben ik ook 's weekends redelijk vroeg wakker, aangezien er 's avonds toch niks te doen is.

Het is wel een ervaring om dan zo vroeg te beginnen, dat de geur van rook en vuur in je neus zit voor de koffie....


Ondertussen weer een uur verder het warmte buiten iets op en dat zie je dan weer mooi terug in de grafiek. Net een demper een tikje dichter gezet, nu zal hij weer iets gaan zakken.

DSC_2178.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik geniet met je mee
Heerlijk man, lekker op tijd uit bed, bbq aan, rook, koffie. Precies wat je zegt.
En dat met een lekker vooruit zicht

Een beetje temperatuur schommeling kan geen kwaad hoor. Pp Is behoorlijk vergevingsgezind.

En goed bezig met 5,5 kilo. Gewoon volgooien dat rooster als je die lange run doet
 
Een beetje temperatuur schommeling kan geen kwaad hoor. Pp Is behoorlijk vergevingsgezind.

En goed bezig met 5,5 kilo. Gewoon volgooien dat rooster als je die lange run doet

Alles tussen de 105 en 115 vind ik prima, maar als ik de trend omhoog zie gaan geef ik een schuif een tikje en na een half uur stabiliseert hij weer een paar graden lager.

Deze briketten lijken overigens iets zenuwachtiger te reageren dan wat ik gewend ben.

Voor minder dan een vol rek begin ik niet aan zo'n lange rum. ;)
 
Grafiekjes na ruim drie uur. We komen zo langzaamaan richting de stall.

DSC_2181.JPG
DSC_2180.JPG
 
Laatst bewerkt:
Word een mooie run
Lamp erbij vanmorgen en dan de smoker mooi zien roken
 
dit belooft een leuk en gezellig dagje voor je te worden ! en ook ik herken precies wat je zegt: dat de geur van rook en vuur in je neus zit voor de koffie....;)
en die rook zit morgen nog in je kleren, kan je nog even nagenieten !
maar met 5,5 kg gaat dat sowieso wel nagenieten worden, of gaat alles op vandaag denk je....?.:p
 
Laatst bewerkt:
Nagenieten gaat het sowieso worden inderdaad. In porties invriezen en dan regelmatig even genieten :)

en die rook zit morgen nog in je kleren, kan je nog even nagenieten !

Dat ben ik wel gewend, de vuurkorf gaat regelmatig aan en ik mag ook graag genieten van een goede whisky/rum en een lekkere sigaar :)
 
dat doe je goed ! ik vind het de dag erna ook altijd nog zo lekker smaken, soms nog wel eens lekkerder. Ook als het koud is, moeilijk afblijven dan hoor !:D
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heeft het grafiekje besloten opnieuw te beginnen. Enige nadeel van die Inkbird/BBQ go, af en toe denk hij dat het tijd is om te resetten.

Temperatuur blijft netjes licht schommelen en we zitten inmiddels goed en wel in de stall.


DSC_2185.JPG
DSC_2184.JPG
 
Inmiddels heeft het grafiekje besloten opnieuw te beginnen. Enige nadeel van die Inkbird/BBQ go, af en toe denk hij dat het tijd is om te resetten
Ik had dat vroeger ook. Volgens mij gebeurde dit als de bleutooth connectie verbroken werd
 
Helaas...

Even geleden gespiekt of er nog water in de pan zat, dit bleek vrij weinig te zijn dus wat bijgevuld. De briketten branden harder op dan ik gewend ben, 70% van de volle lading was al tot as vergaan. Een paar handjes er bij gegooid om aan te vullen. Zie het dipje in de grafiek voor dit stadium.

Direct daarna moest ik een pakketje ergens ophalen en hopende dat het wel kon even van huis geweest.

Nu dus een tikkie aan de hete kant. Geen reden tot paniek maar wel genoeg reden om even wat schuifjes iets dichter te zetten. Nu zakt hij weer langzaam aan. Komt wel weer goed.

Note to zelf: niet van huis gaan als je net iets 'ingrijpends' hebt gedaan.
16120068643422394937712809750867.jpg
 
Inmiddels al weer een tijdje rond de 115 gestabiliseerd. Meer plaatjes van de thermometer zal ik jullie niet mee lastigvallen.

We zitten diep in de stall, na 10:00 vanochtend is de kerntemperatuur niet meer gestegen. Ik heb hem niet ingepakt. Ik heb de tijd en de vorige keer heb ik het ook niet gedaan en toen was hij heerlijk, waarom zou je iets goeds veranderen?
 
Ik had dat vroeger ook. Volgens mij gebeurde dit als de bleutooth connectie verbroken werd
Valt me iets te binnen. Bij de bt thermometer (die jij op het eerste zicht hebt), gaat de volledige grafiek ook gereset worden als je je alarm aan past als ik het me nog goed herinner.
 
Eindelijk.. de stall lijkt voorbij. Nu kerntemperatuur 71 graden, ketel nog netjes rond de 115 graden.

Valt me iets te binnen. Bij de bt thermometer (die jij op het eerste zicht hebt), gaat de volledige grafiek ook gereset worden als je je alarm aan past als ik het me nog goed herinner.

Zou inderdaad goed kunnen ik heb alleen sinds ik vanochtend begon geen alarmen ingesteld gehad.

Nu gebruik ik vooral de grafieken om een trend waar te nemen. Als de temperatuur langzaam oploopt en daarna stabiliseert zie je dat mooi en hoef je niks te doen. Als je hem sneller op ziet lopen moet ik actie gaan ondernemen. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan