BasBQ
Beef en Steak

--- Less is more +++

Less is more?

  • Eens

    Stemmen: 10 83,3%
  • Oneens

    Stemmen: 2 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    12
 

VleesFeest

Vuurmaker
Berichten
69
Misschien is het hier vloeken in de kerk, maar ik krijg steeds meer voorkeur voor BBQ recepten waarbij de gerechten met zo min mogelijk toevoegingen worden bereid. In feite dus alleen gebruik van vuur, rook en evt wat lichte accenten zoals dille op de zalm en een beetje pezo of hooguit wat cayennepeper op de picanha.

Afgelopen weekend heb ik weer lekker spareribs 'gesnoept', maar het staat me tegen hoeveel zout, suiker en ander spul ik had gebruikt zoals die ook in bijna alle recepten op dit forum terugkomen.
De spareribs waren van goede kwaliteit dus enorm zonde om de smaak compleet te laten overheersen door alle toevoegingen. Moink balls lak ik hooguit minimaal af en ik moet er niet aan denken dat ik ze ook nog in de frambozenjam moet dopen. Doodzonde van de zorgvuldige bereiding en de fijne gehakt/rook/spek/kaas smaak; kosten/calorieën toename bij dit soort bereidingen laat ik dan nog maar even buiten beschouwing.

Kortom, less is more, zoals dat in een kwaliteitsrestaurant ook doorgaans het geval is, en niet zoals het eetcafé waar de muffe diepvrieszalm wordt gecamoufleerd door een vette botersaus.

Zijn er hier meer liefhebbers van een basic (caloriearme) bereidingswijze waarbij de kwaliteit van de gegrilde vlees/vis/groente zelf centraal blijft staan? Zoja welke eenvoudige verrassende combinatie met een bepaald kruid/specerij/rookhout is leuk om hier te delen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben daar zeker ook wel liefhebber van! Mijn favoriete zalmrecept is dan ook heel simpel. Een vette zalmmoot 1-2 uurtjes pekelen in een badje van water met 8% zout (80g op 1L). Daarna op de bbq met een lekker stuk turf. Turf geeft wat mij betreft echt een super lekkere rooksmaak aan zalm. Het is een vrij zoete rooksmaak vind ik zelf waardoor je geen suiker of honing o.i.d. nodig hebt op de zalm.

Tegenwoordig poffen wij onze aardappelen ook heel basic. De aardappel (agria) gaat rechtstreeks uit de zak zo tussen de gloeien de kolen. Niet wassen, niet schillen, niet inpakken. Na ongeveer 30-45 minuutjes (halverwege een keertje draaien) gaan ze er af, even wat af laten koelen en dan doorsnijden en de harde zwarte schil leeg lepelen. Klein beetje grof (gerookt) zeezout erbij en wat zwarte peper, heerlijk! Toen ik dit voor het eerst had gedaan kon ik niet geloven hoeveel meer smaak er aan de aardappel zat vergeleken met regulier gepofte aardappelen (in folie op het rooster zegmaar).
 
Ja dit zijn inderdaad de leuke voorbeelden. Turf bij zalm had ik nog niet bedacht, klinkt goed.
Ook de aardappel zo op de kolen maar eens proberen. Dat deed ik al wel in alufolie trouwens, maar het kan dus nog soberder :)
 
Ik had er ook nergens over gelezen of recepten van gezien. Maar ik ben gek op single malt whiskies uit Islay dus toen ik rook turf zag bij vuurenrook moest ik dat natuurlijk proberen. Het geeft wel een heel andere rooksmaak als bij whisky maar dat zou kunnen komen omdat dit Hollandse turf is en ze voor de whisky natuurlijk lokale turf gebruiken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Misschien tijd om Texas-style low and slow te doen (peper, zout, niet veel meer), of een Carolina-style (azijn en beperkte kruiden en geen dikke, rode saus)? Ik hou ook wel erg van een goede Kansas-style dry rub met suiker, de hoeveelheid die er op het gerecht blijft zitten valt enorm mee dus qua calorieën maak ik met niet echt druk. Soms aflakken met BBQ saus, maar voor mij vaak gewoon 'droog'. Het proeft ook niet echt zoet nadat de 'bark' zich heeft gevormd, maar een goed gebalanceerde rub laat IMO wel de smaken van het vlees erdoorheen.

Maargoed, voor beef en vis ben ik zeker van de 'less is more'; zal deels met de Italiaanse genen te maken hebben. Varkensvlees kan vaak net wat meer hebben, heb ik het idee, zonder dat het vlees zelf helemaal bedolven wordt. Zie de vele manieren om buikspek te bereiden (van porchetta tot chinese stijl), bijvoorbeeld
 
Ja ik zal de ribs of pulled pork de volgende keer eens Texas/Carolina style bereiden.
Inderdaad kan varken/kip vaak wel meer hebben en zie ik het verfijndere kruiden vooral bij rundvlees en vis. Je doet een mooie steak m.i. echt tekort als je die onderdompelt in de saus, hoe goed die saus op zichzelf ook is :)
 
Daar zijn er een hoop met je eens hoor, inclusief ik, zei de gek.
Neem de maiskolf. Tegenwoordig, hier gewoon direct op het vuur, klein beetje zout als die eraf komt, heerlijk.
Investeer liever in kwaliteit dan in een hoop producten die er achteraf overheen moeten om er nog iets van te maken.

Daarbij raad ik iedereen aan om een klein stukje moestuin te nemen, voor de kosten.
Rode peper plant, bijvoorbeeld, geeft je in EEN seizoen meer pepers dan je lief is.
Courgette plant geeft je in een seizoen 8 tot 10 courgetten.
etc etc etc.. Ook een goede kostenbesparing, water geef je de tuin toch al.
 
Daar zijn er een hoop met je eens hoor, inclusief ik, zei de gek.
Neem de maiskolf. Tegenwoordig, hier gewoon direct op het vuur, klein beetje zout als die eraf komt, heerlijk.
Investeer liever in kwaliteit dan in een hoop producten die er achteraf overheen moeten om er nog iets van te maken.

Daarbij raad ik iedereen aan om een klein stukje moestuin te nemen, voor de kosten.
Rode peper plant, bijvoorbeeld, geeft je in EEN seizoen meer pepers dan je lief is.
Courgette plant geeft je in een seizoen 8 tot 10 courgetten.
etc etc etc.. Ook een goede kostenbesparing, water geef je de tuin toch al.

Ik koop liever kruiden en specerijen in het groot, bedoel eerst kocht ik kleine potjes kruiden waar 45 gram in zit en je tussen de 2,5 en 3,5 euro moet betalen in de supermarkt, nu neem ik 1 kg voor 9-12 euro, veel verser, en veel goedkoper, wat dacht je van cayennepeper 1 kg voor nog geen tientje
of smoken paprikapoeder1 kg voor 9,80, dat zijn nog eens leuke prijzen, heb al veel besteld, want je hebt ook veel nodig in 1 seizoen
 
Een moestuintje lijkt me toch ook wel erg leuk hoor. Ik heb er alleen niet zo veel ruimte voor. Ik ben wel aan het experimenteren met de zaadjes van een rode peper en wat teentjes knoflook die ik in een potje heb gestopt in de hoop dat het wat wordt.
Opa en oma hebben een moestuin en pas toen ik hun tomaten proefde kwam ik er achter dat ik überhaupt tomaten lust. Wat een verschil met de winkel producten zeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Een heerlijke Bavette met een snufje zout en peper, mijn absolute nummer 1 momenteel.
Teveel kruiden en sausjes kan je tegen gaan staan, daarom wissel ik het graag af. Soms lekker freaken en daarna weer een mooi stukje zalm met wat citroensap, heerlijk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik koop liever kruiden en specerijen in het groot, bedoel eerst kocht ik kleine potjes kruiden waar 45 gram in zit en je tussen de 2,5 en 3,5 euro moet betalen in de supermarkt, nu neem ik 1 kg voor 9-12 euro, veel verser, en veel goedkoper, wat dacht je van cayennepeper 1 kg voor nog geen tientje
of smoken paprikapoeder1 kg voor 9,80, dat zijn nog eens leuke prijzen, heb al veel besteld, want je hebt ook veel nodig in 1 seizoen

Per KG? Lekker bezig! Denk niet dat ik dat in een seizoen opkrijg.

Ik koop liever iets vaker iets minder, maar eigenlijk nooit bij de supermarkt. Locale turkse/marrokaanse supermarkt of Toko heeft vaak beter spul voor minder geld (zelfde als jouw kiloprijzen), anders de kruidenkraam bij onze locale markt, of de peperbol (voor online). Enige dingen die ik in meer bulk koop zijn gedroogde chiles via CoolChile.co.uk, veel meer variatie dan ik bij de meeste NL winkels voor mijn mexicaanse uitstapjes..
 
Al die kilo's kruiden gaan dan weer in tegen het 'less is more' principe :D maar ik haal idd ook graag bij de toko; veel beter en goedkoper dan de muffe supermarktpotjes.

Ik denk inderdaad dat er veel meer liefhebbers zijn van de basic bereidingen (gelukkig maar) en leuk om daarover te lezen!
 
OK, dit weekend wil ik de 2,5kg procureur uit de vriezer eens bereiden tot een voorraad pulled pork, maar dan met weinig toevoegingen. Een dikke gesuikerde bark is dus niet nodig maar een verfijnde kruidensmaak mag zeker.

Weet iemand nog een fijn eenvoudig recept?
 
Als je ‘leds is more’ wil hanteren zou ik zeggen peper, zout en rook. Of een rub van 1 poeder. Puur paprikapoeder of als je van pit houd puur cayennepeper .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja ik zat aan beetje pezo, paprika en rook te denken om de PP basis wel in ere te houden, maar dan misschien nog 1 kruid voor de 'twist'. Mag juist dus best iets ongebruikelijks zijn.
Anyone?
 
smoked paprikapoeder, knoflookpoeder en zout, ook wat injecteren, is toch lekker basic, en volgens mij doen die 3 het altijd goed samen, en voor beetje pit chillivlokken uit de vijzel
 
Moet eerlijk zeggen dat ik de 'gerookte' varianten van kruiden amper tot niet gebruikt. Die smaak voeg ik zelf wel toe op de bbq ;)
 
Ok, het is iets ander gelopen dit weekend. Geen basic pulled pork, die komt nog.

We kregen bezoek vandaag en die hebben we een mooi puur smaakfeestje van Moink balls, Zalm en Hertenrack kunnen voorschotelen. Ik heb het hier beschreven en moet zeggen dat het een groot succes in zijn eenvoud was!
 
Procureur in een korst van verse kruiden gaat heel goed. Denk bijv. ook aan venkel, tijm en koriander. Ik weet niet of het echt "less is more" is maar het zijn veel minder overheersende smaken die de smaak van het vlees meer recht doen.

Als je een echt goede procureur hebt, bijv. iberico, zou je ook voor peper, zout, verse knoflook en salie kunnen gaan. Kan ook met spare ribs trouwens. Dat is wél "less is more" denk ik. En dan is de procureur bijvoorbeeld ook als roast te bereiden.

Leuk onderwerp trouwens. Ik zat als onderwerp voor de fotowedstrijd ook aan "simpel" te denken met dit in mijn achterhoofd. Ik ga komende week eens wat ideeën uitproberen want ik heb de laatste tijd vooral meer traditionele BBQ gemaakt en je hebt gelijk: de toevoegingen worden het hoofdingrediënt. Bedankt voor de inspiratie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan