BasBQ
Beef en Steak

--- Less is more +++

Less is more?

  • Eens

    Stemmen: 10 83,3%
  • Oneens

    Stemmen: 2 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    12
Procureur in een korst van verse kruiden gaat heel goed. Denk bijv. ook aan venkel, tijm en koriander. Ik weet niet of het echt "less is more" is maar het zijn veel minder overheersende smaken die de smaak van het vlees meer recht doen.

Ja, ik ga de PP binnenkort in een 'groen' kruidenjasje proberen. Essentie is inderdaad datde vleessmaak centraal blijft staan.
Het liefst zou ik er een hartige korst van maken (zoals een bark, maar dan dus zonder de suiker). Iemand een idee voor een goede 'drager'? Zou dat met wat olie moeten kunnen, of evt mosterd?

Leuk onderwerp trouwens. Ik zat als onderwerp voor de fotowedstrijd ook aan "simpel" te denken met dit in mijn achterhoofd. Ik ga komende week eens wat ideeën uitproberen want ik heb de laatste tijd vooral meer traditionele BBQ gemaakt en je hebt gelijk: de toevoegingen worden het hoofdingrediënt. Bedankt voor de inspiratie!

Dankje, ook voor jouw ideeen. Hopelijk kan dit een levend topic blijven dus post vooral als je zelf een verrassend eenvoudige delicatesse hebt gemaakt!
 
Laatst bewerkt:
Kijktip:
Netflix, chef's table, Volume 6, Dario Cecchine.

Echt de moeite waard!

Haha, ik zeg net tegen mijn vrouw (die vaker dan ik netflixed): Ken jij de serie Chefs Table?
"jaha, ik vertelde je laatst dat er een aflevering is die echt wat voor jou is" (ze is zelf vegetarier btw)
Ik: eh, jaja (en weer vergeten natuurlijk)

Dus nu aan het kijken, ziet er idd veelbelovend uit :)

/Update: aflevering gezien. Veel italiaanse romantisering, maar inderdaad mooi om te zien hoe kwaliteit en eenvoud centraal staan.
 
Laatst bewerkt:
Met een zoutarm en koolhydraatarm dieet ga ik eigenlijk vanzelf uit van een goed basis zonder al te veel toevoegingen. Geen dikke sauzen met veel suiker, geen rubs met veel zout. Maar wel kwaliteit vlees en groente en dus vanzelf meer smaak. Helemaal mee eens, dus!

Groeten van Robert
 
Ja met zo'n dieet ben je automatisch gedwongen tot terughoudendheid met additieven. Zie het maar als een voordeel voor je smaakontwikkeling :)
Heb je daardoor ook nog eenvoudige maar bijzondere/favoriete recepten voor op de BBQ?
 
Ja met zo'n dieet ben je automatisch gedwongen tot terughoudendheid met additieven. Zie het maar als een voordeel voor je smaakontwikkeling :)
Heb je daardoor ook nog eenvoudige maar bijzondere/favoriete recepten voor op de BBQ?

BCC mag wel :) verder vind ik groente uit de skillet lekker, bijvoorbeeld ratatouille slow&low. En kip grilworst lekker pittig gekruid! Hele forel op de gril. Er ligt nu een mooie bavette in de koelkast te wachten, Mogelijkheden genoeg!

Groeten van Robert
 
Mijn BBQ seizoen is gisteren weer geopend en ik heb gelijk recht gedaan aan dit topic.

Ik had nog een procureur van 2,5 kg liggen en deze keer heb ik 'm ingesmeerd met milde mosterd als drager voor een groene korst van venkelzaad (flink wat, gemalen in de vijzel), rozemarijn en tijm. Daarna op de good old Weber gelegd (indirect) om wat uurtjes door te brengen (bij 120C met 2 chunks kersenhout).

IMG_2467.JPG


Na 5 uur ingepakt in alufolie en na een uurtje of 8 was ie al klaar. Nog een uurtje laten rusten en toen was dit het resultaat:

IMG_2475.JPG


Het was heerlijk en absoluut 'less is more'. Ik had er nog niet eens zout op gedaan en het was eigenlijk wel prima! Een fijn aanwezige rooksmaak en mn venkelaccent, meer hoeft er echt niet bij.
Aanvankelijk had ik het plan om de procureur te pullen, maar ik heb 'm in plakken gesneden en het grootse deel gevaccumeerd ingevroren.

Ik vond het een succes en naast de heerlijk basic smaak/bereiding scheelt het ook veel calorieen en gedoe met marineren/injecteren, lakken etc etc.

Op het menu vandaag stond niet deze procureur, maar een hertenrack. Die heb ik afgelopen jaar ook al eens gemaakt en was wederom een groot succes. Ik heb 'm weer reverse sear op het eitje bereid en met een beetje PeZo/jeneverbes mengsel bestrooid. Oja, gerookt op hickory wat natuurlijk ook goed te proeven viel.

IMG_2474.JPG
img_2474-jpg.19039


IMG_2478.JPG


Ik denk dat ik helemaal om ben en alle enorm uitgebreide recepturen achter me ga laten. Ik kan die tijd/kosten besparing beter steken in kwalitatief goed vlees!
 
Laatst bewerkt:
Zo wat een heerlijk stuk hert.... Water loopt me in de mond.... Smakelijk... 🥂
 
Volledig eens met je stelling. Ik ga wel iets uitgebreider aan de slag bij sommige gerechten (zoals pulled pork) maar bij andere klassiekers ga ik ook voor de minimalistische uitvoering. Een entrecote is bij mij steevast met peper, zout en heel soms wat lookpoeder. Daar gaat toch niets boven voor mij.

Ik zag laatst trouwens een recept van Malcolm Reed over Memphis style dry rub ribs. OK, je moet uiteraard wel je rub maken maar daar bleef het ook bij. Zelf nog niet geprobeerd maar staat op het lijstje. Ook zijn AP-kruidenmengeling ziet er echt de moeite uit (4 delen zout, 2 delen look, 1 deel peper) om als enige kruiding te gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan