BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm, ja n贸g eentje

 
 

Ericamado

Pitmaster
Berichten
595
Ik durf hier niet te melden hoelang ik de Kamado niet heb gebruikt :oops:, maar daar komt nu weer verandering in 馃槆

Voordat toevallig dit topic 贸贸k volgens Noskos-recept gisteravond werd gepost 馃槀 heb ik gistermiddag een mooie moot zalm bij Sligro gehaald om de coldsmoker die ik in juli voor mijn verjaardag heb gekregen de eerste keer te gaan gebruiken.

Vanochtend de pekel gemaakt (met een mix van donkere en witte basterdsuiker i.p.v. lichtbruine basterdsuiker)

Pekel.jpg


en de zalm ermee gepekeld

Zalm.jpg


Gepekelde zalm.jpg


Daarna folie, plankje en gewicht (had er nog een ongebruikte zoutsteen voor liggen) er op

Klaar voor koelkast.jpg


Zo staat het nu in de koelkast te wachten tot de volgende stap morgenochtend.
Wordt vervolgd ...
 
Het is een testrun h猫 ;)
De medewerker van Sligro heeft op eigen initiatief een mooi stuk midden uit een hele zijde gesneden toen hij hoorde wat ik ermee ging doen 馃憦

Vandaag ook nog een stuk belegen kaas gekocht om er in repen gesneden 2 uur bij te leggen nu ik toch bezig ben.
 
Temperaturen zakken 馃憤 koud roken seizoen komt eraan - yes-!

  • Het voordeel is dat je voor de prijs van een paar m3 gas tegenwoordig al een mooi stuk zalm kan kopen.....
  • Je buiten bent om te roken dus binnen de verwarming niet aan hoeft.
  • Door de rooklucht in je kleding het niet opvalt dat je korter en minder vaak doucht.
Ik zie alleen maar voordelen !
 
Dat is al een heel oud recept, voortschrijdend inzicht heeft aangetoond dat het met minder zout kan, en je dus je zoutgehalte beter kunt bepalen/doseren
 
Houd ik in gedachte voor een volgende keer (y)

Zalm ligt vanaf 11u te roken en straks gaat voor 2 uur lang de kaas erbij 馃榾
 
De pekel had zijn werk gedaan

Gepekeld.jpg


Daarna afgespoeld nog een dag in de koelkast gelegd en gisterochtend begonnen met roken

Start.jpg


... met na 8,5 uur dit resultaat

Finish.jpg


De zalm ligt nu afgedekt in de koelkast te wachten tot morgenavond bij de F1 :)
Gelukkig ben ik vanavond niet thuis, zodat ik niet het risico loop dat ik me niet meer in kan houden 馃槈
 
Ziet er mooi uit!
Zou wel een stukje bewaren morgenavond om maandag of dinsdag te doen! Ik merk dat de smaak dan vaak pas op z鈥檔 best is!
 
Ik bewaar zelfs een stuk tot donderdag anders krijg ik ruzie met mijn dochter denk ik ;)
Vanavond wordt het 茅茅n van de ingredi毛nten van een poke bowl, maar uiteraard eerst zo proeven.
 
Aangesneden zalm.jpg


De zalm smaakt (nu al) goed 馃榾
Ligt nu ingepakt in plastic folie in de koelkast en ben benieuwd naar de ontwikkeling in een paar dagen.
Het stuk is wel aan de droge kant, dus wellicht een volgende keer met minder pekel nog beter.
 
Dat bedoelde ik ook met een volgende keer met minder pekel ;)
 
Dat bedoelde ik ook met een volgende keer met minder pekel ;)
En geen gewicht op de zalm leggen en een nachtje laten drogen in de koelkast sla ik eventueel ook over;)
Ziet er wel mooi uit.
 
Belofte maakt schuld 馃槆
Vandaag een mooi stuk zalm van 卤 1kg gehaald bij Sligro (& Iberico spareribs voor morgen :giggle:) dat nu gepekeld volgens het recept van Ewald licht gevacumeerd in de koelkast ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan