BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte wilde Noorse zalm

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Vorige week bij Martijn een CSG opgehaald. Vandaag een zalmzijde in de WSM en de CSG aangestoken.
Heb het waxinelichtje niet gebruikt maar aangestoken met een creme brulee brander.
Zalm ligt er nu een uurtje of vijf in maar mag nog wel even.
Temperatuur in de ketel rond de 23 graden.
Gisteren mengsel van zout en suiker en een aantal laurierbladeren over de zalm en ingepakt in folie.
In de garage koud weggezet met krat frisdrank er op.
Vanochtend zout en suiker afgespoeld gedroogd en eerst weggezet om verder te drogen.
Foto is van de zalm nadat suiker en zout zijn afgespoeld. Zalm voelt stevig aan.
Foto van eindresultaat volgt later (zal wel morgen worden) ;)

20130216_120534_zpsd15579af.jpg
 
Ik zeg "goed bezig"
Ben benieuwd naar je foto's morgen.
(Het staat hier al een hele poos op de todo lijst, maar het komt er maar niet van)
Ben "as we speak" trouwens wel zout, en peper aan het roken met de CSG (dat dan weer wel)

Mac
 
Leuk project! Volgens mij is de Noorse zalm komende week in de aanbieding bij de Makro :)
 
Goede tip Frits. Dank.
 
Heb je de CSG op het tweede rek staan in de WSM of hoe heb je het geheel ingedeeld? Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Mac zei:
Ik zeg "goed bezig"
Ben benieuwd naar je foto's morgen.
(Het staat hier al een hele poos op de todo lijst, maar het komt er maar niet van)
Ben "as we speak" trouwens wel zout, en peper aan het roken met de CSG (dat dan weer wel)

Mac

Zout en peper roken?  Dat is nieuw voor mij. Hoe doe je dat?
 
Ik ga vast brood roosteren, hoe laat wordt ik verwacht? ;)
 
Ben niet zo van de vis, maar veel van mijn kennissen wel, moet toch eens een CSG gaan aanschaffen  ;D
 
CSG staat op onderste rooster van WSM. Net even gekeken, zalm ziet er mooi uit en voelt al stevig aan. Denk dat ik een aardig eind op weg ben. CSG brandt denk ik nog een uurtje. Moet dan goed zijn. Daarna afkoelen. Wordt morgen pas eten.
Dennis, wacht dus nog maar even met dat brood. Gaat het vanavond niet worden. Zonde als het brood koud is.

 
dat zal zeker goedkomen.....wat is overigens de maximum buitentemperatuur waarbij je de CSG normaliter nog kunt inzetten?
 
RedFox zei:
dat zal zeker goedkomen.....wat is overigens de maximum buitentemperatuur waarbij je de CSG normaliter nog kunt inzetten?

Tussen de 5 en 25 graden is koudroken.
 
dus als de buitentemperatuur rond 20C ligt in voorzomer kan CSG nog probleemloos worden ingezet, da's mooi
 
RedFox zei:
dus als de buitentemperatuur rond 20C ligt in voorzomer kan CSG nog probleemloos worden ingezet, da's mooi

Je zou ook een paar koelelementen er bij kunnen leggen.
 
Bij 20 graden en een beetje zon zal het snel warmer zijn in je BBQ.
 
duidelijk nu, thx
 
Hier het resultaat. 2 porties rookmot verstookt, was waarschijnlijk niet nodig maar eerste portie aan 2 kanten aangestoken. Doe ik volgende keer niet meer. Vast een klein stukje geproefd. Rooksmaak was nog heel sterk. Nog even wachten voor het beste resultaat...

20130216_213633_zpsc50e74ed.jpg


Loop tegen ??n probleempje aan en ik vraag me af of mijn exemplaar van de CSG niet goed is of dat dit een verbeterpunt voor de CSG is. Probleem is het volgende, Boven het deel waar je normaal het waxinelichtje plaatst zit er aan ??n zijde verticaal geen gaas waardoor bij het vullen houtmot op het waxinelichtje valt. Is dat bij andere exemplaren ook het geval of is dit een exemplaar met een bouwfoutje? Zal dit ook even als vraag bij materiaal plaatsen.
.

 
Dat ontbrekende gaas, is bij mij ook het geval. (wel irritant overigens)
Ik dacht dat ik een uitzondering was.

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan