BasBQ
Beef en Steak

Knoflook in olie bewaren?

 
 

Superjohn

Stoker
Berichten
357
Ik en een liefhebber van Kip piri piri zeker als ik in de Algarve ben eet ik hem graag.
Hier namaken is vooral lastig omdat je er eigenlijk van die kleine "magere" kipjes voor nodig heb die je hier haast niet kan krijgen maar het lukt me aardig.

Nu wil ik een olie maken met o.a pepertjes en knoflook er in, onmisbaar voor de kip piri piri.

Wie weet hoe je olie met daarin verse knoflook zo kan maken dat je die voor langer tijd kan bewaren.
Ik heb wel eens gelezen dat verse knoflook in olie snel bederft.

Wie weet raad?

Gr John.
 
Ik zou er ook gewoon van af blijven.
Er zijn genoeg andere leuke dingen om te maken.
 
Bert zei:
Ik zou er ook gewoon van af blijven.
Er zijn genoeg andere leuke dingen om te maken.
Toch wordt er bij (o.a. de Turkse "toko's) hier in de regio veel knoflook en olijven in olie ingelegd verkocht, ook zelf al meermaals gekocht en gegeten.
Oppassen dus?!
 
ik verplaats dit even naar de Rookkamer John
 
Kip Piri Piri is eigenlijk heel eenvoudig:

je kunt de kip al in de olie marineren maar het tijdens ?n na het grillen met de olie bestrijken gaat ook prima en zo doen ze het in Portugal

Daar doen ze over het algemeen de Piri Piri (de pepertjes) er pas aan het eind overheen omdat niet iedereen van even pittig houdt.

Ik krijg de echte Kip Piri Piri door een olie met laurier, knoflook en pepertjes vervolgens nog wat grof zeezout en dat is alles wat er voor nodig is.

Dus ik wil graag een "kant en klare" olie maken met met deze ingredi?nten....ff zoeken naar de juiste verhoudingen.

Zoek nog naar de bevestiging maar zie een week of 2 laten trekken en dan verhitten als de mogelijke oplossing om de hele winter door m'n eigen piri piri olie in de aanslag te hebben als beste optie. 
 
Knoflook in de olie leggen in de koelkast. Daarmee rem je de groei van bacteri?n af zodat die je olie niet meteen overgroeien. Na een week de knoflook eruit halen en de olie in een pan verhitten gedurende 10 minuten. Dan dood je alle bacteri?n en ook de sporen die de genoemde clostridium aanmaakt. Je kip zal meer bacteri?n bevatten die je ook dood tijdens het bakken / braden of op de Q te leggen.
 
Hoi,

Knoflook bewaren heb ik ook een aantal malen gedaan volgens recept alain ducasse. Het is niet zo makkelijk als even alles in potje gooien en olie erbij klaar. Je moet er wat kruiden bij, en goed verwarmen om goed te bewaren. Zo'n potje staat erg leuk en is redelijk praktisch, maar de belangrijkste reden voor mij is dat je geweldige knoflook olie op den duur krijgt die overblijft nadat je knoflook heb opgemaakt. Het is om die reden wel aan te raden goede olie te gebruiken. Als je wilt kan ik wel in meer detail uitschrijven hoe ik het heb gedaan.
 
Ja, geen goed plan, botulisme zie, ruik of proef je niet, maar je gaat er wel goed dood aan ;)
 
Blijft een eiwit dat niet tegen verhitting kan.
 
Derooie zei:
Hoi,

Knoflook bewaren heb ik ook een aantal malen gedaan volgens recept alain ducasse. Het is niet zo makkelijk als even alles in potje gooien en olie erbij klaar. Je moet er wat kruiden bij, en goed verwarmen om goed te bewaren. Zo'n potje staat erg leuk en is redelijk praktisch, maar de belangrijkste reden voor mij is dat je geweldige knoflook olie op den duur krijgt die overblijft nadat je knoflook heb opgemaakt. Het is om die reden wel aan te raden goede olie te gebruiken. Als je wilt kan ik wel in meer detail uitschrijven hoe ik het heb gedaan.

Ben benieuwd, is dat recept ergens te vinden?
 
Wat is de reden dat je de olie met alles er in niet kunt pasteuriseren. Het lijkt me dat 5 minuten bij 75C de meeste ellende wel dood.
 
Recept dat ik heb gebruikt om knoflook te konfijten is als volgt:

De teentjes los halen van de bollen, haal de hele kleine exemplaren eruit. Verwijder alleen het buitenste vliesje van elk teentje. Stop de knoflook in een pan samen met 2 takjes tijm, 2 takjes rozemarijn 15 zwarte peperkorrels en 10g grof zeezout. Overgiet alles (krap) met olijfolie.

Zet de pan op laag vuur en doe de weckpot erin. De olie mag absoluut niet koken, alleen een beetje trillen. Doe dit 45min tot een uur.

Haal de pan van het vuur en laat de inhoud afkoelen.

Schep de knoflook en smaakmakers in een inmaakpot. Overgiet alles met de olie uit de pan.

Bij gebruik de teentjes eruit halen met een lepel en hersluiten.
 
Derooie zei:
Recept dat ik heb gebruikt om knoflook te konfijten is als volgt:

De teentjes los halen van de bollen, haal de hele kleine exemplaren eruit. Verwijder alleen het buitenste vliesje van elk teentje. Stop de knoflook in een pan samen met 2 takjes tijm, 2 takjes rozemarijn 15 zwarte peperkorrels en 10g grof zeezout. Overgiet alles (krap) met olijfolie.

Zet de pan op laag vuur en doe de weckpot erin. De olie mag absoluut niet koken, alleen een beetje trillen. Doe dit 45min tot een uur.

Haal de pan van het vuur en laat de inhoud afkoelen.

Schep de knoflook en smaakmakers in een inmaakpot. Overgiet alles met de olie uit de pan.

Bij gebruik de teentjes eruit halen met een lepel en hersluiten.

Thx ga ik eens proberen
 
als je de knoflookolie alleen gebruikt om in te bakken (dus niet onverhit gebruikt in de sla zeg maar), kan het dacht ik geen kwaad als je er onwetend botulisme in gekweekt hebt, want die gaat dan dood:
Verhitting boven 85?C gedurende 5 minuten inactiveert het botulinustoxine in gecontamineerd voedsel

gebruik je de olie in je piri piri recept zonder het te verhitten?

Overigens had ik het hier een tijdje terug over met een chef uit een restaurant, die me vertelde dat de pesto in een restaurant ook gewoon een week bewaard wordt onder olie in de koelkast. In theorie zou daar dus botulisme in kunnen zitten (zit knoflook in en geen zuur). En ik denk ook dat de verse sambal van de toko die ik koop, niet verhit is... dus de vraag is of winkels/horeca zich in de praktijk aan de knoflook-botulisme houden...
 
Ja blijft lastig...hoe gevaarlijk is het nu werkelijk??

Ik heb hem gemaakt en over een week of 2 ga ik hem verwarmen en in geserialiseerde potjes doen.
En dan ga ik hem aan het eind nog over het gegrilde product smeren voor extra smaak boost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan