BasBQ
Beef en Steak

Kleine hoeveelheid Ecobrasa's aansteken

 

Snellius85

Vuurmaker
Berichten
61
Hoi!

Ik heb nu best wat low en slow sessies achter de rug, het enige waar ik vaak mee loop te klooien is het aansteken van de Ecobrasa briketten. Ik bezit op dit moment alleen een grote starter van weber, en als ik er maar een stuk of 15 wil aansteken lukt dat niet helemaal omdat je dan niet echt een schoorsteen effect cre?ert. Ik heb al wat tips gezien zoals het omkeren van je starter... maar dat was ook niet echt ideaal. Meestal eindig ik met half aangestoken briketten en dan kan je wachten tot je een ons weegt als die helemaal verast moet zijn.

6d8b3a3c43d67b9c5a5de8cb796bbad8.jpg



Mijn vragen :

Heeft iemand de goude tip met een goeie effectieve methode?
Zetten jullie de schoorsteen altijd in de BBQ om trek van onder te creeeren?
Moeten ze helemaal verast zijn? wel het meest ideale neem ik aan?
Gebruiken jullie wel eens kranten in plaats van blokjes?

Alvast bedankt!
 
Hi,

Aansteken met one minute lighter of een  verf afbrander zou je nog kunnen proberen.

Mij bevalt de one minute lighter iig super.
 
Marcel zei:
Hi,

Aansteken met one minute lighter of een  verf afbrander zou je nog kunnen proberen.

Mij bevalt de one minute lighter iig super.


Marcel  +1
Werkt prima, ik gebruik daar een looftlighter voor.
 
Mjah, dat wordt dan weer investeren :(.

Geen andere tips die jullie in de ervaring hebben opgedaan? :)
 
een kleinere starter.
heb ook wel eens ergens gelezen om gewoon een conservenblik te gebruiken

heb zelf de groten en kleine starter van weber. werkt goed
 
Ik heb hiervoor dus een kleinere starten erbij gekocht die ik dan kan gebruiken voor de wga


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als ik L&S een gerecht op de BBQ doe dan gebruik ik daarvoor de methode van de hr. Minion. (snake is ook mogelijk)
Je steekt dan een stuk of 6 tot 8 briketten aan en laat de temperatuur langzaam naar de gewenste 110 gr.C gaan  als ik klaar ben sluit ik de schuiven boven en onder de Q dooft dan vrij snel.
Niet of niet geheel verbrande briketten vis ik uit de as resten en her gebruik ik bij een volgende keer.
 
Ja, ook nog een optie.
Een Noskos tip volgens mij, een blik met jodenkoeken leeg eten wat gaten in het blik maken en klaar en van de deksel een hamburger pers.
 
Goede tips al hier. Ik heb inderdaad ook wel eens staan vloeken bij het aansteken van een paar briketten (heb geen looftlighter o.i.d.)
Mijn idee (komt redelijk overeen met een paar eerdere tips) is een stuk ijzeren buis van zo'n 8cm doorsnede (bijvoorbeeld een stuk stalen regenpijp) te voorzien van een paar draadeinden en daar een starter van te maken.

Een normale starter op z'n kop met de aanmaakblokjes op een straatklinker vlak eronder zou ook nog kunnen.
 
Inderdaad, bodem uit het blik en die in je starter zetten. Dat werkt.
Maar de 1kg starter van Ecobrasa is een veel beter alternatief. En die gaat hier al jaren mee.
 
Ik draai altijd de starter om. In de onderkant (dan bovenkant) passen perfect 10 briquettes. Aanmaakblokje er eerst in en vanuit de binnenkant aansteken .
 
Je hebt vaak bij de Lidl/Aldi een onkruidbrander/bbq lighter...(2 opzet stukken)

Voor iets van 20 euro en die werkt prima

Bij de Lidl kan je hem in de online shop bestellen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
Foxtrot86 zei:
Je hebt vaak bij de Lidl/Aldi een onkruidbrander/bbq lighter...(2 opzet stukken)

Voor iets van 20 euro en die werkt prima

Bij de Lidl kan je hem in de online shop bestellen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Beetje jammer, maar nu kan ik m online niet meer vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

 
voor ons huis in Frankrijk heb ik deze gekocht.

Voor die prijs kan je niet sukkelen en werkt verrassend goed.
 
Hoi, bij de Ikea hebben ze vast iets wat je kan verbouwen voor weinig.

Gr Richard Jansen
 
Heb bij Ikea deze gehaald een je kunt hem in de starter zetten of er pootjes aan maken met een paar bouten door de gaatjes in de bodem werkt prima . :)

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/ordning-afdruipbakje-voor-bestek-roestvrij-staal-30011832/
 
Afgelopen zondag ben ik voor de eerste keer aan de slag gegaan met de WSM en heb ook de minion methode toegepast. Echter heb ik gewoon in het midden 2 aanmaakwokkels gedrukt en deze aangestoken. Misschien was het zondag een gelukstreffer, maar het werkte perfect..
 
Bij kleine hoeveelheden kokosbriketten wil ik ze nog wel eens gelijkmatig over de bodem van de brikettenstarter plaatsen en daarna over de grootste brander van het gasfornuis zetten. Pit vol open en even laten vlammen. Daarna wachten tot de briketten grijs worden. Ik laat ze meestal niet helemaal grijs worden voordat ik ze stort.
 
Wat ik vaak doe is een soort piramide bouwen van de ecobrasa's, beginend met 4, dan 3 erop en dan 2 met wat ruimte ertussen, langs de rand van mijn starter. Daar dan 4-5 bruine aanmaakblokjes verdelen, en dan daar mee mijn snake aansteken.
Grz,

MJ
 
Terug
Bovenaan Onderaan