BasBQ
Beef en Steak

Klein bergje pulled pork

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
535
Goedemorgen!

Gister was het zover, flinke lading procureur op de kamado.
Vandaag vieren mijn jongere broertjes hun 30ste verjaardag (tweeling) Ik wist niet wat ik moest geven dus heb ik voorgesteld een lading pulled pork aan te leveren.

Voor de statistieknerds onder ons,
Vlees voor het trimmen gewicht;
2.53KG
2.46KG
2.48KG
2.68KG
--------
10.15KG

vlees na het trimmen gewicht voorzien van injectievloeistof ( appelsap, appelazijn, worchesterdsaus, honing, uienpoeder, zout ) en een rub.
2.862KG
2.618KG
2.428KG
2.622KG
---------
10.53KG

Uiteindelijk over;
7.4KG netto
gemiddeld zo'n 750Gr per stuk procureur geslonken.

Dag van tevoren alles voorbereid ( vlees & bbq )
Volgende dag om 07:00 de Q aan.
mooie opstelling bedacht waardoor het met gemak paste.
Heb voor deze gelegenheid wel een extra lange kwast gekocht maakte het lakken goed mogelijk.

Rond 07:45 rookhout toegevoegd en de 4 stukken procureur erop. Kamado stabiel op 106°c inkbird controller aangesloten op het bovenste rooster.
Alle probes& roosterklemmen aangesloten.
Procureur ging gelijk op maar duurde uren voor de roostertemp gelijk was. Onderste rooster was veel lager in temp wel grappig :)
Rond 12:00 eerste keer gelakt bij kerntemperaturen van rond de 70*c.
Dit 3x herhaald.
Vervolgens half 3 ingepakt.
Duurde wel even, temperatuur omhoog naar 120°c wat overigens prima was de boel was toch ingepakt
Om 17:00 was de eerste door de priktest op 90°c
De 2de rond 18:00 kerntemp van 91.3
3de en 4de rond 18:30 op een kerntemperatuur van 92 & 92.6

Al met al prachtig dagje gehad :)
om 11:00 eerste biertje opeb getrokken.
Ik had wel echt een domme fout gemaakt ik had de lekbak te vol gevuld, dacht als dat verdampt wel maar dat duurde langer dan verwacht met als gevolg wat geklieder maar ach hoort erbij.

20230608_194749.jpg


20230607_165140.jpg


20230608_214622.jpg


20230609_072734.jpg


20230609_141218.jpg


20230609_182432.jpg
 
Heul veel vlees, maar het ziet er heerlijk uit. Smakelijk!
 
Dat is een mooie run.

Gefeliciteerd met je broertjes en een mooie dag samen.
 
Wat een berg vlees! Past mooi op de large, zo.
 
HEERLIJK pulled pork. Gaat bij mij overal op. Pannekoeken, wraps broodjes. 👌🏻
 
De Eggspander op de conveggtor gezet?
En de klep gaat dan gewoon dicht?
Zonder dat je de thermometer raakt?

Potdomme dat moet ik onthouden, ik mag binnenkort ook weer een grote batch maken..

En over de lekbak te vol vullen?
Wut? Zo'n Green Egg behoudt het vocht wel in het vlees en de tempschommelingen zijn ook minimaal..
ik zie geen reden om vocht te vullen in een lekbak?

Ziet er wel erg smakelijk uit, zijn mooie cadeau's zo.
Heb ze zelf ook wel eens weg gegeven en bij mensen die alles al hebben is dat erg leuk om te geven ;)
 
Laatst bewerkt:
De Eggspander op de conveggtor gezet?
En de klep gaat dan gewoon dicht?
Zonder dat je de thermometer raakt?

Potdomme dat moet ik onthouden, ik mag binnenkort ook weer een grote batch maken..

En over de lekbak te vol vullen?
Wut? Zo'n Green Egg behoudt het vocht wel in het vlees en de tempschommelingen zijn ook minimaal..
ik zie geen reden om vocht te vullen in een lekbak?

Ziet er wel erg smakelijk uit, zijn mooie cadeau's zo.
Heb ze zelf ook wel eens weg gegeven en bij mensen die alles al hebben is dat erg leuk om te geven ;)

Ben ook wel benieuwd naar deze set-up!

Mooi bergje vlees man, zalig!
 
De Eggspander op de conveggtor gezet?
En de klep gaat dan gewoon dicht?
Zonder dat je de thermometer raakt?

Potdomme dat moet ik onthouden, ik mag binnenkort ook weer een grote batch maken..

En over de lekbak te vol vullen?
Wut? Zo'n Green Egg behoudt het vocht wel in het vlees en de tempschommelingen zijn ook minimaal..
ik zie geen reden om vocht te vullen in een lekbak?

Ziet er wel erg smakelijk uit, zijn mooie cadeau's zo.
Heb ze zelf ook wel eens weg gegeven en bij mensen die alles al hebben is dat erg leuk om te geven ;)
@Sander72

Opstelling.
RVS kolenmand
Firebox
Fire ring
Conveggtor op de firering
Pootjes naar boven
Lekbak
3 delige eggspander
2halve rvs maanroosters onderop
1 heel rvs rooster bovenop
1x lange kwast om laagje saus aan te brengen

Je moet een beetje passen en meten maar gaat goed 🤣!
Je kan de eggspander zo neerzetten dat die goed stevig op de conveggtor staat, is niet 100% waterpas maar dat geeft niet, is wel gewoon degelijk en stevig. Heb er zelf 10kg op gelegd en het is gewoon een solide opstelling.
Als ik er geen vertrouwen in had was ik er ook nooit zo aan begonnen.
Zolang je de klep gewoon rustig open en dicht doet zul je niks raken.
Als je te wild doet kan dat wel iets het geval zijn met open of dichtdoen.
Je opstelling moet je een beetje meer naar de scharnierkant ( achterkant leggen ) dan raak je niks.
Probeer het even een avond van tevoren vind de "sweetspot" je wil niet ter plekke terwijl de bbq warm is dit voor de eerste x proberen.

Heb daarom voor het overzicht ook een foto gemaakt van een lege bbq ik had het nooit ergens gezien en kon het ook nergens vinden maar ik was ervan overtuigd dat het kon.

Bovenste lading vlees ligt ook verder naar achter dit omdat ik ook bang was voor de dome temp thermometer.

Let wel op ik heb de dikkere stukken bovenop gelegd je hebt ruimte tussen de roosters maar een heel dik stuk zal net wel net niet passen dus daar kun je rekening mee houden 😁

Betreft de lekbak, ik heb die dag er velen uren naast gezeten en had water in de lekbak gedaan zodat ik geen constante ongewenste rookpluime zou hebben nadat het rookhout zijn werk had gedaan van het vleesvocht wat zou verdampen op de lekbak.
Was niet om temperatuur in orde te houden of vochtniveau hoger te brenge.
Is het nodig.. nah vind ik het fijn, jazeker 😆
ik gebruik die aluminium lekbakken soms wel 10 keer, spoel zo alle drek eraf en na L&S sessie effe met schuursponsje.

Als iemand nog vragen heeft hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit. Heerlijk creatieve oplossingen voor ruimte te maken, dat is toch ook wel weer een stukje charme van het bbqen.
 
@Rens. dit was mijn creatie maar wel in 2 lagen dus.
 
@Rens. dit was mijn creatie maar wel in 2 lagen dus.
Super bedankt Tof zo! Extra laag roosters zou voor het mij wel makkelijker maken. Ik ga er nu eerst eens 3 proberen. Eentje op een sparerib rack, twee er langs. Goede tips in de shoutbox
 
Super bedankt Tof zo! Extra laag roosters zou voor het mij wel makkelijker maken. Ik ga er nu eerst eens 3 proberen. Eentje op een sparerib rack, twee er langs. Goede tips in de shoutbox
Succes! ik ga je pulled pork avontuur volgen 😄
Ik zou er nooit voor kiezen om bijv 3 of 4 stukken op 1 rooster te leggen, langs je platesetter komt natuurlijk de warmte omhoog en als men het rooster vol/vol legt dat de dome nog net dicht kan dan krijg je dat je vlees ongelijkmatig verwarmd word.
 
Terug
Bovenaan Onderaan