BasBQ
Beef en Steak

KJ advies

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Ik BBQ al een tijdje een Weber 57 cm. Prima BBQ voor te grillen maar ik merk dat mijn low and slow sessies veel werk kosten. Oftewel steeds balanceren tussen te warm en te koud en iedere x min weer even langs moeten lopen om of te checken en of bij te stellen.

Nu heb ik nog 3 hanen in de vriezer liggen (vanuit het ei groot gebracht en ook zelf geslacht) en gaan er binnenkort 2 varkens naar de slacht dus zal ik de BBQ wat vaker moeten gaan gebruiken, maar wil ik niet de ganse tijd bij dat ding moeten blijven. Daarom wordt het tijd voor een kamado. Pelletgrill had gekund, maar ik heb liever iets meer flexibiliteit van de kamado tov het extra gemak. Wil hem voor zowel koud als warm roken gaan gebruiken en natuurlijk grillen.

Heb me al volop georiënteerd op het internet en besloten dat het een kamado joe classic gaat worden, maar in dat model zitten ook weer iets meer keus dan mij lief is.

Heb trouwens ook nog even getwijfeld of het toch niet een big joe moet zijn na het lezen van veel Amerikaanse fora. Maar na het zien dat iemand 6 kg brisket wist klaar te maken op een classic was ik eigenlijk wel overtuigd dat die big joe niet per se nodig is. Zeker niet omdat ik eigenlijk voornamelijk voor 4 personen BBQ.

Ik heb een lichte neiging naar de classic 3. Reden zijn de sloroller (betere warmte/rook verdeling en snellere baktijd) en het feit dat deze iets meer ruimte zou bieden onder de dome. Zeker voor mijn hanen die ik wil klaar maken is dat wel lekker. Ze zijn net wat te laat geslacht en wegen 3,5 kg per stuk dus een beetje extra hoogte is mooi meegenomen. Enige wat me tegen staat is de prijs, 600 euro meer is toch best een groot verschil. Daar kan ik best wat accessoires voor aanschaffen. Zelfs de big joe is nog goedkoper te vinden https://m.alternate.nl/Kamado-Joe/Big-Joe-barbecue/html/product/1528335

Dus vandaar de vraag aan de classic 3 gebruikers, hoe waardevol is die sloroller? En heb al eens met de heat deflectors gewerkt?
En wat was voor jou de reden om de classic 3 over de 2 te kiezen?
 
Ik heb ook een Weber 57, en deze blijft prima op temperatuur... Wellicht eerst eens naar de setup kijken?? Laatst een hele schouder gemaakt, 14 uur zonder al te veel bijsturen er op gehad. Je hoeft je ook niet om elke graad afwijking druk te maken, grote stukken vlees kunnen een beetje schommeling echt wel hebben.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk
 
Daar zal waarschijnlijk van alles aan schorten aan mijn setup ;). Waarschijnlijk ligt het aan mijn eigenwijsheid om houtskool te gebruiken. Hier beneden een voorbeeld van mijn setup. Ik gebruik de black sellig houtskool. Temperatuurschommelingen van 20 graden zijn niet zo heel vreemd.
Met wat oefenen en gebruik van briketten is het waarschijnlijk ook wel wat beter onder de knie te krijgen. Maar ik heb mezelf overtuigd dat er een kamado gaat komen en over een maand komt mijn vakantiegeld, en ik ga dit jaar toch niet op vakantie :cool:.

Nu ik wat langer over nadenk begint die big joe aanbieding van alternate is eigenlijk ook best wel aanlokkelijk tov de joe classic 2. hmmm

Maar terug naar de initiele vraag over de KJ3. Zijn er al gebruikers hier op het forum en hoe bevalt de sloroller?

IMG_4672.jpg
 
Geen ervaringsdeskundige van een sloroller, maar of dat nou hét verschil gaat maken, weet ik niet....
Wél is het onderstel van de KJ3 er flink op vooruit gegaan ten opzichte van de KJ2.
 
Het grootste voordeel dat ik zou zien in de 3 is de extra hoogte. Je hebt meer ruimte maar als je een draai spit gebruikt heb je ook meer afstand naar de kolen. En ik denk ook (gevoelsmatig) dat de extra hoogte voor een stabielere temp zorgt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja dat is een beetje waar ik mee zit. Op Amerikaanse forums zijn de gebruikers heel erg tevreden en prijzen ze de sloroller aan. Maar er lijkt niemand te zijn die even een head to head vergelijking maakt met de heat deflectors. Enige wat gerapporteerd wordt is dat de baktijden een stuk korter zijn en daardoor sappiger vlees opleveren. Nu weet ik niet precies de chemie achter het afbreken van het bindweefsel is, maar kan me voorstellen dat het draait om een combinatie van temperatuur en tijd dus dan zou een snellere garing juist negatief kunnen zijn. Maar ja theorie achter het ding is fantastisch, ben natuurkundige dus ik vind dit soort dingen ook interessant :cool:. Ik weet ook dat iets in theorie heel goed kan werken maar in praktijk geen drol uitmaakt. Daarom hoopte ik op wat ervaringsdeskundigen.

Hoe dan ook, ik ga morgen even naar Son toe om de BBQ's te vergelijken en advies in te winnen. Nu moet ik straks van mijn vriendin de Weber verkopen als ik een Kamado aanschaf, maar nu heb ik tenminste een excuus om de Big Joe te overwegen :D

Misschien als 2e vraag, wat zijn de accessoires die niet mogen ontbreken op een Kamado Joe?
Ik dacht zelf aan de volgende dingen:
- pizzasteen + schep, DoJoe is mij wat te duur en voegt net te weinig toe boven een steen
- Gietijzeren rooster
- cold smoke generator, meer voor het roken van mijn varkens straks
- Druipbak
- Hoes
 
Dojoe voegt inderdaad niets toe, smokingdadbbq heeft er pas een video over gemaakt. Maar een pizza steen is wel een must wat mij betreft. Ik zou ook de gietijzeren bakplaat erbij kopen, heb ik ook gedaan en is echt heel leuk en handig om te gebruiken. Gietijzeren rooster heb ik (nog) niet. Van die goeie handschoenen (bijv. van de bastard) zijn ook een must wat mij betreft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Na wikken en wegen en ook een andere BBQer gesproken te hebben heb ik besloten om de classic 3 te gaan bestellen. Hoewel de Big Joe er fantastisch uitziet qua grote :), lijkt het mij toch iets verstandiger om voor de classic 3 te gaan Deze zal in 99% gevallen perfect zijn voor mijn bbq aspiraties.

Heb hem nu in kaatsheuvel bij kamadoexpress/firestation pre-ordered. Zij zijn zo wat ik kan zien nog een van de weinigen die hem nog pre-orders over hebben voor de eerste container uit China, 2e week van juni kan ik hem verwachten. Ander moest ik nog wachten op de 2 of 3e container op zijn vroegst week 28 (of later). Vond dat toch wat te lang duren.

Heb in ieder geval al 3 stukjes (800 gram p stuk) berkshire buikspek in de vriezer liggen voor wanneer de kamado er is :)
 
Gefeliciteerd met de aankoop!
Ik heb ook zojuist weer buikspek gehaald bij onze slager


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ik zag persoonlijk geen voordeel in de sloroller en het feit dat de concurrentie die niet namaakt gaf mij wel het gevoel dat het niet echt iets toevoegen.
Poten wel inderdaad.
Ik heb de classic II en die poten doen af aan de rest van het geweldige ding moet ik zeggen. Iele spalkjes met wieltjes:(
 
Ik heb ook de kj classic 2 maar kan niet zeggen dat ik het onderstel te iel vindt. Vindt het zelfs wel mooi dat het niet zo lomp is.

Vindt het Weber onderstel wanneer je het in elkaar zet wel echt cheap aanvoelen en super dun allemaal.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk
 
Grrrrr krijg net een mail dat de levering 3 weken is vertraagd. Moet ik nog langer wachten op de kamado.

Wat betreft het onderstel, ben het ermee eens dat hij er beter uitziet. Volgens mij is het onderstel van de KJ classic 1 en 2 meer dan stevig genoeg, dus functioneel veranderd er niet zo veel.
Wat betreft de sloroller, het is niet een kwestie van simpel kopiëren. Aangezien het de complete luchtstroom door het apparaat beïnvloed kan het resultaat kan nog wel eens slechter worden op een andere vanwege de vorm verschillen tussen de kamado's. Daarnaast zal er ook wel patent opzitten.

Ik ga het zien als mijn kamado komt. Mijn broer heeft een grill guru, misschien kan ik hem daarin ook eens testen
 
Balen zeg dat hij vertraagd is, zeker als je jezelf er op verheugd had!
Ik denk zelf wel dat de sloroller wat toevoegt maar dan met name voor de grotere stukken vlees die anders voorbij de deflector Stones zouden steken met burnt ends als gevolg. Maar stukken vlees van dat formaat heb ik nog niet bereid.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
@cold_as_ijs
Maar er zijn toch meer winkels waar je een Kamdo Joe 3 kan kopen, bijvoorbeeld in Alkmaar?
Ik vind het wel ( zo lijkt het) om zomaar ergens een Kamdo te kopen. Merken zoals de KMJ III of de Bog green Erg. Lees maar eens de garante voorwaarde er op na. Ik vind dat wij als consument niet de dupe mogen worden, als wij zo BBQ bijvoorbeeld bij de groenteboer zo hebben gekocht.
Maar misschien begrijp ik het niet.
Maar buiten om mijn gezever, wens ik je alvast heel veel suc6..... prachtig zo rood ei
 
Voor garantie zit je, zei mijn leverancier, bij Green Egg het beste.
Nogmaals dat werd gezegd
 
@Q57 Kamado joe, zeker de 3 zijn zo'n beetje in heel Nederland uitverkocht. Reden is eigenlijk voornamelijk Corona. Mensen gaan niet op vakantie, dus kopen een kamado, daarnaast wordt deze in China geproduceerd dus zijn ze een tijd lang niet geleverd.

Qua garantie staat Kamado Joe heel goed aangeschreven. Big green egg overigens ook hoor. Ze doen gewoon niet moeilijk als er iets kapot blijkt te zijn en wat ik begrepen heb hanteren ze hogere QC in de fabriek. Wat ik bijvoorbeeld in het AH grill guru topic voorbij zag komen is dat verschillende mensen een beschadigde kamado hadden ontvangen (emaille wat beschadigd) en hier bij sommige vrij lastig werd gedaan om dit te fixen. Er werd maar gewoon een tube vloeibare emaille opgestuurd. AH maakte zich er makkelijk vanaf door te stellen dat ze alleen tegoedbonnen hebben verkocht.

Dit is waarschijnlijk omdat BGE en KJ allebei een goeie marge pakken en daardoor kunnen ze het permitteren. Gevolg is ook dat klanten tevreden zullen zijn met de service en daarvoor weer bereid zijn om te betalen.....

Al dat wachten is trouwens niet goed voor mij, begin nu toch weer te twijfelen of ik niet stiekem toch de Big Joe moet nemen. Hier speelt mee dat de baas wil dat ik de Weber weg moet doen.
 
Je word dus achter je vodde aangezeten.
Kan je niet proberen om wat meer euries los te peuteren zodat de Weber weg kan? 😉
 
Ooh die euries is het probleem niet zozeer, daarom twijfel ik ook :). Ik wil best extra uitgeven voor de big joe, maar ben bang dat ik eigenlijk gewoon groot koop voor die 1-2 momenten in mijn leven dat ik het nodig heb.
Als ik zie dat je ook 8 kg brisket kan klaarmaken op een classic dan lijkt me dat groot genoeg. Van de andere kant moet ik ook wel eens een frikandelletje bakken voor de kinderne terwijl ik iets low and slow maak op de weber. Hmmm keuzes. Ik heb trouwens nog ruim een week om erover na te denken
 
Een bbq kan nooit te groot zijn 😜 want straks ga je complete maaltijden van de bbq willen maken en dan heb je ruimte nodig en de weber zou ik nooit wegdoen, is altijd handig zo'n extra bbq. Wij zijn hier thuis maar met 2 personen en hebben een Primo oval XL en maken daar complete maaltijden op, we hebben ook nog een WGA en een Weber 57, staan nu dan wel op zolder maar komen toch nog weleens naar beneden als we een verjaardag hebben of we nemen ze mee als we naar een feestje gaan en er zijn te weinig bbq's;)
 
Ik heb een Egg M maar word bijna te klein 😱
Is nu ook vaker aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan