BasBQ
Beef en Steak

Kip met jupiler in een blik

 

blefke

Stoker
Berichten
354
Vandaag voor het eerst Beer Can Chicken gemaakt op de bbq

2 kippetjes gehaald bij de poelier.
Schoon gespoeld met water
ingewreven met citroen en wat olijfolie
Vervolgens ingesmeerd ( ook onder de huid) met een rub die ook gebruikt wordt voor spare ribs  (staat ook hier op het forum vermeld).
De kippetjes op 180 graden laten garen, totdat de temperatuurmeter in de kip 92 graden aangaf.
Ik moet zeggen voor de eerste keer op de bbq,ze waren echt heel lekker,niet droog en veel smaak.

Heb wel moeite om de weber warm te houden.
Vraag mij af wat ik precies moet doen.
Heb bijna 2 bakjes vol met longlasting kolen gebruikt, deze zouden 4 uur moeten kunnen warm blijven.
Heeft er iemand tips voor mij hoe ik de temperatuur on de controle kan krijgen?

Heb allleen geen foto's gemaakt, op 1tje na

 
Kippetje ziet ere goed uit.
Als je de temperatuur beter onder controle wil houden moet je eerst van de weber briketten afstappen, weber heeft mooie BBQ's maar de briketten zijn slecht.
Lekker overstappen op koko's briketten.
 
Mike +1

Als je de volgende keer de alu bak waar je kip instaat op het kolenrooster zet, met aan beide kanten hete kolen, dan moet de lucht wel langs de kolen waardoor de temperatuur beter te regelen is.

Ventilatie in het deksel altijd helemaal open, en temperatuur regelen met de onderste schuif.
 
@ Mike v R
Wat is het verschil tussen de kokos briketten en die van Weber?
Maakt het wat uit welke kokos briketten je koopt?

@ Ceriel,
Ik wilde eigenlijk de alu bak in het kolenrooster zitten, maar was bang dat de kippetje zouden omvallen.
Ze stonden niet echt stabiel?

De ventilatie gaten in de deksel had ik helemaal open en de schuif onderaan ook.
De temp kwam niet hoger dan 180 graden en ging even naar 200 graden.

Ieder geval bedankt voor jullie reacties

Blefke
 
ik haal mijn bovenste rooster er altijd af als ik BCC maak, en zet inderdaad dan de aluminiumbak met de kip(pen) tussen de kolen op het kolen rooster, dan kan je deksel ook goed dicht.

weber briketten zijn van bruinkool gemaakt en geven een vieze gel as en verstikken zichzelf, dat heb je met een goede kokosbriket niet

succes de volgende keer  ;)
 
Die alu bakjes zijn ook niet echt stevig voor 2 kippetjes. Als je bij de Ikea komt daar de braadsledes meepakken. Hebben 3 formaten en die zijn perfect voor dit soort dingen.
 
Ik ga inderdaad maar eens shoppen bij ikea ;)
Moet zo wie zo nog van alles hebben
Ga een weber briketten starter halen, nieuwe tangen etc.
En ook maar eens kijken voor andere kolen.

Het was een "probeersel" die beer can chicken, ondanks dat de kip echt heel lekker was, zg ik al meteen dat het de volgende keer anders moet

Blefke
 
Het mooie van bbq,en is gewoon lekker veel oefenen.
Maar niet verkeerd toch voor de eerste kip, ik moet die van mij nog steeds gaan doen. :)
 
Maastricht is dicht bij Belgi?, dus misschien kan je binnen springen in een colruyt voor wat flammy brikketen deze zijn ook goed.
 
De Colruyt rij ik bijna iedere dag langs.
Mijn dochter rijdt paard in Gellik.
Ga straks eens kijken.

Gr,
Pascal
 
Succes hier staan ze altijd wel in voorraad tijdens de zomer, maar voor de winter moet je wel een voorraad aanleggen.

Als je wat langer op het forum zit zal je de naam flammy of colruyt wel meer zien voorbij komen ivm briketten, ik zuig het echt niet uit mijn duim.
 
Hi Duchesst,
THX,
Ik geloof je op je woord en heb natuurlijk ook al gezocht op google vervolgens kom je al weer heel snel hier op het forum uit.
Ik ga ze zeker proberen. :)

Blefke
 
Ben net bij de Colruyt geweest.
De kolen staan er nog en heb 1 doos meegenomen om ze te gaan proberen.
Volgens de verkoper = het een seizoensproduct, in de winter hebben ze dit normaliter niet in voorraad of er moet nog wat over zijn.

blefke
 
Morgen ( vrijdag) ga ik een 2e poging wagen om weer een lekkere beer can chicken te maken.
De Eerste poging op een Q was zeer goed geslaagd, maar wil het weer gaan proberen ;-)
Vandaag een kippetje gehaald en net in dezelfde rub gezet als de eerste keer.

Morgen ga ik wel de Q anders inrichten, zoals geadviseerd op het onderste rooster en aan beide kanten kolen.
Ben benieuwd hoe het gaan lukken.
Morgen ga ik proberen overal foto's van te maken en hopelijk wordt ik niet gestoord zoals de vorige keer??

De eerste fotootjes van mijn kippie  :p



Truste  ;)
 
THX Camiel voor de info.
Ik wil inderdaad wel een houder hebben, maar weet nog niet precies welke.
Ik heb er al de nodige gezien, maar vond sommige erg gammel uitzien.

Even een ander  vraagje is het een idee om knoflook bij het bier te gooien.
Heb ik ergens gelezen, maar weet niet of dit de smaak vh vlees ten goede komt.
Knoflook zit ook in de rub.
En rookhout een optie, zo ja welk?
Of is dit teveel van het goeden dat de volgende keer maar proberen.
De Q staat ieder geval gereed.
Wordt vervolgd  ;)

Blefke
 
Terug
Bovenaan Onderaan