Beef en Steak

Kip: Griekse Kip met Knoflook, Citroen en aardappeltjes

DSC_7363.JPG

De lente is weer in het land, yeah.
Een geweldig excuus om dit gerecht weer te maken, eerlijk gezegd om te plaatsen want wij maken dit wel vaker ongeacht het seizoen.
Griekse Kip met Knoflook, Citroen en Aardappeltjes.

Ingrediënten:
  • 1 kilo kip (3 poten) kruiden met kipkruiden (kipkruiden uniek van Beekum)
  • 500 ml. Bouillon (500 ml. Water + 2 tl. Vegeta!! (of 1 kipbouillonblokje), snufje kerriepoeder, snufje tijm)
  • 750 gram (geschild is ongeveer 1 kilo ongeschild) redelijk vastkokende kleine aardappeltjes in partjes/blokjes (Frieslanders, ronde Opperdoezers, Roseval)
Voor de marinade:
  • 1½ tl. Vegeta (of 1 tl. Fleur de Sel)
  • 1 tl. Vers gemalen zwarte peper
  • ½ tl. Sambal Oelek
  • 1 EL. Oregano (gedroogd)
  • 1 tl. Rozemarijn (vers, zeer fijn gehakt)
  • 5 tenen knoflook geplet met zijkant van koksmes
  • 2 citroenen, het sap van ¼ cup + 2 EL. (is totaal 90 ml.)
  • ½ cup (120 ml.) EVO (Extra Vergine Olijfolie, bijvoorbeeld van de Arbequina olijf uit Spanje is erg lekker)
Bereiding:

Kippenpoten ontdoen van het karkasgedeelte en de kneukel van de poot verwijderen.
Kippenpoten kruiden met kipkruiden (kipkruiden uniek van Beekum: 20-25 gram per kilo) en zet apart afgedekt in de koelkast.

In een ovenschaal (Rudolf) bovenstaande marinade ingrediënten goed mengen.
Vervolgens de geschilde in blokjes van ongeveer 3 x 3 cm gesneden aardappeltjes toevoegen, weer goed mengen en dit geheel ruim een uur laten marineren.

Vegeta bouillon maken van 500 ml. kokend water, 2 tl. Vegeta, snufje kerriepoeder (Madras)(¼ tl.) en een snufje Tijm (¼ tl.)

Leg/verdeel de 3 kippenpoten op/tussen het gemarineerde aardappelmengsel in de ovenschaal. Zet de schotel indirect op de BBQ en vul aan met de bouillon tot de kippenpoten voor 1/3 onder het vocht staan. De ovenschaal indirect op de BBQ op 180-200 graden Celsius voor 1½ uur.

De gare kip verhuizen naar een (serveer)schaal en inpakken in alu folie om uitdrogen te voorkomen en iets laten afkoelen. Daarna het vlees van de botten halen en het vlees in niet te kleine stukken snijden.en ingepakt in alu folie apart zetten.

Meestal zijn de aardappeltjes nog niet goed gaar, voeg wat bouillon toe (meestal hou je daarna nog iets bouillon over (100 ml.)). De ovenschaal met aardappeltjes en bouillon langer op de Q laten staan tot ze gaar zijn. Dit kan zeker 30 min. tot 60 min. duren.
De ovenschaal van de Q halen, de aardappeltjes goed door de bouillon scheppen. Daarna de gesneden kip er weer bij en weer goed doorscheppen, serveren met Griekse salade (eventueel brood om in de saus te dopen).

DSC_7330.JPG

DSC_7333.JPG

DSC_7339.JPG

DSC_7341.JPG

DSC_7348.JPG

DSC_7351.JPG

DSC_7354.JPG

DSC_7355.JPG

DSC_7357.JPG

Laatst bewerkt:
So h?, dat ziet er pas lekker uit.
Gaat met urgentie op de ToDo.  ;)

Lekker bordje!

Hier heeft het de To Do-lijst niet gehaald...

f109f89db5700676a05e2646269eb0bb.jpg
430061ec7ca7868a6dcdc1f11dbfdb6a.jpg

Maar omdat het zo?n goddelijk maaltje is, zal het er alsnog opkomen.

Ik zie trouwens dat ik de salade vergeten ben...

Dank voor de tip!

Paul

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lekkerrrrrrrr

Ook dit lijkt me geweldig lekker.
Man man man. Wat een culinair geweld.

Pastrami, pinwheels en nu weer dit. Gaan jullie wel eens uit eten?

Ridevi71 zei:
..........

Nope, al jaren niet meer.
Wij hebben 1 motto: Eten moeten we toch, dus laten we het dan in ieder geval lekker doen. :D

Ewald zei:
Ridevi71 zei:
..........

Nope, al jaren niet meer.
Wij hebben 1 motto: Eten moeten we toch, dus laten we het dan in ieder geval lekker doen. :D

Dat idee had ik al.
Wat een geweldige hobby Is het toch.  :D

Paul_V zei:
Hier heeft het de To Do-lijst niet gehaald...

Maar omdat het zo?n goddelijk maaltje is, zal het er alsnog opkomen.

Ik zie trouwens dat ik de salade vergeten ben...

Dank voor de tip!

Paul

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Haha Paul, fijn dat je het ook lekker vond

Thanks voor het delen!
Hier heeft hij de To Do ook niet gehaald, gisteren gemaakt...

QKZfAEK.jpg

Ziet er goed uit, hoe was de smaak?
Ik zie dat jij de kippenpoten gedraaid hebt, tegenwoordig laat ik de kippen met het vel naar boven liggen tijdens het garen in de BBQ, ik draai ze niet meer om zo krijg je een krokant vel.

Ewald zei:
Ik zie dat jij de kippenpoten gedraaid hebt, tegenwoordig laat ik de kippen met het vel naar boven liggen tijdens het garen in de BBQ, ik draai ze niet meer om zo krijg je een krokant vel.

Ik heb ze eerst direct boven de grill voorzien van een kleurtje, en daarna in de schaal gelegd. Op het laatste moment terug boven de kolen om ze nog verder te voorzien van een krokant velletje.
Smaak vond ik niet heel bijzonder.

Veen zei:
Ewald zei:
Smaak vond ik niet heel bijzonder.

Dan heb je iets verkeerd gedaan.
Sowieso het recept niet gevolgd

Ewald

Administrator
Forumleiding
verbeterpunten aangebracht in het recept, zie startpost

Bump, wat blijft dit toch een heerlijk gerecht.
Ook in het najaar
20251019_192409.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan