De lente is weer in het land, yeah.
Een geweldig excuus om dit gerecht weer te maken, eerlijk gezegd om te plaatsen want wij maken dit wel vaker ongeacht het seizoen.
Griekse Kip met Knoflook, Citroen en Roseval Aardappeltjes.
- 3 kippenpoten kruiden met verstegen spare rib kruiden of kipkruiden.
- 750- 1000 gram redelijk vastkokende kleine aardappeltjes in partjes, Roseval (hou je niet van stevige aardappels dan neem je iets kruimige aardappels)
- 1 tl. Fleur de Sel
- 1tl. Vers gemalen zwarte peper
- 1/2 - 1 tl. Sambal Oelek
- 1 el. Oregano (gedroogd)
- 1 tl. Rozemarijn (vers, zeer fijn gehakt)
- 5 tenen knoflook geplet met platte kant van koksmes
- 2 citroenen, het sap van = 1/2 cup (max.)
- 1/2 cup (120 ml.) EVO (Extra Vergine Olijfolie, van zeer goede kwaliteit, geen supermarkt spul) ik gebruik bij voorkeur Spaanse zoals Valderrama Albequina, die is heerlijk zacht van smaak
- 500 ml. Kippenbouillon (500 ml. Water + 2 tl. Vegeta of 1 kipbouillonblokje, snufje Garam massala, snufje tijm)
Kip en geschilde in partjes gesneden aardappeltjes ruim een uur laten marineren in het mengsel van bovenstaande ingredienten behalve de kippenbouillon!
Kippenbouillon maken
Het gemarineerde kipmengsel in een ovenschaal doen en
aanvullen met de bouillon tot ze voor 1/3 onder het vocht staan.
De ovenschaal indirect op de BBQ op 200 graden Celsius voor 1.1/2 uur
Kip verhuizen naar een andere schaal
Ongeveer 150 ml. bouillon toevoegen aan de aardappeltjes en minimaal 30 minuten door laten garen (je gebruikt dus niet alle bouillon)
Kip fileren en in stukjes snijden en weer toevoegen aan de aardappeltje als deze gaar zijn en goed doorhusselen.
EDIT: Leermomenten/verbeterpunten
Dit recept maken wij regelmatig, vooral als het weer wat warmer wordt.
Aangezien de zuurte van citroen nogal eens sterk kan verschillen doe ik niet meer klakkeloos 1/2 cup citroensap (sap van 2 citroenen) erbij.
Om de smaak te kunnen blijven controleren doe ik de citroensap naar smaak bij de bouillon en proef tot de gewenste smaak, dat kan tussen de 1/4 cup (60 ml.) en 1/2 cup (120 ml.) zijn. Laatste keer maar 1/4 cup citroensapgebruikt.
De aardappels en kip marineer ik zonder de citroensap, aardappels garen namelijk slecht in een zure omgeving
daarom komt het mooi uit dat ik de bouillon op smaak breng met citroensap, die gaat er dus pas bij als allesn op de BBQ gaat.
Laatst bewerkt: