BasBQ
Beef en Steak

Kip Gillworst, eerste poging

 
 

Jaakke

Pitmaster
Berichten
763
Tijdens de genootschaps workshop bij vuur en rook hadden er wat mensen grillworst mee genomen en dat smaakte naar meer.
Gelijk een paar kunststof darmen gescoord die dag en afgelopen weekend aan de slag gegaan met de keukenmachine.

Eerst even langs de Zegro gereden voor Grillworst kruiden en 1 kilo kippendijen en toen aan de slag.

Materiaal en kip even kort in de vriezer gedaan en daarna Vlees door de 5mm plaat gedraaid, dat ging prima
22441725724_c9f60d447d_c.jpg


Daarna 30 gram Grillworstkruiden, 10 gram Colorozo en 50ml water er door en 5 minuten met de K-Beater laten mengen
22443303013_1ed101ffa4_c.jpg


Worst vullen heb ik geen foto van want was alleen en dat was best een uitdaging.
Al met al wel gelukt maar zit toch ook wel over een worstvuller na te denken (heb tenslotte 1,5 kg grillworst kruiden).
Je hebt met de keuken machine ook geen idee hoeveel worst en nog onderweg is dus uiteindelijk 2 grote en 1 kleintje worstje gemaakt.

Worsten meer dan 12 uur in de koelkast gehangen
22646155127_904f6bb9f5_c.jpg


Daarna in de oven 80 graden gegaard naar een kern van 68 graden. Dit duurde toch echt wel wat langer als 30-45 minuten die bij andere las maar na wat spelen met de oven temperatuur is het toch gelukt.
22646102348_2817946c7e_c.jpg


Terug gekoeld naar een graad of 30 en toen in de vriezer gedaan, kleine worst is de koelkast in gegaan om de zelfde avond nog te testen.
22441725684_5a7c6fcdf5_c.jpg


Het resultaat, ik was niet ontevreden  :)
22646155457_ed2f29e432_c.jpg


Wat vonden we er van?
Structuur was goed en smaak van de worst was goed.
De kruiden mix die ik gebruikt had was wel veel te pittig dus hier ben ik nog wel op zoek naar een goed recept.

Wat kon er beter?
De darm vullen met de keukenmachine kan veel beter maar dat is een kwestie van materiaal (en budget) dus daar gaan we aan werken.
Het garen in de oven in een bak met water ging me wel wat te langzaam en dan ook benieuwd hoe andere dan doen?

Bij het terug koelen vroeg ik me af tot welke temperatuur ik moest koelen om ze in de vriezer te gooien dus weet niet of het nu goed of slecht is dat ik dat bij 30 graden kern heb gedaan.


 
Lekker!!! Wil ik ook wel eens proberen :)
 
Lekker!
Ik kook de worsten in de Ikea braadslede op het gasfornuis. De voeler van de Fantast door een aardappel of prop alufolie tussen de worsten zegt me wat de temperatuur is.
Ik laat ze helemaal afkoelen in de koelkast alvorens in te vriezen.
 
ziet er op zich prima uit.
Jij zit ergens in de buurt van Rotterdam? Heb ik evt wel wat grilworst kruiden voor je
 
mooi verslag! Thx
 
grillworst is best lekker en geloof zeker eigengemaakte nog beter.
knap werk vind ik t omdat t nogal bewerkelijk is.

ik gaar wel eens vacuum getrokken gemarineerde ribben/kip in de oven.
en breng t op gas eerst op temperatuur (gem 85 graden) en laat t dan in de voorverwarmde oven terug zakken naar de gewenste temp meestal 65 graden ,en vind dit prima gaan.
k controleer tussentijds een paar x t watertemp en die is gelijk aan de oven stand.
dus ik vind dit een goed werkende methode.want ik tussen tijds rustig een uurtje weg.

ik laat mn product wel maximaal afkoelen voor t in de koeling gaat.
k heb buiten waterafkoelen nog een methode en die is op t filter van de afzuigkap .
en dat koelt met stand 2of3  behoorlijk rap.
 
Dat ziet er prachtig uit. komt weer op de to-do-lijst.
 
Leo zei:
ziet er op zich prima uit.
Jij zit ergens in de buurt van Rotterdam? Heb ik evt wel wat grilworst kruiden voor je

Klopt Leo en bedankt voor het aanbod!
Eerlijk gezegd ben ik ben meer opzoek naar een receptje.
Ik lees overal dat men een rub gebruikt dus ik ga daar maar mee experimenteren.

Heb nog 1470 gram grillworst kruidenmix van Verstege dus kan nog genoeg proefdraaien :)
 
AV zei:
grillworst is best lekker en geloof zeker eigengemaakte nog beter.
knap werk vind ik t omdat t nogal bewerkelijk is.

ik gaar wel eens vacuum getrokken gemarineerde ribben/kip in de oven.
en breng t op gas eerst op temperatuur (gem 85 graden) en laat t dan in de voorverwarmde oven terug zakken naar de gewenste temp meestal 65 graden ,en vind dit prima gaan.
k controleer tussentijds een paar x t watertemp en die is gelijk aan de oven stand.
dus ik vind dit een goed werkende methode.want ik tussen tijds rustig een uurtje weg.

ik laat mn product wel maximaal afkoelen voor t in de koeling gaat.
k heb buiten waterafkoelen nog een methode en die is op t filter van de afzuigkap .
en dat koelt met stand 2of3  behoorlijk rap.

Het voorverwarmen is wel een goed idee ja, ik merkte dat het tot 50 graden allemaal prima ging maar die laatste paar graden duurde lang.
Dit ga ik zeker proberen bij de volgende run :)
 
Er schiet me nog een vraag te binnen over de kerntemperatuur.

Kip gaar je meestal tot 75 graden voor de veiligheid.
In de recepten voor grillworst wordt aangegeven dat de kern temperatuur 68 graden moet zijn.
Missen we daar niet een paar graden om die laatste bacteri?n te doden?
 
je stopt de worst na het vullen toch 45 minuten in water van 80 ? 85 graden?
en voor gebruik ca 20 minuten op 200 graden,
dan maak ik mij geen zorgen meer hoor
 
Jaakke zei:
tot 50 graden allemaal prima ging maar die laatste paar graden duurde lang.
Dit ga ik zeker proberen bij de volgende run :)


Jaakke zei:
Missen we daar niet een paar graden om die laatste bacteri?n te doden?

om misverstanden te voorkomen en onvolledige info van mijn kant.

ik gaar  partijtjes kip en ribs voor om een  acuute trek voorraadje te hebben.
deze komen later dus boven de hete briketten en boven die 75 graden.
dus evt bacterie red t dan niet.
verder heb ik eens gelezen op t web dat die bacterie meestal aan de buiten kant van t vlees zit,en ik begin dus met een hoge dodelijke temp en laat m dan zakken in de verwachting dat er dus niks aan is.

wbt jouw grillworst: je voegt zout toe en die dood toch ook bacterie dus lijkt me niks aan de hand.
en net wat Leo post , met die  temperaturen is dr niets om zorgen over te maken.
 
H?, ik heb bijna dezelfde foto's gemaakt van het weekend...
3A0A7019-98E8-49EE-B75F-9AA5DEB5EE6B_zpsinfoqdu5.jpg

A5EAB968-0E7A-462C-B667-297108924AF2_zpsjka2haxx.jpg
 
Die worst is inderdaad echt om te gillen!  ;)
 
Hoe gaat het laatste stapje Robert? Na die vriezer haal je die worst uit het jasje en rol je die in een kruidenrub en dan een gewoon mooi korstje maken in de oven of houd je een bepaalde T in de gaten?
 
Sander72 zei:
Hoe gaat het laatste stapje Robert? Na die vriezer haal je die worst uit het jasje en rol je die in een kruidenrub en dan een gewoon mooi korstje maken in de oven of houd je een bepaalde T in de gaten?

Jep, eerst ontdooien daarna jas uit en kruiden aan.
Je kan hem even met wat olie insmeren on de rub te laten plakken.

Daarna 20 minuutjes op 220 graden op de Q maar oven kan ook.
Rooksmaakje voegt wel net even dat beetje extra toe  :)

Ik heb deze stappen aangehouden http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6115.0
 
Nog een plaatje, deze keer in de sample rub uit Big Bob Gibsons BBQ Book gezet.
Smaakte erg goed alleen nog net te veel pit voor de kleinen dames hier in huis.
Heb er nog een in de vriezer dus mag bijna weer aan nieuwe serie beginnen.

22751483167_6f3a7bc291_c.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan