Beef en Steak

Khoresht Fesenjan ? Iraanse stoofschotel met walnoten en granaatappel

drdre67

Stoker
Omdat dit gerecht al een tijdje op de todo stond en er weer eens wat ruimte in de planning was de DO  weer uit de kast gehaald.
Tijdens een etentje in een Iraans restaurantje kwamen we voor het eerst in aanraking met dit lekkers.
Vandaag de eerste keer dat ik een poging gewaagd heb om in de buurt van het origineel te komen.
Temperatuur heb ik op 100 graden gehouden en terwijl de kip en uien in de DO gingen de boel zwaar in de pruimenrook gezet (proef de ik niet echt terug  en kunnen we volgende keer overslaan )
Het resultaat kwam goed in de buurt maar helaas moet er nog wat getuned worden .
Ingredi?nten :

2 uien,, 5 el granaatappelsiroop ( bij oa de Turkse winkel), 250 gr verse walnoten, 500 gr kippendijen (zonder vel en bot) 1 kippenbouillonblokje, 1 tl kurkuma , ? tl gemalen kaneel, ? tl nootmuskaat, ? gemalen zwarte peper, zout, granaatappelpitjes ,takje muntblaadjes eventueel: extra suiker

Voor de rijst: 3 kardamom peulen, 3 kruidnagels en 8 zwarte peperkorrels en een klein stokje kaneel, 250 g langgraan rijst (Basmati) ,0,05 gr saffraan, handje dadels  (naar smaak)

Bereiding;:

De walnoten roosteren en later  afkoelen.
Kippendijen in stukken snijden en even bruin bakken.
Dan uit de pan halen en bestrooien met wat zout.
Uitjes snipperen  en fruiten.
Kurkuma ,kaneel ,nootmuskaat en peper toevoegen.
Vanaf hier is de bereiding indirect.
Kippenvlees tussen de ui leggen, verbrokkel het bouillonblokje erbij en giet er ca. ?  liter water bij.
Aan de kook brengen.
De walnoten vermalen  (mag best heel fijn)
Half uurtje laten pruttelen .(met deksel)
Gemalen walnoten en granaatappelsiroop  toevoegen en nog een uurtje laten pruttelen. (Met deksel).
Af en toe kijken of het niet te droog wordt anders klein beetje water toevoegen.
Nog een  kwartiertje zonder deksel.
Als de kip uit elkaar valt is het klaar om te serveren.

De saffraan rijst :

Water op zetten voor de rijst .  Fruit in een lepel boter de 3 kardamom peulen, 3 kruidnagels en 8 zwarte peperkorrels en het klein stokje kaneel g en voeg  de basmatirijst toe. Voeg kokend water en de saffraan toe tot de rijst onder staat en breng  dit de kook. Kook de rijst in ca. 10 min. gaar. Roer af en toe en voeg indien nodig tijdens het koken wat extra water toe. Snij de dadels in stukjes en roer ze door de hete rijst en laat even staan.

Serveren met de granaatappelpitjes en wat munt.

De foto's zijn met de telefoon gemaakt maar geven en aardig beeld van de poging.

a9192df5ffbd7ccf7bbcbd3851ce525f.jpg

ba4a7780ff14edcf0a88d704e1e15cdc.jpg

568c8a45297618e403c2e73cc2e412fe.jpg

02d41340a902fbf9d8a96f03ee7fb8ec.jpg

985672f0068361543aaf971f193b4b29.jpg

a44011d9eca601822f2dceada6ec4bf2.jpg

c1267ae467559260c5f66764268274f8.jpg

e3ff28a027b3bf7c2631295e14cfe57d.jpg

0670ce23bba7dd286be2014975308bd9.jpg

1eab98cbc2f259ba675b021929111ea6.jpg

Thanks for watching.

WoW dat ziet er lekker uit. Dat moet el gesmaakt hebben.

Hoi Dr?.

Krijg direct spontaan weer trek, mooie run.

ziet er lekker uit, zou je het recept willen delen met ons in het receptendeel?

Dat ziet er heerlijk uit, benieuwd naar het recept.

Ziet er top uit

Ik ben erg benieuwd, dat ga ik binnenkort ook proberen (het lijstje wordt steeds langer)

Mooi gerecht, ziet er goed uit zeg!

Leo zei:

+1

Lijkt me erg lekker. Mooi gerecht.
PS
Wat zou je aanpassen en waarom?

Ridevi71 zei:
Leo zei:

+1

Lijkt me erg lekker. Mooi gerecht.
PS
Wat zou je aanpassen en waarom?
Recept  is toegevoegd.
Wat ik zou aanpassen :wat meer granaatappelsiroop  (dus iets meer zuur)
Walnoten iets fijner malen.
Kippendijen misschien eens aanzetten op het rooster ipv in de pan.
Maar het was nu ook al heerlijk  (verbeteringen zijn de ,wellicht, de puntjes op de i)

Ziet er echt heerlijk uit!

Terug
Bovenaan Onderaan