BasBQ
Beef en Steak

Keuzehulp bbq avond.

 
 

GerjoV

Kooltjesharker
Berichten
128
24 juli komen er vrienden eten, nu wil ik ze kennis laten maken met het echt goede bbqen..
De challenge is, er zijn er een paar die geen varken lusten en geen vis... dan blijft er 2 dieren over, waarvan ik van 1 nog weinig heb bereid (het rund)

Liefste maak ik een Brisket, maar nog nooit gedaan dus dat is een uitdaging.. En wat ik allemaal zie online qua prijzen vind ik het vrij prijzig voor de eerste x... bavette kan ook, maar wat voor bereiding kan ik daarbij doen....

Overigens kunnen ribs ook, als.ze maar fall of the bone zijn, dan vinden de non varken liefhebbers het wel te doen...

Wat zal ik klaarmaken, wie kan mij helpen?
Als sides heb ik gepofte aardappel en colesalad + een maissalade en bruschetta op het lijstje staan...

Alvast dank!
Gr
Gerjo
 
En kip dan? Een mooie kippendijencake is altijd goed. Of een fatty? Of allebei? Deze kunnen op dezelfde temp. op de Q en qua bereidingstijd ongeveer gelijk
 
Als je een dikke bavette hebt kun je die reverse sear doen. Een cote de boeuf idem. Staat leuk met bot.

Of kip inderdaad. Gerookte kippenpoten of kipdij. Of eend, eerst low roken en dan high afgrillen.

Succes!

Groeten van Robert
 
of Tomahawk - Cave man Style 👌 👌 !! Opties opties, krijg al honger terwijl ik dit typ ...
 
wat kazango zegt, een bavette. of misschien een picanha, ook niet moeilijk maar net iets spectaculairder en zeker zo lekker.
en vergeet idd niet de zelfgemaakte chimichurri https://www.bbqgenootschap.nl/threads/macs-chimichurri.8989/ bij een mooi stuk rund. dat is echt een hele mooie aanvulling.
als vervanger voor de chimichurri heb je ook pico de gallo https://www.bbqgenootschap.nl/threads/saus-pico-de-gallo.23983/
iets minder bekend maar o zo lekker

je kan ook voor een tafel vol hapjes kiezen, moinks, kipkluifjes, ABT's, etc. etc.
en zoals hier al genoemd heb je ook nog gevogelte. denk bijvoorbeeld aan eendenborst. supersimpel maar een waanzinnig lekker stukje vlees.

wat ik overigens vreemd vind is dat de non-varken liefhebbers spareribs ok vinden als ze fall of the bone zijn. Dat zou voor mij een reden zijn om een serieus mooi stuk varken https://www.bbqgenootschap.nl/threads/canadese-ham.18633/#post-288634 op tafel te zetten. Schijnbaar zijn ze toch niet zo heel principieel......

succes
 
Ofwel een combinatie van cote a l’os (al dan niet in tamahawk-vorm) en een entrecote. Wel beiden 4 a 5cm dik. Geen idee hoeveel volk je krijgt, maar zo heb je wel een combo van runds dat makkelijk met reverse sear te doen is.

Als je veel volk hebt en het worden bv 2 van elk en kun je nog combineren met een mayosear van elk zodat je 4 verschillende smaken hebt.

Keuze zat als het op runds aan komt.
 
Redivi, ergens begrijp ik dat ook niet van de anti-piggies. Maar mijn vrouw eet veel, maar beentjes knabbelen wil ze absoluut niet. Dus als ik wil dat ze ribbetjes eet, dan moet ik het vlees eraf halen.

Als we kip aan het spit hebben, haalt ze er een filet uit en de rest van het gezin mag beginnen knabbelen.

Dus ja, er zijn mensen met rare ideeën die de feeling met ons oerinstinct helemaal kwijt zijn :).
 
Flat ribs als alternatief van spare ribs. Zo’n beetje iedere steak reverse sear, lams rack, bcc. Genoeg mogelijkheden ;)
 
Redivi, ergens begrijp ik dat ook niet van de anti-piggies. Maar mijn vrouw eet veel, maar beentjes knabbelen wil ze absoluut niet. Dus als ik wil dat ze ribbetjes eet, dan moet ik het vlees eraf halen.

Als we kip aan het spit hebben, haalt ze er een filet uit en de rest van het gezin mag beginnen knabbelen.

Dus ja, er zijn mensen met rare ideeën die de feeling met ons oerinstinct helemaal kwijt zijn :).
hahahaha. ja, dat anti-kluiven ken ik ook ja. en ook met graten inderdaad.
maar geen varkensvlees willen maar wel spareribs is voor mij nieuw.

ach, blijft er lekker veel voor de pro-varken liefhebber over
 
Gewoon spareribs maken, zelfs de niet varkensvlees eters zullen dat geweldig vinden. Je kan ook brisket ear klaarmaken. Dat is niet zo’n duur stuk.
Recept van noskos erop loslaten:
 
Hmmm genoeg keuzes en allemaal zo lekker!!
Brisket ear klinkt goed!!! Ga daar eens naar kijken!
 
hahahaha. ja, dat anti-kluiven ken ik ook ja. en ook met graten inderdaad.
maar geen varkensvlees willen maar wel spareribs is voor mij nieuw.

ach, blijft er lekker veel voor de pro-varken liefhebber over
Klopt.. vind ik ook vreemd man haha
 
hahahaha. ja, dat anti-kluiven ken ik ook ja. en ook met graten inderdaad.
maar geen varkensvlees willen maar wel spareribs is voor mij nieuw.

ach, blijft er lekker veel voor de pro-varken liefhebber over

Pas op, ik eet nauwelijks varkensvlees, behalve spareribs een paar x per jaar. Een ouderwetse kotolet is alweer 5 jaar geleden en daarvoor 15 jaar.

Bij mij is dat omwille mijn lijn. Ik hoef maar naar eten te kijken en ben meteen 1kg erbij :). Daarom dat ik al 20 jaar consumptie van varken vermijd omdat varken niet zo mager vlees is. Maar heb een vermoeden dat met de kamado daar wat verandering in gaat komen. :)
 
.jij krijgt dat best voor elkaar.
Advies, geef "simpele" gerechten een extra touch. Doet het altijd goed.
En, al eerder in dit touwtje, geef kip (gevlinderd of BCC)
 
Laatst bewerkt:
Redivi, ergens begrijp ik dat ook niet van de anti-piggies. Maar mijn vrouw eet veel, maar beentjes knabbelen wil ze absoluut niet. Dus als ik wil dat ze ribbetjes eet, dan moet ik het vlees eraf halen.

Als we kip aan het spit hebben, haalt ze er een filet uit en de rest van het gezin mag beginnen knabbelen.

Dus ja, er zijn mensen met rare ideeën die de feeling met ons oerinstinct helemaal kwijt zijn :).
Wat is hier mis mee. Volgens mij kan je er al jaren prima mee leven.;)
 
Wat is hier mis mee. Volgens mij kan je er al jaren prima mee leven.;)

Op zich niets mis mee, maar ik heb ook wel eens graag de filet :).
En wat spareribs betreft, vind ik dat heel lekker, maar hoeft dat voor mij geen heel stuk te zijn. Geraakt dus alleen op als de vrienden er zijn.
 
Zoals het er nu uitziet, een brisket ear volgens recept noskos of een bavette high & fast (beiden met een chimicuri sauske) , een burgertje (waarschijnlijk mini smash) ennn ik neig nog moink balls te maken...
Side dishes, gepofte aardappel met een sauske, of colesalad of een soort van maissalade...
 
Terug
Bovenaan Onderaan