BasBQ
Beef en Steak

Kerstdiner 2014 - Apple Brined Turkey van Noskos (maar dan veel sneller...)

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.807
Beste BBQ-vrienden,

Hier hadden we op tweede kerstdag de wereldberoemde kalkoen van Noskos:



Helemaal bereid volgens het recept, due met de pekel en en 24 uur drogen en dan langzaam garen bij 160-170?C tot een kern in de borst van 72?C (ik was al van plan tot 75?C in de borst te gaan en nog wat checks te doen met thermapen (ik heb die hele snele blauwe) in de vleugel en de dij, maar in werkelijkheid ging het veel sneller dan verwacht... 15:00 uur erop met lekker veel appelrookhout, en 16:20 uur al een kern van 72?C in de borst... Aaaaargh! dus toen maar gauw de Q bijna dicht gezet en de bijgerechten eruit gestampt... liep allemaal iets anders dan verwacht. Uiteindelijk was de kern in de borst opgelopen naar 80?C maar toch was de kalkoen nog heerlijk mals en helemaal niet droog.

Hier de weg ernaar toe:



Denk maar niet dat de kalkoen nog leeft... het regende zachtjes toen ik hem fotografeerde na 24 uur pekel



Uurtje buiten op temperatuur laten komen en in dat uur de borst terugkoelen met ijs. Werkte goed, de kern in de borst was 2?C bij aanvang van de bereiding op de BGE



Tussendoortje, hoort erbij op kerstdagen vind ik:



En zo hadden we hem aan tafel:



Volgende ochtend na het uitslapen:



Sneeuw op de Q!



En toen gemaakt wat ik eigenlijk NOG lekkerder vindt, Cold Turkey Sandwich!



Bedankt voor het kijken!
 
ziet er prachtig uit hoor
 
Mooi verslagje! Volgens mij was deze kerst zowieso van de snelle kalkoentjes! Er waren meer die daar last van hadden haha.

Zo'n broodje lijkt me ook heerlijk!!
 
Ik las dat bij jou ook al... toch gek hoor... ik rekende op 2,5 uur en half uurtje rusten... haha!
 
Dank Ceriel, ik hoop de wedstrijd in te kunnen met deze...  ;)
 
Mooi kleurtje
 
Als hij na 80 minuten gaar is en zo donker is je temp veel hoger geweest als 170?
 
dave79 zei:
Als hij na 80 minuten gaar is en zo donker is je temp veel hoger geweest als 170?

Dat kan ik me ook indenken... T op het rooster met Maverick en dome temperatuur lag ietjes lager gemeten met analoge BGE die ingebouwd is. Leek heel mooi en vooral ook constant. Volgende keer probeer ik echt low and slow 110 graden. De hele donkere kleur was ook door donkere brine en veel rookhout. Hals en puntje borst lag erg dicht bij hete luchtstroom en was daardoor iets te ver gegaan. Velletje was niet echt lekker te eten. Komt door de pekel denk ik... borst was heerlijk, poot nog zaliger en vleugels erg lekker... toch vanochtend op sandwich was Da Bom!  :D
 
Ik ook de zelfde brine en temp gebruikt bij mij 3 kg pino op 170 graden en dat duurde 3 uur. kleur was ook lichter
 
Lekker hoor, die sandwich ook!
 
Vanochtend weer zo'n sandwich en morgen weer!  :D
 
Ziet er bijzonder puik uit man!
 
Terug
Bovenaan Onderaan