BasBQ
Beef en Steak

Kamado Joe classic III vs BGE Large

 
 

TastyTom

Pitmaster
Berichten
582
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk is deze vraag al 100x gesteld, maar ik kon geen draadje terug vinden.
Het doel van dit topic is om jullie meningen te horen.

Ik heb een kamado joe junior en wil al een tijdje gaan upgraden naar iets groters. Niet omdat het moet, maar meer omdat het kan.

Mijn eerste gedachte was om een KJ Classic aan te schaffen. Ik vind de vorm van het ei en het onderstel van de classic 2 niet mooi, dus ik kijk alleen al om die reden naar een classic 3. Het grootste voordeel van een kamado joe vind ik dat dit er mooi uitziet omdat het naast mijn huidige joe junior komt te staan. Twee eitjes in 't rood naast elkaar 🥰.

Mijn vriendin zegt (zonder er iets van af te weten) dat ik een green egg moet kopen. Het groene is veel mooier en green egg kent iedereen, dus het zal wel goed zijn.
Ook heb ik wel eens anderen horen zeggen dat BGE echt 'het beste is'...

Mijn eigen gedachten omtrent de kamado joe:
  • Air lift hinge --> leuk, maar geen must have in mijn ogen
  • Fiber gasket --> dit lijkt me een echt voordeel t.o.v. de BGE.
  • Slow roller --> meh, leuke gimmick, ik vind dat ik al genoeg rook can creeeren met de KJ junior
  • Control tower top --> Deze lijkt me dus fijn t.o.v. een gietijzeren
  • Charcoal basket --> Erg fijn. Vast ook wel een aftermarket te verkrijgen voor de BGE
  • Aluminium side tables --> top!
  • Verschillende hoogte lagen en divide & conquer --> Dit is echt top. Met de juiste accesoires kan je dit ook maken op de BGE
Ik heb ooit 1x een BGE aangereaakt die permanent buiten stond. Ik vond dat er veel speling zat in de onderdelen, het product voelde gewoon niet solide aan. Toen heb ik op dat moment heb ik eigenlijk BGE afgezworen. Maar nu toch ook weer twijfels...

Wat vinden jullie? Misschien dat jullie een ander perspectief kunnen bieden t.o.v. mijn vele uren aan research op youtube en internet voor beide producten.
Overigens, argumenten over prijs en prijsverschillen vind ik niet relevant. Beide producten zijn duur en een paar honderd meer of minder maakt niet uit. Hobby mag geld kosten toch? 😄

(Ik heb geen haast, want verwacht tot de zomer nog niets aan te schaffen.)
 
Weet je wat heel sjiek staat naast je rode eitje en als het je niet uit maakt of het een paar honderd meer of minder kost......... een Primo oval XL zo'n schitterende ovale zwarte bbq en dan zo'n lief rood eitje naast elkaar, ja ik zie het al voor me, heel mooi🥰
 
Primo xl ?
Mooi man , kan hij voor heel de straat het eten klaar maken 😂

Als je een complete maaltijd op de bbq wil maken is een bbq zo gevuld😜 en een bbq kan nooit te groot zijn, wel te klein😜
 
Zelf ook maanden zitten kijken en op zich denk ik niet dat er veel kwaliteitsverschil is tussen KJ en BGE. BGE is het bekendste merk en ook het merk dat de Kamado in de markt gezet heeft. Naar mijn mening betaal je gewoon extra voor die naam.
Zou zelf niet weten wat die BGE meer zou kunnen dan een KJ. KJ wordt ook standaard met D&C afgeleverd.

Persoonlijk heb ik een hekel aan rood, maar ik vond de KJC de beste deal. Veel waar voor je geld. Ik heb de KJC1 om te proberen, maar achteraf gezien had ik liever de KJC2 gehad. Zelf vind ik de meerprijs naar de KJC3 het niet waard.
 
Groen is mijn lievelingskleur!
 
Hoi,

ik heb zelf ook een KJ, punt wat ik wel wil benoemen is dat ik in het verleden een beroep op de garantie moest doen voor de hotbox deze was gescheurt dit is wel opgelost maar dat heeft wel een paar mails en tijd geduurd.
Als je de BGE bij een officiele dealer koopt heb je geen gedoe met mail en kan het onderdeel direct worden omgeruild.
Dit is het enige min puntje wat ik over de KJ kan vermelden. Persoonlijk vindt ik dat de KJ de laatste jaren meer innovate heeft doorgevoerd dan bv BGE de laatste jaren heeft gedaan en BGE vult de ontwikkelingen van de markt als “after sales” produkten.
Maw KJ heeft hier BGE ingehaald.
 
Hoi,

ik heb zelf ook een KJ, punt wat ik wel wil benoemen is dat ik in het verleden een beroep op de garantie moest doen voor de hotbox deze was gescheurt dit is wel opgelost maar dat heeft wel een paar mails en tijd geduurd.
Als je de BGE bij een officiele dealer koopt heb je geen gedoe met mail en kan het onderdeel direct worden omgeruild.
Dit is het enige min puntje wat ik over de KJ kan vermelden. Persoonlijk vindt ik dat de KJ de laatste jaren meer innovate heeft doorgevoerd dan bv BGE de laatste jaren heeft gedaan en BGE vult de ontwikkelingen van de markt als “after sales” produkten.
Maw KJ heeft hier BGE ingehaald.

Ik heb gelukkig nog niets voor gehad met mijn KJ, maar ben er 200% zeker van dat mijn dealer het meteen oplost. Dat zal van dealer tot dealer afhangen. Ik hoor van de garantie van KJ zowel goede als slechte dingen. Maar als ik het zo allemaal wat lees, is het vooral voornaam om een heel goede verdeler te hebben. Eender welk merk. Maar velen kopen ergens online bij een prijsklopper en dan is dat inderdaad 'soms' wat moeilijker ivm garantie.
 
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties tot nu toe. Garantie bij KJ ken ik al, m’n deflector steen was kapot, en ik kon geen nieuwe kopen bij de dealer. Is blijkbaar een service product en direct gratis vervangen. Goeie ervaringen dus.

ik had wel BGE fanaten hier verwacht die misschien wat argumenten voor het groene ei konden geven. Tot nu toe lijkt KJ het te winnen😎.

ik hoop nog meer meningen te ontvangen. Leuk om te lezen!
 
Vooruit dan , ik heb de Masterbuilt gekocht bij een dealer in Kaatsheuvel. Ik hoef niet uit te leggen dat het een zwarte kamado joe is natuurlijk 🤔.
Bij aflevering 1 van de 5 segmenten beschadigt uit de doos gehaald . Deze was door Kamado joe binnen 2 dagen nieuw geleverd . Top dus 👌.
Afgelopen zomer een gescheurde pizzasteen, is ook netjes opgelost alleen dit duurde iets langer omdat er in heel Nederland geen pizzasteen te leveren was tot 1 maand geleden.
Dus Kamado Joe staat bij mij goed aangeschreven.
Oja , een ander schitterende en volledige kamado is de Monolith .
Tja zie nu nog maar te kiezen🙈.
 
Hier ook een super tevreden KJ gebruiker. Wel wat issues gehad maar alles netjes onder garantie vervangen. Alleen de deflectorsteen duurde erg lang maar dat was niet de schuld van KJ. Als ik opnieuw moest kiezen werd het sowieso weer een KJ, misschien geen classic 2 maar een 3 of een big Joe.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik heb geen ervaring met een KJ maar ben wel supertevreden over de BGE Large. Is voor mij ook de ideale maat zou geen XL nemen. Neem aan dat de KJ XL net zo groot is? Geen gezeur over garantie alles word direct naar tevredenheid opgelost.
 
Heb sinds enkele weken een KJ Classic. Er was een kleine chip uit mijn deflector steen bij levering. Hiervoor heb ik geen nieuwe ontvangen, gezien volgens KJ het gewoon nog 'goed te gebruiken is'. Hier hebben ze gelijk in, maar ik vind het niet netjes dat producten die beschadigd worden geleverd niet vervangen.

Hier buitenom ben ik erg tevreden over mijn KJ. Twijfelde erg tussen de KJ en de Masterbuilt, maar het D&C systeem heeft me over de streep gehaald. Hier maak ik ook veel gebruik van en is voor mij echt een pluspunt dat dit er al automatisch bij zit!

edit: KJ gaf wel aan dat als de chip zich verder uitbreidt en het effect van de deflectorplate beïnvloedt, ik meteen een nieuwe krijg.
 
Heb zowel de BGE MM als de BGE L en ben daar tevreden over. Ook over de garantie-afwikkeling etc. Heb ze beide in een meubel ingebouwd en twee dezelfde kleuren vind ik persoonlijk wel mooi staan.
Als je zulke bedragen uitgeeft en je hebt al een goed gevoel en goede ervaringen bij/met KJ, dan zou ik gewoon die kopen. Ik krijg namelijk ook de indruk dat je je keuze al gemaakt hebt. Zoals Hoogie al zegt, nu nog je vriendin overtuigen...
 
Hallo allemaal, bedankt weer voor de reacties. Als nieuw lid heb ik echt plezier in dit soort interacties en jullie tips/meningen. Dankjewel hiervoor!

On topic: Het valt me op dat bijna iedereen over garantie begint. Opvallend, blijkbaar toch vaak problemen met de kamados. Garantie was in ieder geval niet perse m'n vraagstelling. Volgens mij zijn zowel KJ en BGE toppers als het aankomt op garantie, dus dit zal niet de keuze echt beinvloeden.

Ben wel eens benieuwd naar mensen met daadwerkelijke ervaring van zowel de BGE Large als de KJCIII en die een reactie kunnen geven op basis van de verschillen in "performance" van de kamados. Performance bij een kamado is mijn inziens hoe goed de kamado de luchtstroom kan controleren en hoe efficient het warmtebehoud is.

Was laatst bij een dealer en die begon erover dat de BGE toch wel écht fijner werkt en beter is in de warmte regeling en behoud.
Zo eigenwijs als ik ben, vraag ik me ook meteen af of misschien de marge wat lekkerder ligt op de Large en dat daarom deze wordt aangeprezen 😬. Of zijn er hier gebruikers die ook uit ervaring dit kunnen bevestigen?

Ik bedenk me nu dat ik misschien het beste (na corona) eens kan vragen of ik een (betaalde) workshop kan bijwonen waarbij beide producten aanstaan.🤔(y)
 
Voor mij is het geen hogere wiskunde ofzo. Ik zet gewoon dat ding aan en reguleer de temperatuur vrij gemakkelijk. Heb ook een heatermeter met blower, maar die gebruik ik dus totaal niet omdat de temperatuur zo gemakkelijk te reguleren is.

Ik kan niet oordelen over de KJC III, maar vraag me af wat je eigenlijk precies wilt weten en waarom. Gewoon die KJ kopen joh, denk echt niet dat er veel verschil in 'performance' zit eigenlijk.


Ik heb ooit 1x een BGE aangereaakt die permanent buiten stond. Ik vond dat er veel speling zat in de onderdelen, het product voelde gewoon niet solide aan. Toen heb ik op dat moment heb ik eigenlijk BGE afgezworen. Maar nu toch ook weer twijfels...
Welke BGE was dit trouwens? Als dit een Mini was, dan kan ik dit bevestigen (die heb ik namelijk ook), maar dit is absoluut niet het geval bij mijn MM en L.
 
Zou me verwonderen dat er verschil zit tussen de BgE en KJ qua performance.
 
ik had wel BGE fanaten hier verwacht die misschien wat argumenten voor het groene ei konden geven.

Ik heb voordat ik mn BGE L had ook lang naar een KJ gekeken. Ik kwam toen per toeval een BGE tegen die ooit door iemand gekocht was. En eigenlijk alleen als show item in zijn slagers zaak had gestaan. En zo voor een zacht prijsje kon kopen. Mijn ei is eigenlijk al een bejaard model dus... Ik had destijds het oude type scharnier. Dat kreeg ik niet meer afgesteld. Mede omdat de BGE lange tijd als showmodel in een slagerszaak heeft gestaan met deksel open. Toen het 2018 model scharnier besteld. En dat paste gelijk. Dat vind ik zo mooi aan BGE. Ik weet niet of een KJ uit 2004 zou weken met een scharnier van een KJ3 uit 2020 ? Ook alle onderdelen van BGE zijn los tekoop. En onderling uit te wisselen. Maw. Mocht mijn BGE vanmiddag door wat voor reden dan ook compleet in elkaar donderen. Ga ik die zelfde middag nog zoeken naar of onderdelen of een compleet nieuw BGE L. En wie mij die het snelst kan leveren heeft de deal. Want weken zoeken naar een koopje betekend weken niet kunnen BBQen.
Verder is aan mijn BGE nog niks geweest. Als alleen een keer vilt wisselen.

Dat gezegd. Ga je voor een KJ. Zou ik altijd het allerlaatste nieuwe model nemen. De KJ3 is qua opbouw helemaal anders dan de KJ2. Hij is iets dieper en groter. Er kunnen 2 roosters op elkaar in het standaard rekje. De slo roller lijkt me ook een mooie optie voor low en slow. En het nieuwe onderstel ziet er ook heel dik uit. Veel mooier dan dat ijzeren staafjes gebeuren van de oude. Dat was voor mij destijds eigenlijk ook een showstopper.

Hopelijk dat je hier ook iets aan hebt.
Grtn Bram
 
Terug
Bovenaan Onderaan