BasBQ
Beef en Steak

kamado doven

pinoamigo

Vuurmaker
Berichten
76
dag iedereen, intussen heb ik 3 runs erop zitten met de Big Joe. Wat een ervaring! Hierbij heb ik wel een vraagje, als jullie klaar zijn op de kamado, en je zet alles dicht, hoe lang duurt het dan voor de temperatuurmeter terug omgevingstemperatuur aangeeft? Bij mij duurt dat toch wel een uurtje of 3-4 ik heb hem wel enkele keren open en dicht gedaan en misschien ligt het daaraan.
Tijdens het koken zie ik ook een heeeeel klein beetje rook ontsnappen op een plaats tussen de dichting, maar ik denk dat dat normaal is als je de luchttoevoer wat knijpt.
 
Nog nooit gecontroleerd.. ik zet altijd alles dicht en kijk weer wanneer ik weer aan de slag ga, meestal de volgende dag  B-)

Rook welke ontsnapt dat mag niet, misschien een vilt probleem?
 
Langemakki zei:
Nog nooit gecontroleerd.. ik zet altijd alles dicht en kijk weer wanneer ik weer aan de slag ga, meestal de volgende dag  B-)

Rook welke ontsnapt dat mag niet, misschien een vilt probleem?

de kamado is nagelnieuw, ik ga eens zien om het scharnier misschien wat anders uit te lijnen
 
goed, ik heb het volledige deksel losgemaakt en wat beter proberen uitlijnen. het boeltje sluit nu beter aan maar ik merk nog steeds een klein verschil tussen links en rechts. Vanavond gaat hij terug aan en dan zie ik wel wat het geeft :)
 
Na een sessie gooi ik de schuiven altijd helemaal open.
De temperatuur loopt dan heel hoog op en kan de dome aan de binnenkant weer schoon branden.

Ik begin elke sessie het liefst met verse houtskool.
Tegenwoordig kan ik vrij aardig inschatten hoeveel ik nodig heb.

 
Gaat er om dat je houtskool geen zuurstof meer krijgt zodat het kan doven. Dat je kamado 3-4 uur nog warm blijft is heel normaal.
 
Mosseltje zei:
Na een sessie gooi ik de schuiven altijd helemaal open.
De temperatuur loopt dan heel hoog op en kan de dome aan de binnenkant weer schoon branden.

Ik begin elke sessie het liefst met verse houtskool.
Tegenwoordig kan ik vrij aardig inschatten hoeveel ik nodig heb.

Helemaal geen slecht idee... roosters ook weer mooi schoon dan!
 
Sander72 zei:
Mosseltje zei:
Na een sessie gooi ik de schuiven altijd helemaal open.
De temperatuur loopt dan heel hoog op en kan de dome aan de binnenkant weer schoon branden.

Ik begin elke sessie het liefst met verse houtskool.
Tegenwoordig kan ik vrij aardig inschatten hoeveel ik nodig heb.

Helemaal geen slecht idee... roosters ook weer mooi schoon dan!

Volgende dag niet vergeten je rooster weer in te vetten anders gaat ie roesten.
 
Wat shuttle zegt; je kamado is al vrij snel gedoofd maar blijft nog lang warm. Dit geeft een vertekend beeld. Als je houtskool iedere keer helemaal op brandt, dan is er iets niet goed en waarschijnlijk een lek
 
heb ik hier nog een vraag op
als je klaar bent met bbq en en je brandt het schoon (temperatuur verhogen) kun je dan de kokosbriketten niet meer gebruiken? met een bbq sessie van 1 tot 2 uur
 
heb ik hier nog een vraag op
als je klaar bent met bbq en en je brandt het schoon (temperatuur verhogen) kun je dan de kokosbriketten niet meer gebruiken? met een bbq sessie van 1 tot 2 uur
 
Briketten!!?? *shock*

In een kamado kun je beter houtskool stoken. Houtskool wordt ten eerste heter dan briketten en kan beter met weinig zuurstof omgaan dan briketten.  Bij lage temperaturen kunnen briketten zelfs doven. Daarbij komt er weinig zuurstof, en t is al niet veel in een kamado, tussen de briketten doordat de briketten zo dicht opelkaar liggen....

Ja je kunt er op stoken, dat snap ik, maar houtskool ist immer besser...
 
dan wordt de vraag met houtskool :)
daar heb ik dan nog geen antwoord op
ik lees hier veel over de kokos dingen ik denk dat is goed spul maar welk houtskool moet je hebben?
 
wildi258 zei:
dan wordt de vraag met houtskool :)
daar heb ik dan nog geen antwoord op
ik lees hier veel over de kokos dingen ik denk dat is goed spul maar welk houtskool moet je hebben?

Vraag het aan 2 mensen hier en je krijgt 3 verschillende antwoorden.
Dit is een puur persoonlijke ervaringen.

Je eten en het houtskool zijn lange tijd samen opgesloten zijn in een kleine ruimte.
Dus belangrijk om houtskool te nemen zonder chemische verontreinigingen.
Gruis brand slecht en grote stukken houtskool zien er stoer uit.
Persoonlijk zou ik geen euroknallers bij het tankstation kopen.

Het merk Blankranch bevalt me.
Maar veel mensen hier gebruiken Dammers of Peko.
 
Gerard777 zei:
Briketten!!?? *shock*

In een kamado kun je beter houtskool stoken. Houtskool wordt ten eerste heter dan briketten en kan beter met weinig zuurstof omgaan dan briketten.  Bij lage temperaturen kunnen briketten zelfs doven. Daarbij komt er weinig zuurstof, en t is al niet veel in een kamado, tussen de briketten doordat de briketten zo dicht opelkaar liggen....

Ja je kunt er op stoken, dat snap ik, maar houtskool ist immer besser...

Laatst toch eens briketten gebruikt in mijn BGE en het heeft alleen maar nadelen.
Maar ik was wel verrast dat bij een volle lading briketten de BGE bijna 48 uur boven de 120 graden is geweest.
 
Intussen het deksel bijgesteld en er ontsnapt geen rook meer bij normaal bbq'en. Bij roken met weinig circulatie zou er nog een klein wolkje durven ontsnappen. Vandaag op 450 graden naar omgevingstemperatuur in 4u
 
Dat lijkt mij zo behoorlijk op orde.
Zelf vind ik dat Black Ranch een "smaakje" meegeeft wat bv Dammers en Peko minder hebben, maar zoals Mosseltje terecht zegt is het gewoon een kwestie van smaak.
Gewoon veel uitproberen  :)
 
intussen heb ik contact opgenomen met de leverancier aangezien de kamado blijft lekken aan een zijde van de dome. Afstellen heeft geen zin, na 2 of 3 keer openen staat er terug een opening van 2mm. Er past zonder wrijving een muntstuk tussen.
Het probleem zit hem in het feit dat het deksel niet diep genoeg in die rvs spanring kan vallen, precies of dat randje dat op die spanring ligt, is niet overal even diep afgefreesd waardoor op die plaats het deksel wat omhoog gestoken is.

dat randje wat bijwerken zou een oplossing zijn maar eerst horen wat de leverancier zegt.
 
Mosseltje zei:
Volgende dag niet vergeten je rooster weer in te vetten anders gaat ie roesten.

Kun je dit misschien nader toelichten (het 'waarom en hoe-gedeelte')?
 
Terug
Bovenaan Onderaan