BasBQ
Beef en Steak

Jack's Gevulde Speculaas

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.031
be6ehyzy.jpg


Ingredi?nten:

- 160 gram gele basterdsuiker
- 140 gram zachte boter
- 20 gram water
- 1,5 gram zout

- 275 gram Zeeuwse bloem
- 18 gram speculaaskruiden
- 5 gram bakpoeder

- 200 gram amandelspijs
- 1 ei
- Jack Daniel's

- amandelschaafsel

- 3 eetlepels abrikozenjam
- 2 eetlepels water

- 6 rondo vormen
- 1 Jack speculaasvorm
- spuitzak
- paletmes
- bakpapier
- siliconenkwastje
- bakspray

Werkwijze:

Meng de basterdsuiker, boter, 20 gram water en het zout.
Doe hierna de bloem, speculaaskruiden en het bakpoeder erdoor.
Dit is een 'zetdeeg', en is het best na 1 ? 2 dagen in de koelkast.
Verwarm de barbecue op 180 C.

Leg een vel bakpapier op een ovenplaat en zet hier de Rondovormen op. Spuit wat bakspray in de vormen, strooi wat amandelschaafsel op de bodem.

Rol de helft van het deeg uit met een dikte van 3 mm, doe dit tussen twee lagen huishoudfolie. Tip gebruik twee latjes van 3 mm als hulp.

aharydur.jpg


yrybevat.jpg


Steek hier zes rondjes uit met een diameter die net iets groter is als de Rondovormen.

u2y8a6u2.jpg


Leg de deegplakjes voorzichtig in de vorm, het lijkt op een bolletje dit komt goed tijdens het bakken.

9u9yba8u.jpg


Meng de amandelspijs met het ei en de Jack Daniel's zodat het ??n zacht geheel is en doe dit in de spuitzak. Spuit het spijs in de vorm.

qatysavu.jpg


Voor de bovenkant verdeel je het deeg in zes balletjes van 32 gram.
Bestrooi de vorm met meel en klop dit er weer uit.

by3a9ejy.jpg


Druk een bolletje speculaas in de vorm.

ybydapup.jpg


7avu8e3e.jpg


Draai de plank om en sla er hard mee op een houten plank.

ygage4up.jpg


Leg met behulp van een paletmes het speculaasje op de Rondovormen en druk de zijkanten, voorzichtig, goed aan.

madedu4e.jpg


Bak de speculaas nu 20 minuten in een voorverwarmde barbecue van 180 C.

ytugedeh.jpg


Na twintig minuten uit de barbecue halen, de rondovormen gelijk lossen. De gevulde speculaas op een rooster laten afkoelen.

Meng de abrikozenjam met het water, smeer dit voorzichtig met een siliconenkwastje op de gevulde speculaas.

zatujana.jpg


En dan is dit het resultaat:

ry3uqaze.jpg


vy5y3epu.jpg


Bedankt voor het kijken.



 
Tering..... Dat ziet er ENORM mooi uit! En ik neem aan dat het ook heerlijk smaakt.

Ff een ander vraagje... Wat een bijzondere BBQ heb jij? Welk merk is dat? Ik heb er toch heel wat bekeken, deze ben ik nog nooit tegen gekomen ;)
 
Bakplaatje moet ook nog op de lijst Frits.
 
wouw hee, ik ben er stil van.
Je hebt wel een geweldig eindresultaat neergezet.

voor wat betreft de bbq, die wil ik ook wel, heb het idee dat je die ook binnen kan gebruiken, maar zou dat even moeten vragen aan Riona  :D

Hij is geweldig Frits, daar moeten jullie toch hele hoge ogen mee gooien op de Jack
 
Leo, ik hoop het wel, heb er wel een hoop lol aan beleefd.

Dennis, bakplaat scoren we daar neem ik aan, net als huishoud- en alluminiumfolie?

Ik ga ervan uit dat we in de primo net zo goed kunnen bakken als in mijn ?-ven.
Bij het oefenen was het handig om te zien waar het mis ging, en dat is nogal wat gebeurd.

De tip van de abrikozenjam kreeg ik van de eigenaar van restaurant Vurrukkulluk. Had er zondag eentje meegenomen voor hem om te proeven. Nu komt het misschien als dessert op de kaart :).
Met vanilleroom en een bolletje huisgemaakt Ammaretto-kaneelijs.
 
Ja, kopen we daar wel. Net als de bakspray, pam hebben ze daar overal.
 
Ook een beetje leuke herfst schaal zien te vinden bij de wallmart, jc penneys, bath, bed & beyond, hobbie lobby o.i.d. Daar is meer te vinden dan hier denk ik.

Leuk van je vriend om ze misschien in het restaurant te doen!
 
dat zou echt de aardbei op de slagroom zijn Frits, gaaf man
 
Ho ho, dit is een joint effort. Dennis kwam met het idee voor de gevulde speculaas en het recept, ik ben de jonge van het plankje.
 
Team Effort :D
 
Dit ga ik zeker een keertje maken!
 
Ik had hem eerder gemist, maar vind hem super!
 
Ik vind het geweldig,wat ziet dat er goed uit een diepe buiging.
 
Dat ziet er geweldig uit heren.  :)
Daar moeten jullie toch hoge ogen mee kunnen gooien op de Jack.

Misschien lekker om te proeven op de Meet & Greet ?  ;)

Mac
 
volgens mij is speculaas niet zo bekend in de US, dus hoop dat jullie er succes mee hebben! aan de presentatie zal het niet liggen ;)
 
Big-T zei:
volgens mij is speculaas niet zo bekend in de US, dus hoop dat jullie er succes mee hebben! aan de presentatie zal het niet liggen ;)
Inderdaad. Cinnamon daarintegen worden ze helemaal gek van dus dat komt wel goed!
 
Even vlug een kleine update, we hebben vrijdag middag de gevulde speculaas gemaakt. Dat ging met horten en stoten omdat het om drie uur nog 25 C was en dan laat de speculaas wat moeilijk de vorm los, twee uur later was het weer omgeslagen en de temp. Nog maar 15 C toen ging het stukken beter.
Hier vlug wat foto's

nepu6usy.jpg


abenede5.jpg


gu7u6emy.jpg


y5e7a9ev.jpg


a2ytamyt.jpg


mududahe.jpg


Morgen meer ;)
 
Zo te zien vermaken jullie je geweldig, ben echt benieuwd hoe ze gaan reageren op de speculaas
 
Terug
Bovenaan Onderaan