BasBQ
Beef en Steak

Italian Style Dutch Oven Chicken

 
 

Mw. BBQ68

Kooltjesharker
Berichten
206
Al mijn lunchpakketjes zijn op dus is het weer tijd voor een nieuw voorraad kip. Dit keer geen Beer Can Chicken maar een oude vertrouwde uit de pan, de gietijzeren pan aka Dutch Oven.
Bij ons gaat de pan de houtoven in.

Eerst mis en place
19BAD58E-6053-4682-9B17-80AFAFECDA21-5629-000002CD0848686C_zpsd82e8f6b.jpg


Kippie insmeren. Citroen en nog wat thijm in de buikholte.
5FF4FCD1-C14E-407B-B63F-A02352981AD3-5629-000002CD0D1C95A0_zpsf23e274f.jpg


10 minuutjes bruinen aan de ene kant.
A00BC4E5-8E08-4FD9-81EC-EC718694BECA-5629-000002CD04081B27_zps37e15657.jpg


Omdraaien en 10 minuutjes bruinen aan de andere kant.
A00BC4E5-8E08-4FD9-81EC-EC718694BECA-5629-000002CD04081B27_zps37e15657.jpg


Deksel op de pan en nog 30/35 minuten garen.
B3C83F1D-D7D2-4F27-BC0A-0EE07EC2446E-5629-000002CD1CC92348_zps1f4e17f5.jpg


Blokje erbij kan geen kwaad.
C1367F2A-37FE-445E-8D6F-15A4B647E0ED-5629-000002CD248E49AF_zpse5e7b596.jpg


Kan me nauwelijks inhouden. Wat ruikt het lekker misschien toch vast een stukje proeven.
17BB7BC1-DBA8-40DA-9C44-AEBA78111039-5629-000002CD28CD416C_zps6611bc81.jpg


En dit riedeltje maal twee voor het volgende kipje.
 
Ziet er heerlijk uit!!
 
De geur komt bijna van het iMac beeldscherm af hier, ziet er erg lekker uit!
 
Lekker kippetje zeg !
 
Mooi kippie. Toppie!!
 
Wat een leuke methode.....overigens hier op het terras hebben we een lijkende oven staan. Leuk idee om daar gewoon hout in te doen.
Hier meer dan voldoende op voorraad ivm de houtkachel in huis.

Heb je daar een deurtje voorzitten?
 
Lekker hoor, schuif maar door
 
Teddo zei:
Wat een leuke methode.....overigens hier op het terras hebben we een lijkende oven staan. Leuk idee om daar gewoon hout in te doen.
Hier meer dan voldoende op voorraad ivm de houtkachel in huis.

Heb je daar een deurtje voorzitten?

Het deurtje is bedoeld om de luchttoevoer te temperen. Dus als je wat minder heet wilt koken. Of wanneer je flink hebt opgestookt, het vuur uit de oven hebt gehaald de hitte weer wat vast wilt houden bv om brood te bakken.
Wij zetten hem helemaal dicht als we klaar zijn zodat het vuur stikt.
 
Mw. BBQ68 zei:
Teddo zei:
Wat een leuke methode.....overigens hier op het terras hebben we een lijkende oven staan. Leuk idee om daar gewoon hout in te doen.
Hier meer dan voldoende op voorraad ivm de houtkachel in huis.

Heb je daar een deurtje voorzitten?

Het deurtje is bedoeld om de luchttoevoer te temperen. Dus als je wat minder heet wilt koken. Of wanneer je flink hebt opgestookt, het vuur uit de oven hebt gehaald de hitte weer wat vast wilt houden bv om brood te bakken.
Wij zetten hem helemaal dicht als we klaar zijn zodat het vuur stikt.

En de temperatuur gaat op gevoel / ervaring? Aantal blokken hout x energie = ..graden Celsius?
 
Dat lijkt me een fijn kipje te worden!
 
BBQ68 zei:
Dominique zei:
Dat lijkt me een fijn kipje te worden!

Zijn zeker lekkere kippetjes geworden, maar ik proef er niks van.....  :(

Na ja, als het dan maar smaakt tijdens de lunch.
Krijg jij er niets van? Ja, dan zul je zelf aan de slag moeten ;) no mercy hier hoor!
En toen keek ik nog eens naar de foto's en zag toch een hand waarvan ik aanneem dat het de jouwe is.... Dat is dus terug naar de onderhandelingstafel...... In het kader van " eerlijk zullen we alles delen" :)
 
Teddo zei:
En de temperatuur gaat op gevoel / ervaring? Aantal blokken hout x energie = ..graden Celsius?

Uitproberen. Starten met vier blokjes hout. Kijken naar hoe het vuur zich ontwikkeld. Veel ervaring en de hulp van een infrarood thermometer (hoewel we die vrijwel alleen nog maar gebruiken om de vloertemperatuur te meten voor de pizza's en om stoer te doen). Veel lezen in houtoven boeken. Voor roasting zoals hier moet er bijna geen levende vlam zijn, maar in onze oven een kleintje. Voor pizza moet er een flinke levende vlam zijn die langs de wand van de oven likt. Grillen doen we op de kolen van het hout onder een rek.
 
Dominique zei:
BBQ68 zei:
Dominique zei:
Dat lijkt me een fijn kipje te worden!

Zijn zeker lekkere kippetjes geworden, maar ik proef er niks van.....  :(

Na ja, als het dan maar smaakt tijdens de lunch.
Krijg jij er niets van? Ja, dan zul je zelf aan de slag moeten ;) no mercy hier hoor!
En toen keek ik nog eens naar de foto's en zag toch een hand waarvan ik aanneem dat het de jouwe is.... Dat is dus terug naar de onderhandelingstafel...... In het kader van " eerlijk zullen we alles delen" :)

Tja als we vandaag niet het eten van gisteren hadden hoeven eten had ik nog wel wat willen delen. Maar nu is alles voor mij, mij, MIJ woehahaha.
 
Mw. BBQ68 zei:
Dominique zei:
BBQ68 zei:
Dominique zei:
Dat lijkt me een fijn kipje te worden!

Zijn zeker lekkere kippetjes geworden, maar ik proef er niks van.....  :(

Na ja, als het dan maar smaakt tijdens de lunch.
Krijg jij er niets van? Ja, dan zul je zelf aan de slag moeten ;) no mercy hier hoor!
En toen keek ik nog eens naar de foto's en zag toch een hand waarvan ik aanneem dat het de jouwe is.... Dat is dus terug naar de onderhandelingstafel...... In het kader van " eerlijk zullen we alles delen" :)

Tja als we vandaag niet het eten van gisteren hadden hoeven eten had ik nog wel wat willen delen. Maar nu is alles voor mij, mij, MIJ woehahaha.

Dat met die onderhandelingstafel zie ik wel zitten....  :)

Kippetje voor jou, bakje chunky munkie voor mij .....
 
BBQ68 zei:
Dat met die onderhandelingstafel zie ik wel zitten....  :)

Kippetje voor jou, bakje chunky munkie voor mij .....
Die delen we natuurlijk weer wel eerlijk  :-\
 
structor zei:
Durf ik tussen de ruzi?nde echtelieden te zeggen, dat het kippetje er lekker uit ziet?
Ruzie? Valt wel mee hoor. Niets dat een bakje Chunky Monky niet goed kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan