BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day, zaterdag 1 september 2012

1)      Is het "basisrecept" overeenkomstig BBQ-NL.com,deel I  ?
2)      Wat maakt het verschil in dit geval tussen coloroso en pink salt?
3)      Dominique:kun je je nog herinneren hoe het resultaat was van je
          bacon rookavontuur in Mei 2010 op de OTP ?
4)      Een avontuur,dat is het en daarom wil/ga ik ook meedoen.

          HMM !.....LEKKER !.....BACON !
 
@Willyo:
1 dat is inderdaad het basis bacon recept.
2 in pinksalt zit 10x meer nitriet dan in colorozo. 6% tegen 0,6%

Tegen die tijd zullen we hier de recepten posten voor de basis bacon met pink salt en wanneer je colorozo wilt gebruiken.

@RoBBQ, ik zal zo een zakje bij mijn spullen doen, help het me in Twiske maar even onthouden.
 
willyowinki zei:
3)      Dominique:kun je je nog herinneren hoe het resultaat was van je
          bacon rookavontuur in Mei 2010 op de OTP ?


         

Ha Willy, ik had toen twee soorten bacon gemaakt, gewone en met maple syrup. Ik vond ze allebei lekker, maar mijn voorkeur ging uit naar de gewone. Zoet is mij snel te zoet. Leuk idee wel, ik wil ook meedoen, nu maar hopen dat er iemand pink salt heeft ;) ;)
 
Valt er ook een "Spekkie" te verdienen?
 
Ik heb al honderd keer gelezen hoe het zit met zout, maar toch nog even een vraagje, want waar ik vroeger altijd pink salt zag staan lees ik ineens Colorozo. Dit is toch pink salt? En is dat anders dan Himalayazout? (Wat dat heb ik wel)

Ik wil ook meedoen met Baconday. Gaat mijn eerste Bacon worden :)
 
Dick3G zei:
Valt er ook een "Spekkie" te verdienen?

Dick +1     
spekkie.jpg
 
Onder voorbehoud, maar het lijkt mij wel leuk om te doen.  8)
En het stond toch op de ToDo lijst, en wat beter als op Int Bacon Day.  ;D

Heb ik nog ff tijd om mij er in te verdiepen, en te sparen voor zo'n vacumeerdinges :).
 
Nosmo, your my frind!! En ik vind deze "Spekkie" heel erg leuk
 
Lerxst zei:
Count me out !  :'(

Hallo Dirk;ben je een beetje kwijt!  Durf je niet met dat spek?
 
@Gerard777, nou vooruit, nog ??n keer dan ;)

Pink salt is zout waaraan 6% nitriet is toegevoegd en een roze kleurstof zodat je het niet met keukenzout verwisseld. (hier niet te koop)
Colorozo zout is waaraan 0,6% nitriet is toegevoegd (hier te koop en ook bekend als kleurzout)
Himalayan Pink Salt is zout uit de Himalaya's dat door bepaalde mineralen roze is, maar niets doet aan het tegen gaan van enge microrganismen.

In sommige recepten kun je 10x meer colorozo gebruiken dan pink salt en dan een deel (of alles) van het andere zout weglaten om toch op het juiste nitrietgehalte te komen. En bij andere recepten niet omdat dan het geheel te zout wordt.

 
willyowinki zei:
Lerxst zei:
Count me out !  :'(

Hallo Dirk;ben je een beetje kwijt!  Durf je niet met dat spek?

Laat ik even voorop stellen dat ik nog nooit zelfgemaakte bacon heb geproefd.......
ten tweede vind ik het te veel werk....
dusssss......
 
Lerxst zei:
willyowinki zei:
Lerxst zei:
Count me out !  :'(

Hallo Dirk;ben je een beetje kwijt!  Durf je niet met dat spek?

Laat ik even voorop stellen dat ik nog nooit zelfgemaakte bacon heb geproefd.......
ten tweede vind ik het te veel werk....
dusssss......

uitdaging misschien Dirk? :)
 
Te veel werk?!? Stukje spek insmeren met wat zout e.d. in een zakje stoppen, elke dag even draaien en na een weekje afspoelen en nachtje in de koelkast in de BBQ. Spareribs is meer werk ;)
 
Dirk is overstag, hij gaat ook bacon maken. Go Dirk, go Dirk!
 
yes yes yes, Dirk doet mee  :)
 
Huhh??  Dirk doet mee??  Hieperdepiep,dat had ik niet verwacht !!  Dat wordt feest,mensen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan