BasBQ
Beef en Steak

inbranden/seasonen gaat niet lekker

 

busjeh

Tondelzoeker
Berichten
19
Hallo,

gisteren geprobeerd om mijn gietijzeren bakplaat te seasonen, maar ben niet tevreden met het resultaat, er zit een soort plakkerige bruine laag (vet?) op de plaat/rooster, zie ook foto.
Wat ik gedaan heb is, eerst de plaat afgewassen, vervolgens gedroogd in de oven, daarna ingesmeerd met Crisco en op de BBQ gelegd (170°-180°), na een uurtje eraf, meeste olie eraf (welke ook al bruinig was), laten afkoelen, nogmaals ingevet met Crisco en weer op de BBQ, na een uur eraf en af laten koelen. Tegelijk met het rooster heb ik ook 2 schalen gedaan, deze zijn wel prima gelukt.
Wat doe ik fout en hoe herstel ik dit, de laag is namelijk nogal lastig te verwijderen.
20200516_082841.jpg
 
Goed warm maken en met keukenrol de teveel aan olie eraf halen?
 
Als de laag nog plakt en bruinig is, ligt het vaak aan een te lage temperatuur bij het inbranden (of te kort, of beide). Zelf houd ik bijvoorbeeld 250 graden aan om de boel in te branden.
Je kan het gietijzer opnieuw verwarmen, als het begint te walmen (en dat doet het flink), gaat het de goede kant op
 
Ik heb ook zo'n plaat op mijn Kamado Joe. Fijn ding.
Maar maak je niet druk over het inbranden. Die plaat wordt soms zo heet aan de onderzijde dat hij aan die zijde weer kaal is. Logisch, want hij ligt soms de hele sessie op het vuur. Gewoon vet houden is bij mij voldoende.
Bij een pan is het anders. Die haal je van het vuur als het gerecht klaar is en dan blijft de zwarte laag mooi intact.
 
Zo te zien inderdaad te lage temp/te kort er op maar ook een te dikke laag volgens mij. Als je de olie er op doet moet je daarna met een droge doek eigenlijk proberen alles er weer af te vegen. Dan blijft er een super dun laagje achter wat wel goed hard wordt. Dat dan een aantal keer herhalen.
 
Dat bruinige plakkerige is het resultaat van teveel Crisco, lijnzaadolie, kokosvet of wat je dan ook gebruikt voor het inbranden. Het is net als bij echt mooi schilderwerk... de eerste laag moet je bijna weer helemaal weg schuren voordat de tweede erop gaat. Dis eerst het gietijzer goed verwarmen (zeg 160°C) dan met een kwastje of een oude doek er vetstof inwrijven en met een andere oude doek bijna helemaal weghalen / uitpoetsen. Dan het gietijzer goed inbranden (persoonlijk vind ik die 250°C veel te hoog daarvoor) en dan weer opnieuw een laagje vetstof aanbrengen en uitwrijven. Als je dat een paar rondjes herhaald - ik doe dat graag op een zonnige dag in de tuin en drink er een paar biertjes bij - dan gaat het goed!

Mocht je het opnieuw een kans willen geven? Stook dan je BBQ lekker hoog op (dan is 250°C ineens best goed in de richting) en brand eerst al die oude seasoning er even schoon van af. Het walmt en kan een beetje stinken maar dan is 'ie schoon en kan je bij stap 1 beginnen. Happy Seasoning!
 

zo heb ik m’n pannen gedaan
 
Pitmaser X heeft er keer een aandacht aan besteed in een van zijn YouTube filmpjes.
 
Ik heb ook zo'n plaat op mijn Kamado Joe. Fijn ding.
Maar maak je niet druk over het inbranden. Die plaat wordt soms zo heet aan de onderzijde dat hij aan die zijde weer kaal is. Logisch, want hij ligt soms de hele sessie op het vuur. Gewoon vet houden is bij mij voldoende.
Bij een pan is het anders. Die haal je van het vuur als het gerecht klaar is en dan blijft de zwarte laag mooi intact.

Ik lees hier dingen van inbranden, maar dat doe ik nergens mee :oops: Ik heb tot nu toe wel alles in gietijzer seasoned gekocht. En na elk gebruik was ik het af en smeer het in met arachide-olie voordat ik het weg leg. Sinds kort heb ik van mijn vrouw een DO gekregen van Petromax en ze had een onderhoudssetje erbij genomen. Is een plastiek plaatje en een potje Petromax onderhoudswas. Ik smeer de onderdelen daarmee in. Tot nu toe zie ik met geen enkel onderdeel problemen. De margrietschijf heb ik zelfs nog nooit behandeld.

Dus zal hier ff moeten gaan volgen.
 
Alle gietijzer goed schoon gemaakt met sopje en schuurspons. Daarna met heetwater na gespoeld en laten drogen. Ijzerwerk op de Q en opwarmen tot rond 150 C. Ff met een schone fijne schuurspons (let op je handjes) er door en dan licht insmeren met Crisco. Goed uitsmeren en opstoken naar 180 C. Let eea met de ingevette kant naar beneden. Dan ff schoonvegen en opnieuw met Crisco.
Na gebruik, niet meer met schoonmaakmiddel. Alleen uitspoelen / schoonmaken met heetwater, laten drogen (al of niet op de nog warme Q) en daarna in een laagje crisco zetten. Voila.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reem
Heb het hier nogal geschreven, begrijp dat gedoe met seasonen/inbranden niet, hebben hier een gietijzer kookpot en pan van La Creuset (zonder email voor alle duidelijkheid) daar doen we nooit niets aan, gaat na het koken gewoon bij de afwas, goed laten drogen en wegzetten, dit al jaren zo, geen probleem
 
Heb het hier nogal geschreven, begrijp dat gedoe met seasonen/inbranden niet, hebben hier een gietijzer kookpot en pan van La Creuset (zonder email voor alle duidelijkheid) daar doen we nooit niets aan, gaat na het koken gewoon bij de afwas, goed laten drogen en wegzetten, dit al jaren zo, geen probleem
Als je spullen netjes op een droge en verwarmde plek liggen opgeslagen, dan is seasonen minder belangrijk. Maar ik heb mijn BBQ spullen gewoon in de schuur liggen die niet verwarmd is. Ik kan je vertellen dat je er binnen no time roest op hebt zitten,
Daarnaast zorgt de seasoning voor een goeie anti aanbak laag. Probeer maar eens een eitje te bakken in je le creuset pan. Nu bak je natuurlijk nooit eieren in die pan, maar het maakt echt een gigantisch verschil
 
Als je spullen netjes op een droge en verwarmde plek liggen opgeslagen, dan is seasonen minder belangrijk. Maar ik heb mijn BBQ spullen gewoon in de schuur liggen die niet verwarmd is. Ik kan je vertellen dat je er binnen no time roest op hebt zitten,
Daarnaast zorgt de seasoning voor een goeie anti aanbak laag. Probeer maar eens een eitje te bakken in je le creuset pan. Nu bak je natuurlijk nooit eieren in die pan, maar het maakt echt een gigantisch verschil
Mijn gietijzeren spullen liggen ofwel in de niet verwarmde garage ofwel in het kastje onder de gasBBQ buiten naast de kamado. Vermits er nog nergens roest aan zit, vermoed ik dat het telkens opnieuw waxen of invetten wel helpt :). Maar ik brand niets in.
Mss best al die onderdelen dan maar in de kast in de garage leggen.
 
Ja dat invetten is de reden dat het niet roest. Inbranden geeft alleen als extra voordeel dat in plaats van vet je een anti-aanbaklaag krijgt in je pan.
Als de laag goed is werkt het beter dan een teflonpan
 
Interessante topic! Ik vind het ook altijd lastig wat ik met mijn gietijzeren producten moet doen. Vooralsnog volstaat voor mij het goed schoonmaken met water, drogen en licht invetten met crisco. Het inbranden heb ik nog niet eerder zo gedaan, maar wellicht dat ik dit voor enkele onderdelen die in de garage liggen toch binnenkort maar eens een keer doe. 👍
 
Zojuist heb ik mijn Weber bakplaat ingevet met zonnebloemolie en met ca. 200° op de kop op de bbq gelegd.
Na dik een half uur, lijkt het aangekoekt bruin te zijn.
Wat te doen? Laten liggen of afvegen en opnieuw proberen?
 
Warmer en langer laten liggen.
De plaat moet echt beginnen roken.
Dan pas gaan de chemische reacties hun werk doen.
 
Heb er nieuwe kolen op gemikt. Gewoon in de gbs gehangen en nog eens aan de binnenzijde ingewreven.
 
Hou het simpel met gietijzer,
Ik gebruik enkel alleen zonnebloemolie .
Na het inbranden en in het gebruik na het koken. Was ik hem gewoon af met een drupje dreft😱.
Daarna weer dun in smeren met zonnebloemolie en opbergen in een zak of bak .
Nooit last van roest gehad .
Onderwerp 'Gietijzer en ik' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/gietijzer-en-ik.29929/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan