BasBQ
Beef en Steak

Gietijzer en ik

 
 

Rdj

Gemarineerd
Berichten
2.307
Zo gek als ik op mijn kamado ben zo gek ben ik ook op gietijzer.
Waarom !?
Vind het mooi stoer/rauw materiaal, zwart en met een geweldige hitte verdeling ook bokke heet kan worden .
En nog een voordeel dat je het op tafel zet nog lang het eten warm blijft in de pan.
Hoe doe ik het met gietijzer.
Ik gebruik enkel en alleen zonnebloemolie.
Daarmee brand in hem in en onderhoud ze er mee .
Na 2 a 3x inbranden in gebruik nemen.
Na gebruik was ik ze gewoon af met een drupje afwasmiddel, daarna goed afdrogen en meteen weer in de zonnebloemolie zetten (dun laagje)
binnen en buitenkant!!.
En na wrijven met droog keukenrol.,verhit ze hierna niet meer!!
Omdat het olie laagje beetje plakkerig blijft heb ik de pannen in een gesloten kist en een paar in een plastic zak .ivm stof

Is dit de juiste manier allemaal.(vast niet)
Is er een betere manier (vast).

Maar ik heb er pannen bij die ik meer dan 15 jaar heb ,sommigen gebruik ik vaak andere bijna nooit.
En geen een heeft roest .
Dus voor mij werkt het perfect.
Zal ik het ooit anders doen? .....nope😆
20211227_143225.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig spul heb je daar! Ik houd er ook van hoor!

Ik doe ook wat jij zegt maar dan met raapzaadolie. Het helpt om de olie zo dun mogelijk aan te brengen (goed met een doek of papier uitwrijven voordat je gaat branden, dan is de laag minder plakkerig. Maar wat jij zelf ook al zegt, als het voor jou werkt is het goed.

Veel plezier met je mooie collectie!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Mooie verzameling en inderdaad niet te moeilijk doen allemaal..... er gaan zoveel sprookjes de ronde 😩 Als dat plakken je gaat storen zou je nog eens een andere olie kunnen overwegen, gewoon bij de super uit het schap, maar vooral heel veel gebruiken die spullen 😉💪🏼👍🏼
 
Mooie collectie heb je daar, hier ook een hele grote liefhebber van gietijzer.

Als je inderdaad goed met het gietijzer omgaat verslijt je ze van je lang zal je leven niet meer.

Zelf brand ik ze altijd met crisco in en dan na gebruik met water en een borstel weer zuiver maken.

Als ik dan zie dat ik wel heel enthousiast moet schrobben doe ik het opnieuw met de crisco, anders wat olijfolie op een stukje keukenrol en klaar is Klara.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Als dat plakken je gaat storen zou je nog eens een andere olie kunnen overwegen
Nee stoort niet .
Ik doe na het afwassen in de olie wrijven en met een schoon stuk keukenpapier na wrijven .
Daarna niet meer verhitten.
Daar door blijft er een nat laagje olie over waar stof aan zou kunnen hechten .
Daarom doe ik ze in een kist of zak .
 
Mooie glimmende verzameling
De tafel trouwens ook
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Fraaie collectie!

Ik ken het, gietijzer is behoorlijk verslavend :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Ik gebruik reuzel voor het behandelen van mijn gietijzer. Voordeel is dat het niet plakt, en naar mijn idee een veel duurzamere laag geeft dan zonnebloemolie. Mijn stalen pannen heb ik meerdere malen opnieuw moeten inbranden na het bereiden van bepaalde gerechten, iets wat ik niet meer hoef sinds ik reuzel gebruik. Laatste voordeel is dat je het simpelweg kan maken van de restjes die je wegsnijdt bij het voorbereiden van je vlees.

Overigens is het belangrijkste wat jij fijn vind werken, en aan je gietijzer te zien heb je een goede manier vsn werken 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Het verbaast mij dat je afwasmiddel gebruikt. Ik dacht dat dit, net zoals bij de buyer pannen, juist de natuurlijke anti aanbaklaag weghaalt.. Ik maak gietijzer en stalen pannen alleen met heet water schoon. Misschien heb ik het gewoon helemaal verkeerd hoor 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Overigens is het belangrijkste wat jij fijn vind werken, en aan je gietijzer te zien heb je een goede manier vsn werken
Ik doe het al 15 jaar zo, en voor mezelf hou ik het hier bij 😁
 
Het verbaast mij dat je afwasmiddel gebruikt
Een drupje maar ,als je een goede laag hebt zitten was je die daar niet mee af .
En omdat ik hem daarna weer insmeer en als ik hem weer gebruik automatisch weer ingebrand word .
 
Terug
Bovenaan Onderaan