BasBQ
Beef en Steak

Inbranden gietijzer.

Volgens mij heb ik in de pan zelf al wel wat dikkere lagen zeg maar. Op de bodem. Hoe kan ik dat weer weghalen dan?

 
Afwasmiddel, schuursponsje en goed boenen ;)
 
Bedankt voor de tip. Ik zal vanavond een fototje plaatsen. Want ik weet ook niet helemaal zeker of de bodem van het pannetje teveel heeft of juist niet. Dus graag hoor ik jullie mening hierover aan de hand van mijn foto.
 
Mijn pan ziet er nu zo uit:

333ahkw.jpg


eq0jo.jpg


2n6byig.jpg


Niet heel duidelijk te zien met telefoonfoto's onder de afzuigkap. Maar in de bodem zitten verschillende diktes. Doorgaan met crisco of alles eraf boenen en opnieuw beginnen?
 
als ik dit zo zie is mijn eerste reactie dat je pan niet heet genoeg is geweest met seasenen.
je kan 2 dingen doen denk ik. of je pannen echt goed heet stoken en kijken waat h\de seasening gaat doen, of schoonmaken en helemaal opnieuw beginnen.

Wacht ook even de reacties van Frits en Dennis af
 
Inderdaad wat Leo ook zegt, niet heet genoeg gestookt en er zit te veel Crisco op. Ik zou hem helemaal kaal maken weer. In een goed heet sopje en dan met een schuursponsje de laag die er op zit er af halen.
Afdrogen met keukenpapier en op het gas nadrogen dat al het eventuele water dat er op zit verdampt. Pan iets laten afkoelen.

Dan Crisco op een stukje keukenpapier en de nog warme pan insmeren, gewoon een heel dun laagje/filmpje er op en in een BBQ van 200?C. Uurtje later tweede laagje en eventueel nog een keer herhalen.
 
Bedankt voor de tip. Dan heb ik vanavond wat te doen ;) Ik kan hem vanavond toch wel weer helemaal kaal maken en dan even laten liggen en dan in het weekend opnieuw seasonen?

Hij voelt ook de hele tijd nog erg vettig aan. Dit komt door de teveel aan crisco? Dit moet je bij een goede seasoning niet hebben?
 
Als je hem kaal maakt gaat hij roesten, dat begint al na een paar uur!
Je kunt hem wel kaal maken, drogen en dan meteen insmeren, dan kan de zuurstof niet bij het ijzer. Maar eigenlijk is meteen inbranden het beste.
Als je goed inbrandt dan veranderd de crisco in een polymeer, een keihard teflonachtig laagje dat niet plakt.
 
Ok, dus vanavond de kolenstarter vol stoppen met kolen. Terwijl die warm worden alles eraf schrobben en dan de bbq volgooien en op temperatuur laten komen en dan de kale pan dun insmeren met crisco en hem een uur in de bbq leggen. Moet ik hem er daarna direct uit laten afkoelen of gewoon de weber dicht doen zodat hij uit gaat en daarin de pan laten afkoelen?
 
Moet je de gril van een Q100 ook inbranden met crisco?
ik heb de mijne schoongemaakt met een staalborstel is nu een beetje grijzig.
 
als dat ook gietijzer is, is dat misschien wel verstandig tegen het roesten en aanbakken
 
Als het puur gietijzer is het liefste wel, is het ge?mailleerd dan is het niet nodig.
 
Ik denk dat et ge?mailleerd gietijzer is :)
 
Voor mijn Dutch Ovens gebruik ik gewoon sla olie om ze te seasonen. Als je de laagjes olie maar dun genoeg aanbrengt, en heet genoeg inbrandt, geeft dit een prima resultaat. Ik kan gewoon soepkoken en stoofschotels maken zonder dat de laag daaronder lijdt. Wel na gebruik goed afspoelen en evt met een nieuw laagje olie wegzetten. De laag blijft zowel op het gasfornuis alsmede hangend aan de driepoot prima!

succes!
 
Tuurlijk kan ook, maar crisco geeft een beter en langduriger resultaat, daarbij kleeft het laagje ook niet, iets dat je je met olie wel snel hebt.
 
Crisco ook te koop bij taartenwinkels :D, gewoon hier in Almere.
Gaan we maar eens halen. Ook handig om mijn gietijzeren rooster mee te seasonen? Is niet ge?mailleerd gaat tot nu toe goed door het vet uit het vlees. Wel zo nu en dan aanbakken. Ben ik waarschijnlijk kwijt als ik rooster ook behandel
 
Yep, voor al je gietijzer. Het vormt een soort natuurlijke anti aanbaklaag.
 
Met mijn stalen koekenpan werkt dat polymeer vormen prima, maar mijn gietijzeren rooster op de Weber lukt het niet (blijvend) mee. Op zich ook niet vreemd, ik las dat ik mijn gietijzeren pan weer helemaal "kaal" kan maken door hem in een self cleaning oven boven de 250-300 graden te verwarmen voor een paar uur, of als je een elektrische oven hebt (gaat meestal maar tot 230 graden) de pan op de hete barbecue schoon te branden, en opnieuw met olie (of Crisco) te behandelen.

Mijn rooster ligt uiteraard altijd boven die hete kolen, en ik moet het complete rooster echt 's avonds verwijderen en binnen leggen op een droge plek, anders zitten er de volgende ochtend al beginnende roestplekken op.

Terwijl ik dit type word ik toch nieuwsgierig, en heb even wat lopen googlen, mooi in depth artikel gevonden over polymerisatie: http://sherylcanter.com/wordpress/2010/01/a-science-based-technique-for-seasoning-cast-iron/
Opvallend is dat Crisco wordt afgeraden voor dit proces. Ik ben geen chemicus en kan het dan ook niet beoordelen, maar het is een indrukwekkend artikel.

Maar mijn probleem blijft dat mijn "Barbequer Cast Iron Grate" juist op de plaatsen waar het nodig is geen anti aanbak coating heeft (boven het vuur)... Iemand suggesties?
 
Ik heb vorig jaar een gietijzeren bakplaat door middel van zandstralen helemaal blank gemaakt, daarna meteen in de Crisco gezet, plaat iets verwarmd zodat de Crisco lekker vloeide (nog bij het straalbedrijfje) en dezelfde avond op een gas BBQ die ik hier ook heb staan bij ca 200C laten inbranden.
De eerste keer ca 1 uur, daarna laten afkoelen. De kleur was na de 1e ronde donker brons, dus nog niet zwart. Na afkoelen de procedure herhaald en toen was hij mooi zwart en het polymerisatie proces goed gelukt.
De plaat heb ik daarna meerdere keren gebruikt bij hoge temperaturen en is nog steeds in top conditie.
Na gebruik alleen met warm water schoonmaken, geen Dreft of andere middelen gebruikt. Tot nu toe in ieder geval tevreden.
Mogelijk heb je iets aan mijn persoonlijke ervaring? Succes!  ;)
 
Ik geloof dat ik mijn vraag zelf maar ga beantwoorden, het liet me toch niet los en na wat zoekwerk vond ik (onder andere) het volgende filmpje:

Cleaning & Maintaining A Cast Iron Grill

Kortom: de seasoning brandt er op hete plaatsen inderdaad af, elke keer na gebruik van je cast iron grate moet je opnieuw licht seasonen. Dus braaf schoonschrobben en licht in de olie zetten... En niet te vergeten: verwijder de as uit de ketel, as trekt blijkbaar vocht aan.

Ik ga het eens proberen komende weken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan