BasBQ
Beef en Steak

Ik zit echt mudvol!

 
 
 

Melis

Sprokkelaar
Berichten
35
Kip, sate, zalm, spareribs en banaan. Dat klinkt veel! Dat was het ook! Maar wel erg lekker. Jaarlijks doen we met de buurt een BBQ. En de buurt is in dit geval 9 buren die bij toerbeurt de BBQ organiseren. En dit jaar waren wij met onze buren aan de beurt. Elk jaar een geslaagd feest, met soms een thema (Australi? of Itali?), maar wel vooral grillen. En zoals sommigen weten geeft Gerard wel eens een workshop (waarin hij zegt dat grillen niet bbq-en is) en die moet je dan ook in de praktijk brengen. Vooraf de mensen verteld dat deze keer alles in het teken stond van 'vlees' en dat ze daar zelf aan mee mochten helpen, zodat iedereen een beetje de beleving van Barbecuen kon krijgen.
We begonnen op vrijdag met het rubben van de spareribs en de 2 kippen. Vervolgens heb ik uit het boek 'Planet BBQ'de thaise kipsate gemaakt, dus ook de 3 kilo kip gesneden en die marinade gemaakt. Vervolgens in spanning wachten op de volgende dag. Die begon met het halen van een zalm. Deze haal ik tegenwoordig in Ijmuiden op de halkade. Je haalt dan een hele zalm, die wordt afgewogen en betaald en dan wordt hij op de manier schoongemaakt zoals jij dat wilt, in dit geval 2 filets van elk 1 kilo. In de middag werd duidelijk dat de regen toch echt ging vallen, dus toch maar een tent naast de verranda opgezet. Maar voordat we de tent opzetten, hebben we natuurlijk eerst de BBQ aangestoken en de ribs er op gelegd. Dat was rond 14:30 en de buren vertelden 's avonds dat ze maar eens op de uitnodiging waren gaan kijken, omdat ze dachten dat het al begon om 15:00, terwijl op de uitnodiging 17:30 stond ;-)  De zalm heb ik ondertussen ook alvast klaargemaakt, eentje met mosterd en basterdsuiker en de andere met Philedelphia(geweldig lekker en droogt de zalm veel minder uit dan de normale kruidenboters) en wat zout en peper. De buurman had wat rabatdelen cederhout geregeld, dus ook die in een emmertje water gezet. Vergat ik toch bijna de suas voor de spareribs, dus snel de saus gemaakt van een recept van het bbqgenottschap, echter ipv honing vooral cherrycoke en een pot kersenjam.

Om 17:30 kwamen de gasten en hebben we eerst een heerlijke bubble uit Frankrijk gedronken; die had ik meegnomen van mijn vakantie van afgelopen jaar. Om 17:45 mocht een van de gasten helpen met moppen van de spareribs en ondertussen hadden we de kippen op de bbq van de buren gezet, die mocht lekker naar de 82C. We hebben de gasten(16 in totaal)  nog een keertje uitgelegd dat we niet alles in een hoog tempo er doorheen zouden jagen, maar dat we rustig aan zouden doen.

Daarna kon het eten beginnen en natuurlijk kijkt een aantal mensen een beetje vies bij die spareribs met je handen eten, maar de lofuitingen waren niet van de lucht! Geweldig, hoe doe je dat?, zo heb ik ze nog nooit gegeten!, pittig en zoet door elkaar, hoe krijg je dat voor elkaar? Ik ging bijna naast mijn schoenen lopen, maar dat ging niet want er moest weer gewerkt worden, de kip was klaar. De kip was iets te snel gegaan en de rub wat veeel te scherp. Het vless was er niet minder om! Na de kip ging de sate er op. Ik heb nog nooit zulke lekkere kipsate gegeten! Enorm mals, niet droog, maar ja ik had ook weer een van de gasten met een kwast naast me staan die een kom kokosmelk had en telkens bij het draaien de sate weer insmeerde. Die smaak! in ??n woord: fantastisch! zo rond 2130 een paar dames gevraagd om alvast een pak rolo's doormidden te snijden en de bananen ermee te vullen.

De buurman en ik hebben de zalm gehaald en dat was wel het klapstuk hoor. Normaal een mootje in de folie en nu 2 van die lellen van een kilo. En dan zo hup, op het vuur met hout en al, de tuin begon te ruiken naar cederhout en bij het eten riep iemand: zo krijg je het niet eens in een restaurant, zo lekker! precies goed! En als je dan zegt dat je eigenlijk niets fout kunt doen, geloven ze je niet; houden zo ;-).  Op 2 momenten die avond was het muisstil vanwege de smaak van het eten: bij de spareribs en bij de bananen met een bolletje ijs. De rest van de avond was zeer gezellig en de Carmen?re uit Chili smaakte nog steeds goed. om 01:00 vertrokken de laatste gasten en gingen we met een zeer voldaan gevoel naar huis!

De foto's zijn niet van de beste kwaliteit, maar ze geven wel een goede indruk. In chronologische volgorde.

20130824_145211.jpg

Gerubte spareribs, 8 stuks
IMG_0431.jpg

Buurman doet gek
20130824_171122.jpg

Helemaal in het teken van BBQ, zelfs de servetten
IMG_0434.jpg

De zalm met mosterd en basterdsuiker
IMG_0444.jpg

De zalm met philedelphia
IMG_0447.jpg

De saus voor de spareribs
IMG_0451.jpg

De spareribs op de bbq. net ff teveel briketten, dus de temp liep te snel op
20130824_174146.jpg

De kippen er op
20130824_174923.jpg

Het welkomstdrankje
20130824_175406.jpg

De gasten helpen met moppen
IMG_0456.jpg

En karameliseren maar
20130824_170619.jpg

wijntje erbij! Heerlijk!
20130824_184659.jpg

De bruingebakken dames. Zoals ik al zei, iets te snel en daardoor iets tedonker, maar de smaak was super!
20130824_191053.jpg

Sate, met een kom kokosmelk om ze steeds weer te bevochtigen
20130824_192326.jpg

direct vuur en de stokjes boven de alu-schaal, zodat je ze perfect kunt omdraaien (goeie tip uit planet BBQ)
IMG_0464.jpg

De zalm. Ze vonden de mosterd variant de beste(of anders gezegd de meest aparte) smaak hebben.
20130824_203418.jpg

Rolo snijden en bananen vullen
20130824_205747.jpg

De banaantjes er op
20130824_212307.jpg

zwarte bananen en een bolletje ijs er bij

Het was voor herhaling vatbaar, maar volgend jaar mag iemand anders weer ;-)
Dank voor het lezen!
 
Wat een feest zeg!! Prachtig.

 
ik snap best dat je vol zat ;)
 
Leuk feestje ,mij valt meteen de parket zalm op  :p flinke bezette Q met die planken  ;D
 
Je buren zijn meteen verpest :)
 
Super! Wat een reportage! Het bbq'n weer goed op de kaart gezet zo :)
 
Dat moet een lekkere, gezellige maar ook een vermoeiende dag geweest zijn!! :p
 
Dat zag er gezellig uit, geweldig dat jullie dit al zo lang gezamenlijk organiseren!!!
 
leuke foto's zeg de gezelligheid straalt er vanaf
 
dat is een gezellige straat bbq geweest, kan me heel goed voorstellen dat de buren onder de indruk waren
 
Dat is een lekker feestje geweest!
 
Wat leuk! Leuk om te lezen ook
Beter zo met je buren dan naar de rijdende rechter ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan