BasBQ
Beef en Steak

Iberico ribs, spanish style!

 
 

GerjoV

Kooltjesharker
Berichten
128
Na het succes van vorige x meteen Iberico ribs gehaald bij de AH.. volgende x misschien online bestellen..

Ik kwam ergens een recept tegen wat mij wel aansprak volgens mij BBQ helden, tevens moet ik maar een paar ingrediënten halen, de rest had ik al in huis... tevens erg spannend om L&S bezig te zijn... njanis 3.5 uur wel los and slow??

Voor de Dry-rub (genoeg voor 3 strengen) ik heb er 2, hopelijk past dat op mijn w47.
  • 2 eetlepel gerookte paprikapoeder
  • ½ tl gemalen korianderzaad
  • ½ tl gemalen komijnzaad
  • 1 tl gemalen venkelzaad
  • 2 tl gedroogde oregano
  • 1 tl grof zout
  • 1 tl versgemalen zwarte peper
  • ½ tl cayennepeper

Sinaasappelsaus
  • Sap van 2 sinaasappels
  • 2 theelepels gerookte paprikapoeder
  • 2 theelepels bruine suiker
  • 1 theelepel gemalen komijnzaad

Ben nu bezig de dry rub aan het maken, gauw naar de super om de laatste ingrediënten halen...

En we zijn begonnen ..
20200607_143558.jpg

Daarna begonnen met de sinaasappel saus
20200607_154643.jpg


Na 1 uur zag de rib er zo uit, hij paste maar net op de Q... zelf vond ik hem al te hard gaan qua hoe hij eruit zag dus de tijd ingekort. Meteen ingemopt met de.saus en nog 1 uurtje laten staan.
Heb hem na 2 uur van de Q gehaald en ingepakt voor een half uur...
20200607_163727.jpg


ondertussen het backup vlees op de Q gelegd, half om half gehakt met een kaasstengel in het midden.
20200607_172004.jpg


En toen was het tijd om de rib uit te pakken
Buitenkant vond ik veeel te krokant en aangebrand (ikzelf denk te hoge tempratuur icm teveel briketten en niet goed neergelegd)
20200607_173621.jpg

Ondanks dat was de binnenkant wel lekker en kwam hij zo van het bod af... en schoonma vond ze erg lekker.... van mijn vriendin moet ik minder lang gezicht trekken en trots te zijn met het lekkere resultaat

Wie heeft er tips ?
Hopelijk snel een 57 weber en wsm, budget is bijna aangevuld daarvoor en dan hoef ik minder te improviseren!!!
 
Laatst bewerkt:
Maar goed dat de super op zondag open is tegenwoordig
 
Als ze te lang zouden zijn is dit wellicht een oplossing,



In combinatie met een split grill op een 47 cm rooster en een Ikea afdruip rekje.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Helaas nog geen split grill, rib rek etc etc haha heb nu dus al gemerkt dat het improviseren is!!!
Starter staat aan, de bbq staat redelijk in de wind maar net droog onder de overkapping...ben benieuwd!
 
Het eerste uur is bijna voorbij.. mjam ruikt nu al goed.. zie wel veel rooklekkage aan de deksel,
 
Helaas nog geen split grill, rib rek etc etc haha heb nu dus al gemerkt dat het improviseren is!!!
Starter staat aan, de bbq staat redelijk in de wind maar net droog onder de overkapping...ben benieuwd!
Ik weet niet welke 47 jij hebt maar een splitgrill maak je simpel door je kooltjes op het rooster aan een kant tegen de ketel te plaatsen je kan dan de rest van de ruimte op je grillrooster gebruiken als indirect. Het mooist is als je er een schermpje tussen zet.

 
Ik weet niet welke 47 jij hebt maar een splitgrill maak je simpel door je kooltjes op het rooster aan een kant tegen de ketel te plaatsen je kan dan de rest van de ruimte op je grillrooster gebruiken als indirect. Het mooist is als je er een schermpje tussen zet.


Ik heb een oude w47, de code op het ventilatie rooster kan ik iig nergens vinden in de lijsten die ik heb gezien. Ergens in 2011 gekocht...
 
Ennn deze mag verplaatst worden naar de high and fas t... zo low and slow was hij uiteindelijk dus niet geworden:-(
 
Iberico ribs zijn erg dun bevleesd. Dus hoeven geen 3-2-1 behandeling. Ik maak deze ribs enkel hot en fast volgens de Easterwood methode. Perfect elke keer weer. Fall of de bone gaat beter met iets dikkere ribs.
Ik doe op de Iberico ribs enkel zout, peper, knoflook granulaat en een beetje gerookt paprika poeder. Paprika poeder eigenlijk enkel voor de kleur. Zo proef ik nog het meeste terug van de Iberico smaak.
Gewoon nog een keer maken. En lekker genieten. BBQ is gewoon vaak doen. En de Q goed leren kennen.
 
Staan boven aan mn todo lijst.
Meer eerdt de vriezer leeg maken zit nog 13 kg bbq vlees in.
denk inderdaad dat je temp iets te hoog was
 
Iberico ribs zijn erg dun bevleesd. Dus hoeven geen 3-2-1 behandeling. Ik maak deze ribs enkel hot en fast volgens de Easterwood methode. Perfect elke keer weer. Fall of de bone gaat beter met iets dikkere ribs.
Ik doe op de Iberico ribs enkel zout, peper, knoflook granulaat en een beetje gerookt paprika poeder. Paprika poeder eigenlijk enkel voor de kleur. Zo proef ik nog het meeste terug van de Iberico smaak.
Gewoon nog een keer maken. En lekker genieten. BBQ is gewoon vaak doen. En de Q goed leren kennen.

Super bedankt voor deze tips ! Hier heb ik zeker wat aan..

Staan boven aan mn todo lijst.
Meer eerdt de vriezer leeg maken zit nog 13 kg bbq vlees in.
denk inderdaad dat je temp iets te hoog was
Haha dat is een hoop !!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan