BasBQ
Beef en Steak

Hygiene...

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Zag ergens iets over de hoeveelheid nitriet ivm botulisme...

Ik wilde jullie deze foto's van een vriend op vakantie in Vietnam, niet onthouden...
Zouden ze daar wel eens gedacht hebben aan botulisme?

(neemt niet weg dat ik absoluut niet de intentie heb, om af te wijken van voorgestelde hoeveelheden....)







 
Ach.....niets wat een goede verhitting van het voedsel niet de nek om kan draaien ;)

Natuurlijk is voedselveiligheid en hygiene heel belangrijk, maar ik heb soms het idee dat we hier in het westen soms weer iets te ver doorslaan. Onze lichamen bouwen tegenwoordig bijna geen weerstand meer op en daardoor zijn we redelijk vatbaar voor allerlei enge beestjes.
 
Danny +1
 
Danny + 2
 
Ik zie toch wel pluspunten.
het haar zit vast
leuke bedrijfskleding
betegelde wanden en vloer
Ik zie ook koeling.

Valt nog wel mee daar.
 
DanBras zei:
Ach.....niets wat een goede verhitting van het voedsel niet de nek om kan draaien ;)

Natuurlijk is voedselveiligheid en hygiene heel belangrijk, maar ik heb soms het idee dat we hier in het westen soms weer iets te ver doorslaan. Onze lichamen bouwen tegenwoordig bijna geen weerstand meer op en daardoor zijn we redelijk vatbaar voor allerlei enge beestjes.

Dat valt heel erg mee hoor. De dingen waar je ziek van wordt komen voor 90% door de lucht, 6% door je huid en 4% door je eten. Vaak is het zelfs hetzelfde soort beestje waar je net als een griep weerstand tegen opbouwd. Als je daar bent kom je nieuwe beestjes tegen en dan lijkt het alsof we nergens tegen kunnen maar als ze bij ons zijn is het hetzelfde.
 
Bert zei:
Ik zie toch wel pluspunten.
het haar zit vast
leuke bedrijfskleding
betegelde wanden en vloer
Ik zie ook koeling.

Valt nog wel mee daar.
De koeling staat uit en ze draagt nog sieraden.... Niet wordt ik niet vrolijk van  :D
 
Ziet er nog goed uit.

Na Marokko vind ik dit er netjes uitzien. Niet de miljoenen vliegen die ik daar op het vlees zag zitten.
Sommige stukken waren niet herkenbaar tot de vliegenmepper erover zwaaide.
 
Holkers zei:
Dat valt heel erg mee hoor. De dingen waar je ziek van wordt komen voor 90% door de lucht, 6% door je huid en 4% door je eten. Vaak is het zelfs hetzelfde soort beestje waar je net als een griep weerstand tegen opbouwd. Als je daar bent kom je nieuwe beestjes tegen en dan lijkt het alsof we nergens tegen kunnen maar als ze bij ons zijn is het hetzelfde.
Dat zal allemaal best maar wij zijn hier tegenwoordig zo op hygi?ne gefocust dat we zelfs geen weerstand opbouwen tegen de beestjes die HIER zijn. En dat begint al bij het baby/peuter/kleuter zijn. Overal waar kinderen tegenwoordig zijn (denk kinderopvang/school) moet het brandschoon zijn, want oh wee ze mochten eens iets vies in hun handjes of mond krijgen. Vroeh?h speelde je nog wel eens in een vieze zandbak en lachten ouders wanneer de kleine een hand vol zand in zijn mik stopte, maar tegenwoordig......
Het is ook niet voor niets dat een groot deel van de mensen tegenwoordig wel ??n of andere allergie heeft.

Wat betteft voedsel; gewoon heel goed verhitten, punt. Het kan op zijn hoogst er een beetje vreemd uit zien en/of niet lekker smaken (lees: smerig) maar ziek zal je er dan niet van worden. En als je daar afhankelijk van bent van derden zoals bij een eetkraampje en je twijfelt, dan snel doorlopen.
 
Allergie?n zijn een ander deel van je immuunsysteem en heeft niets met je afweer tegen bacteri?n of virussen te maken. Wat je binnen krijgt via je eten, drinken, de lucht of via je (open) huid per dag is enorm. Je opgebouwde afweer zorgt ervoor dat je niet ziek wordt en daarmee zijn we al bezig als je geboren worden. Kom je een nieuw beestje tegen, kun je ziek worden maar je krijgt bij een 2de keer geen ziektebeeld omdat je een afweer tegen opgewerkt hebt. Kom je in een ander land, kom je beestjes tegen die er net iets anders uitzien dan we gewend zijn en je wordt er dus ziek van. 1 keer.

Onze hygiene en manier van beschermen is voornamelijk om de kans op bederf tegen te gaan en niet omdat jij niet ziek moet worden. Vaccinaties zijn niets meer dan die natuurlijke bescherming aanleggen tegen dodelijke kinderziektes. Vaccinaties redden levens.

En, met 2 kleine kinderen kan ik je met zekerheid verzekeren dat de dagopvang een bron van ziektes voor kinderen en ouders en dat kinderen die naar de opvang gaan een betere bescherming hebben dan kinderen die thuis zitten. Kwestie van aanbod.

Als je een probleem wilt aankaarten die wel op feiten gebaseerd is, moet je de overdaad aan antibiotica in de vleesindustrie noemen en de resistente bacteri?n die daardoor komen.
 
Holkers zei:
Dat valt heel erg mee hoor. De dingen waar je ziek van wordt komen voor 90% door de lucht, 6% door je huid en 4% door je eten. Vaak is het zelfs hetzelfde soort beestje waar je net als een griep weerstand tegen opbouwd. Als je daar bent kom je nieuwe beestjes tegen en dan lijkt het alsof we nergens tegen kunnen maar als ze bij ons zijn is het hetzelfde.
Ben het niet helemaal met je eens, de beestjes zijn wel hetzelfde, maar wanneer heb jij een rat zien lopen in de stad? In Kuala Lumpur zie je ze in de avond op bijna elke straathoek.
Ook ziektes als hepatitis B kun je zo oplopen als je veel in contact komt met de bevolking, komt hier niet veel voor, maar is een lastige ziekte.
En een cocktail of een ijsje op de hoek van de straat geeft je gegarandeerd een dag op het kleinste kamertje.
En voor een tijgermug in Siberi? heb ik iets meer ontzag als die beestjes hier in NL.
 
Uiteraard, maar we doen nu net alsof het daar zo beroerd is maar het valt opzich mee. Goed bakken en je bent nagenoeg alles kwijt en dat je ziek wordt hoeft niet per se te komen door deze manier van vlees hakken. Mensen uit India worden hier ook ziek vanwege een ander arsenaal aan ziektekiemen
 
Danny +3. Mensen moeten wat meer antistoffen kweken! We zijn met z'n allen te schoon af en toe..
Kinderen moeten vies mogen worden en weerstand opbouwen....
Ik denk dat dat goed zou zijn....
 
overal waar 'te' voor staat is niet goed, behalve tevreden... en tequila natuurlijk! ;)
 
Holkers zei:
Als je een probleem wilt aankaarten die wel op feiten gebaseerd is, moet je de overdaad aan antibiotica in de vleesindustrie noemen en de resistente bacteri?n die daardoor komen.
Wat er in de vleesindustrie gebeurd is zeker niet goed maar dat heeft men toch echt deels over zichzelf afgeroepen. Het gros van de mensen wil zo goedkoop mogelijk vlees kunnen kopen en commerci?le bedrijven zullen dan naar manieren zoeken om dit zo goedkoop mogelijk te produceren.

Maar dat is een hele andere discussie en heeft geen bal met hygi?ne te maken. En hoewel een allergie mischien niet direct aan hygi?ne en bacterie?n is te linken, heeft het m.i. wel degelijk met een stukje weerstand te maken en dan komen we dus terug op het eerdere deel dat wij tegenwoordig alles het liefst zo veel mogelijk schoon en steriel willen hebben. Als iemand ziek wordt slikken we direct bakken met medicijnen om er zo snel mogelijk vanaf te zijn zonder het lichaam de kans te geven om zelf te herstellen en dus wwerstand op te bouwen. Of dat dan door beestje A of beestje B wat we niet kennen komt, dat is ??n pot nat.

Maar let's agree to disagree.
 
En hoe is de levensverwachting hier en hoe is de levensverwachting daar?!? I rest my case ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan