BasBQ
Beef en Steak

Hygiene...

noskos zei:
En hoe is de levensverwachting hier en hoe is de levensverwachting daar?!? I rest my case ;)
De levensverwachting in de jaren 50 was ook minder hier, nu hebben ze allemaal een VUT rek achter op de auto en een E - bike.
De mensen die niet in het westen wonen moeten harder en langer werken, vaak onder slechte omstandigheden, dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Hier hebben we welvaart ziekten, en heeft de helft van de kinderen ADHD... Ik zeg minder suiker en andere troep in die kinderen pompen, en ze hun PlayStation afpakken en lekker het bos insturen, zodat ze eens lekker uit een boom kunnen vallen.
 
Doordat mijn dochter diabetes heeft wat veroorzaakt wordt door een fout in haar afweermechanisme heb ik een aantal lezingen van Bart Roep bijgewoond.
Dit is een wereldwijd bekende autoriteit op het gebied van auto-immuunziekten en  met name diabetes type 1.
Zijn boodschap is in het kort dat we te schoon leven, ons afweermechanisme moet toch wat te doen hebben en keert zich dan tegen stoffen die in principe niet schadelijk voor ons zijn. Dit zie je vooral door de explosieve toename van allerlei allergie?n.
 
 
Dat is een stuk minder Bert!

Maar het onderschrijft helaas wel wat meerdere roepen. En niet pas recent maar al jaren.

We behoren tot meest welvarende landen in de wereld en zijn heel erg verwend geraakt. En daardoor zijn we een hoop als vanzelfsprekend gaan vinden en klagen dan steen en been als het iets minder gaat of als het niet gaat zoals verwacht, terwijl we ons te weinig realiseren dat het in vergelijking tot het merendeel van de andere landen nog steeds pure luxe is. En ja, ook ik maak me daar wel eens schuldig aan.

Bottom line;  we zijn geen tegenslag meer gewend. Dat zie je wanneer het economisch wat minder gaat maar ook aan de lichamelijke gesteldheid.

noskos zei:
En hoe is de levensverwachting hier en hoe is de levensverwachting daar?!? I rest my case ;)

Die is hier idd relatief heel hoog maar dat betekent niet direct dat het in andere landen heel slecht is.

Daarnaast vind ik de levensverwachting persoonlijk totaal niet interessant en ben ik meer ge?nteresseerd in de kwaliteit van het leven. Als beide hand in hand kunnen gaan dan is dat mooi, maar ik ga liever met een lach op mijn gezicht met 55 jaar het hoekje om dan stilletjes wegkwijnend in een verzorgingshuis met 90.

Zo....wel weer even genoeg de moraalridder uitgehangen....terug naar de Q :D
 
Ik ben 10 jaar geleden ook in Vietnam geweest en inderdaad hebben ze daar andere normen dan wij hebben. Het was er zo'n 30 graden en het vlees lag er zo bij:

26yon.jpg

21opmau.jpg


De vis daarentegen was kraakvers...

2eowvwi.jpg
 
Die mensen zijn immuun voor een hoop dingen als wij dat opeten gaan we aan de diarree
 
Als je vaker een verre reis maakt wordt je meer immuun er door, die ervaring heb ik tenminste. Des ondanks hou je toch een "loper" over. Dit gewoon omdat je daar op een korte tijdbesef verblijft, alleen het is minder ernstig en de loper houdt minder lang aan. Je geneest sneller, zeg ik maar even.

De kruiden in eten kunnen ook invloed hebben op jou darmstelsel. Laatst was ik in Thailand op vakantie en het eten was zo pittig als of je een bord met sambal oelek aan het eten was. Wat weer uitnodigt op een "loper". Voor hun is het heel normaal om pittige maaltijden te serveren alsof het niets is.

Cuba is het land van de varkensvlees. En te veel varkensvlees eten is ook niet goed, de Cubanen hebben daar ook regelmatig last van. Dus het ligt niet alleen aan jou.
Een tip: mocht je ooit naar Cuba op vakantie gaan en je neemt iemand mee die vegetari?r is en vegetarisch eten wenst. Bestel dan een maaltijd en zeg daarbij dat je geen vlees er bij wilt. Als je zegt 'doe mij maar een vegetarisch maaltijd' dan krijg je een maaltijd met minder vlees. Voor hen betekend vegetari?r is iemand die minder vlees eet (dit is niet hetzelfde als iemand die geen vlees eet). Dit overkwam een reisgenote en ik kwam niet meer bij van het lachen. We hadden namelijk dezelfde pizza besteld alleen zij wilde een vegetarische variant. 


 
Terug
Bovenaan Onderaan