BasBQ
Beef en Steak

Houtskool

Ik heb gisteren ruim 10 uur een brisket in de Kamado Joe gehad met Fire-Up, een nog zachtere houtskool dan Dammers. Ik gebruik eigenlijk alleen maar Dammers of Fire-Up, voor grillen maar ook voor mijn low & slow sessies en nooit problemen.
En wat is klein spul? Ik zie mensen op facebook die houtskool bomen voor zich houden alsof ze net een snoek hebben gevangen van een meter en dat zou dan de ideale grootte zijn. Voor mij hoeft het niet zo groot allemaal. Ik bouw wel met de hand de kolenmand op. Grof onder, fijne erop in het midden.
 
Ik zelf gebruik die van de welkoop xl houtskool.
Nog geen €17 voor 10 kg , mooi neutraal en gebruik hem voor h&f en l&s geen probleem.
 
Ik zelf gebruik die van de welkoop xl houtskool.
Nog geen €17 voor 10 kg , mooi neutraal en gebruik hem voor h&f en l&s geen probleem.

Die heb ik ook vaak gebruikt, echter de laatste 5 zakken (ja heb het echt wel geprobeerd) waren echt slecht.
Niet willen branden, alleen maar echt klein spul.
Ben nu een beetje op zoek naar een vervanger hiervoor.

Ben nu aan een 3e zak marabu van basterd bezig en moet zeggen dat me die ook wel bevalt.
 
Ik heb een gele zak houtskool van Hornbach en die is zeker niet slecht maar ik ben nog aan het experimenteren want ondertussen heb ik ook 3 andere zakken staan. Wellicht raap ik ook nog een zak Fire up op ,alles wat ik niet ideaal vind gaat de Weber in evt…
 
Die heb ik ook vaak gebruikt, echter de laatste 5 zakken (ja heb het echt wel geprobeerd) waren echt slecht.
Niet willen branden, alleen maar echt klein spul.
Ben nu een beetje op zoek naar een vervanger hiervoor.
Dat is jammer, heb het zelf nog niet ondervonden.
Tuurlijk onderin de zak klein spul .maar dat vind ik niet erg ,de wga lust dat wel😁.
 
Luxeprobleem:

ik heb, net als zovelen, verschillende soorten houtskool geprobeerd en ben nu uitgekomen op de Globaltic berken houtskool en de Marabu van houtskool.nl. Beide soorten met een neutraal rook/smaak profiel. Met deze twee soorten kan ik alle kanten op en heb een mooie voorraad voor de zomer.

Maar... voor mijn kleinste BBQs (BGE mini en WGA) kom ik klem te zitten. De Globaltic bestaat uit enkel grote brokken die vaak niet lekker passen en de Marabu knettert en vonkt nogal, wat vooral in de WGA voor problemen zorgt. Ik wil eigenlijk geen derde soort op voorraad hebben, maar om elke keer grote brokken stuk te moeten slaan…
 
Luxeprobleem:

ik heb, net als zovelen, verschillende soorten houtskool geprobeerd en ben nu uitgekomen op de Globaltic berken houtskool en de Marabu van houtskool.nl. Beide soorten met een neutraal rook/smaak profiel. Met deze twee soorten kan ik alle kanten op en heb een mooie voorraad voor de zomer.

Maar... voor mijn kleinste BBQs (BGE mini en WGA) kom ik klem te zitten. De Globaltic bestaat uit enkel grote brokken die vaak niet lekker passen en de Marabu knettert en vonkt nogal, wat vooral in de WGA voor problemen zorgt. Ik wil eigenlijk geen derde soort op voorraad hebben, maar om elke keer grote brokken stuk te moeten slaan…
En als je Dammers i.p.v. Globatic neemt? Die gaat volgens mij prima in een WGA.
 
Ik heb gisteren ruim 10 uur een brisket in de Kamado Joe gehad met Fire-Up, een nog zachtere houtskool dan Dammers. Ik gebruik eigenlijk alleen maar Dammers of Fire-Up, voor grillen maar ook voor mijn low & slow sessies en nooit problemen.
En wat is klein spul? Ik zie mensen op facebook die houtskool bomen voor zich houden alsof ze net een snoek hebben gevangen van een meter en dat zou dan de ideale grootte zijn. Voor mij hoeft het niet zo groot allemaal. Ik bouw wel met de hand de kolenmand op. Grof onder, fijne erop in het midden.
Fire up heeft meerdere type houtskool als ik me niet vergis welke gebruik jij?
 
De quebracho is bijna overal uitverkocht zag ik.
Ze hebben ook groene zakken en een zwarte “low&slow” houtskool ben benieuwd of dat ook enigszins kwaliteit is.
 
En als je Dammers i.p.v. Globatic neemt? Die gaat volgens mij prima in een WGA.
Ja, ik denk toch maar een zakje dammers of fire up er naast nemen voor de kleine BBQs. Is vaak een kleinere sortering.
 
Ik koop aan het begin van het jaar flink in. Voel wel of het redelijke grote brokken zijn. Ja een keer met een zak pech gehad maar verder ben ik zeer tevreden met Dammers houtskool
 
Dammers hier ook al jaren in gebruik. Al las ik laatst dat het moeilijker verkrijgbaar zou zijn. Is dat in jullie ervaring ook zo?
 
Ik hoop dat snel nieuwe ladingen houtskool arriveren. Deze week uitgeweken naar Pitmaster marabu.
- Black Ranch in de regio op
- Dammers idem
- Welkoop heeft dat wat in de folder staat niet beschikbaar
De bbq shop in Schinnen heeft nog maar 4 soorten op voorraad. Normaal 9.
 
Vandaag heb ik de 'Fire up - low and slow zwarte zak' getest. Sessie van 6 uurtjes op 110 graden. Neutrale houtskool en in mijn eigen gewoon goed. Ben de gele zakken gewend, en deze doen er niet voor onder.
 
Ik meng het liefst kokosbriketten met een handje houtskool (Welkoop) op de weber. Ook de briketten van Weber zelf gebruik ik regelmatig. Die krijg ik vaak toch nog wat heter.
 
Ik ben nog niet zo lang bezig met deze materie ,ik gebruik al een paar keer de houtskool van Grill Guru en die doet eigenlijk wat hij moet doen en gaat ook lang mee ,bij Hornbach vandaan net als mijn BBq.

Groet Peter.
 
Dammers hier ook al jaren in gebruik. Al las ik laatst dat het moeilijker verkrijgbaar zou zijn. Is dat in jullie ervaring ook zo?
Mezelf citeren. Bij intratuin Rosmalen hebben ze nog genoeg voorraad. Althans vorige week.
 
Goedemiddag, ik ben nieuw in kamado land
ik heb al veel gelezen, veel meningen, veel merken houtskool.

Op mijn weber was ik meer barbaars bezig.. veul en veul en gebruikte ik Namibi Braai XL houtskool. (10kg zakken)
Opzich prima voor waar ik het voor gebruikte maar ik denk dat voor in mijn grizzly grill large elite ik aan iets anders moet.. heb al berichten voorbij zien komen waarbij er stroo en plastic in de zak verpakt zat.. ik vind het lastig kiezen..
Dammers.. Pittmasters.. Black Ranch.. Echt..

Ik wil persoonlijk een zo neutraal mogelijke XL houtskool.
Is bijv. deze van de welkoop een prima aankoop?

2012181024094_01.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan