BasBQ
Beef en Steak

Houtskool

Bierbuikburggraaf

Sprokkelaar
Berichten
36
Ik ben benieuwd wat voor houtskool iedereen gebruikt.

Ik heb zeg vorig jaar een grote zak eiken van big basterd gekocht maar ben daar niet zo tevreden over.

Volgens mij wil ik het liefst iets wat heel heet wordt dat ook even blijft en waar zo min mogelijk smaak aan zit. Dat voeg ik liever zelf toe.

Hebben er mensen tips?
 
Lastige vraag. Denk dat je veel verschillende antwoorden gaat krijgen.

Op de kamado gebruik ik graag de big block van kamado Joe, maar die geeft een lichte rooksmaak af.
Was tot voor kort erg gecharmeerd van de xl houtskool van de welkoop, maar op de een of andere manier is dat geen xl sortering meer.
Nu al een aantal zakken dammers gebruikt en dit is prima, maar krijg er geen extreme temperaturen mee (300 +)

Op de weber gebruik ik eigenlijk altijd briketten en houtskool van weber zelf.
Dit werkt voor mij prima.

Op de mini kamado gebruik ik maar net wat ik heb, stukjes dammers, houtskool van de jumbo, of welkoop.
 
Tuurlijk. Dammers.
 
Ook hier liefhebber van Dammers om z'n schone verbranding en neutrale smaak. Fire Up (vooral die grote gele zakken) zie ik hier ook veel voorbij komen.
 
Ik ben ook fan van Dammers. Voor langere low & slow sessies grijp ik vaak naar marabu van Black Ranch.
 
Hier word ook graag gewerkt met Marabu voor low en fast. Gebruik Marabu van bbq flavour.
 
Black Ranch Marabu vind ik wel een sterke eigen smaak afgeven. Lekker, maar dus niet echt neutraal.
 
- Black Wattle van Flames en Flavour. Deze brand wel snel af, zeker bij hogere temperaturen.
- Marabu en White Quebrencho van Welkoop. Mooi grof houtskool voor de L&S. De Marabu knettert wel behoorlijk
- Kokosbriketten van Welkoop op de Webers.
- Daarnaast voor aan te steken of gietijzer in te branden de XL houtskool van Welkoop.
 
Lastige vraag. Denk dat je veel verschillende antwoorden gaat krijgen.

Op de kamado gebruik ik graag de big block van kamado Joe, maar die geeft een lichte rooksmaak af.
Was tot voor kort erg gecharmeerd van de xl houtskool van de welkoop, maar op de een of andere manier is dat geen xl sortering meer.
Klopt, heb ook laatst een zak XL uitgesorteerd. Heb wel eens beter gehad.
 
Voor neutrale smaken gebruik ik Dammers en fire up. Gaan prima voor lange sessies ook.
 
Dammers en Peko (FireUp; grote gele zakken), voor zowel low&slow als hot&fast.
 
Black Ranch Marabu en Dammers dat zijn degene die ik gebruik.
 
Marabu van houtskool.nl , goed voor low & slow , geurloos en wordt goed heet.
Voorheen black wattle ook van houtskool.nl erg tevreden over;
Uit nieuwsgierigheid zakje dammers geprobeerd en bevalt tot noch toe prima.
 
- Marabu van Black Ranch of van Flames en Flavour: goede sortering, goed voor L&S, neutrale smaak/geur, vonkt/knettert wel wat, duurt langer om aan te steken
- Eiken/Beuken van Flames and Flavour voor H&S: brandt snel en heet, milde rooksmaak/-geur
 
Het liefst gebruik ik bonfire black wattle van de sligro voor low en slow. Daar kan ik mee lezen en schrijven. Deze was laatst niet beschikbaar, en toen de white quebracho van bonfire gebruikt, ook prima.
Voor pizza gebruik ik dammers, dat brand naar mijn mening heter (zeker 350 bij mij) dan de bonfire, al heb ik de bonfire white quebracho daar nog niet voor geprobeerd.
 
Quebracho geeft toch best wat smaak af? Niet echt neutraal van wat ik heb gelezen.
 
Zou kunnen, maar ik gooi er ook altijd een blok eikenhout bij, dus dat geeft sowieso al veel smaak af :D
 
Quebracho geeft toch best wat smaak af? Niet echt neutraal van wat ik heb gelezen.
Daar ben ik het mee eens.
Ook de bark van mijn vlees was donkerder om niet zwart te zeggen.
Gebruik die zak nu enkele nog voor de kortere bereidingen.
Marabu zal ik ook niet meer opnieuw kopen den ik.
Gisteren mijn kamado een eerste keer aangestoken met verfstripper, gaat snel maar dan knettert die marabu zo fel dat ik brand plekken heb in mijn houten buitenkeuken ☹️
 
Terug
Bovenaan Onderaan