BasBQ
Beef en Steak

home made big green egg

Frits zei:
Dus als ik het goed begrijp maak je eerst een mal van tempex en daar boetseer je de perliet omheen.
Gebruik je daar ook een mal voor of gebeurt dat meer op gevoel?

dat klopt dan boetseer je het er omheen.
heb voor de wand dikte tande stokers gebruikt met daar op de dikte die ik wou hebben.
werkt perfect

grzz peter
 
noskos zei:
Thinner is your friend, maar met zoveel heb je heeeeel veel nodig ;)

klopt maar net wat je zegt ben je een heleboel nodig. ;)

grzz peter
 
En het geeft onwijs veel zooi, vraag me niet hoe ik dat weet ;)
 
Zit er over te denken om het te proberen met een betonplex mal om een strak model te maken.
Maar weet iemand hoe het dan zit met de warmte verdeling?
En is daar een rooster voor te krijgen?
 
Het is een super project om te zien, complimenten!

Waarom had je moeite om de mal er uit te krijgen? kun je voor het deksel de mal dan niet voorzien van een laag plasticfolie of i.d.? dan haal je de mal los en hoef je alleen de folie te verwijderen. Volgens mij bestaat er in de bouw een soort bekistinggel die je aan de binnenkant van een bekisting aanbrengt zodat de beton niet kleeft en de bekisting makkelijker te verwijderen is.

Succes met de volgende fase!
 
Klopt. Vaak word betonplex gebruikt en dan ingesmeerd met separol (ontkistingsolie).
Dat zal aan de buitenzijde geen kwaad kunnen. Maar aan de binnenzijde zou je hem moeten uitbranden.
Misschien is iets van dierlijk vet beter.
 
Boter gebruiken als lossingsmiddel.
Lukt bij taarten ook goed ;D
 
Petero,  weet jij toevallig toe welke temp zo 'n mengsel vam portland cem, perlite en glasvezel kan hebben? Kan het nergens terug vinden... ben al stiekem aan het plannen want m'n vrouw ziet het nog niet zitten.

(Wilde proberen het logo als boven vent te maken. Malletje gemaakt van epoxy, hopen dat ie er heel uit zodat ik hem nog eems kan gebruiken  ;D)
 
zoals ik weet kan het een temp van 350 graden hebben maar mischien ook wel meer.
gewoon uitproberen.
heb hem hier al op 200 graden gehad.doe het door hem langzaam op te stoken eerst dag 100 daarna 150 en daarna 200 en dan nog hoger.
doe dit om het laaste vocht wat er in zit er uit te krijgen.

vrg peter
 
Super! Ben heel benieuwd. Als hij dat haalt dan ga ik komende zomer aan de slag :)
Heb de mal klaar. Ga binnenkort een testje doen met zandcement of hij er met boter goed uit komt.
 
Ben toch wel heel benieuwd of hier al vorderingen op zijn Petero?
 
het is idd rustig rond de vorderingen, ben wel heel erg benieuwd
 
Testje met mn mal is niet zo goed gegaan... :(

De boter werkte prima, misschien iets te goed. Het probeersel kwam er wel heel makkelijk uit..... had ik niet verwacht en dus viel mn mal kapot..... volgende keer toch maar wapenen met wat fibres...
 
Maar idd petero... spill the beans. Show the progress :)))
 
heb je daar ook foto's van?
Er zijn veel forum leden die jou draadje volgen, ook hier kunnen zij/wij van leren
 
Het inderdaad rustig  hier zo. Dat komt omdat ik op mijn tempex kap zit te wachten :(
Zodra ik de kap heb laat ik meer weten en zien :D


Grzz peter
 
Zo ben weer eens bezig geweest

P1070389.jpg


Moet nog worden geschuurd maar laat hem eerst goed uitharden.
Weet niet of de foto in het goede formaat is. Dit is de eerste keer dat ik het met de tablet doe.

Grzz peter
 
Zo hier nog een paar foto's van het grof geschuurde kant.
Meteen maar even opgestookt naar 200 graden.gaat tot nu toe goed

P1140390-1.jpg


P1140391-1.jpg



Grzz peter
 
Ziet er cool uit Peter! Heb je al iets geregeld voor banden en scharnier?
 
Frits zei:
Ziet er cool uit Peter! Heb je al iets geregeld voor banden en scharnier?

Banden en scharnieren ben ik al mee bezig.
Trouwens ga ik hem af maken met mozaiek aan de buiten kant.
Had ik gezien op you tube vondt ik wel gaaf. ;D

Grzz peter
 
Terug
Bovenaan Onderaan