BasBQ
Beef en Steak

Hollandse jongens brood

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Vandaag was het een experimentele dag in de gaarkeukens van huize jachtfestijn. Diverse gerechten zijn samengesteld op basis van eigen creaties die uitvoerig op smaak getest worden.

Als eerste zijn er twee broden gemaakt. De eerste hebben we de naam Hollandse jongens brood gegeven.
Dit omdat het onder andere boerenjongens als ingredi?nt heeft en in een dutch oven bereid wordt.

De basis is simpel. Een luchtig deeg voor brood dat voor het rijzen wordt gevuld met boerenjongens en tokkelroom.
Het vullen van het  brood  kan iets beter de volgende keer. Nu was het in eerste instantie het idee om de boerenjongens door het deeg te kneden.

Een veel betere optie is om van het voorgerezen deeg eerst een dikke platte pizzabodem te rollen. Deze dan vervolgens rijkelijk bestrooien met boerenjongens en tokkelroom en dan oprollen tot een broodrol.

Daarna 45 minuten laten rijzen in een met theedoek afgedekte de dutch oven. Als het deeg goed gerezen is, de dutch oven in de BBQ zetten, of met briketten bedekken.

Hier is de DO zonder deksel indirect in de kamado geplaatst met een dome temp van 200 graden celsius.

Omdat de kamado toch al warm was, is er daarna gelijk een brood met gedroogde tomaten en parmezaanse kaas op de pizzasteen in de kamado geplaatst.

Het Hollandse jongens brood is bijzonder smaakvol. In het vervolg zal er wel iets meer tokkelroom aan worden toegevoegd.

Het brood met gedroogde tomaat en parmezaanse kaas is geweldig. Deze heeft al vaker op de menukaart van huize jachtfestijn gestaan.

image_zps0f101ebd.jpg


image_zps34df49c3.jpg


image_zpsb746ddf2.jpg


image_zpsb273b825.jpg
 
Je bent weer erg creatief bezig.
ziet er lekker uit  ;D
 
Bijzonder. Je houdt wel van beetje experimenteren he?
 
Tokkelroom is zo ook lekker mooi idee.
 
Hoe zit dat met die tokkelroom na afloop, trekt dat in het brood of blijft het nog wat kleverig van binnen. Ben ik wel benieuwd naar. Wil het zeker eens maken lijkt me erg lekker.
 
Ja hoor, ik ben van de partij!!
 
Eddeped zei:
Hoe zit dat met die tokkelroom na afloop, trekt dat in het brood of blijft het nog wat kleverig van binnen. Ben ik wel benieuwd naar. Wil het zeker eens maken lijkt me erg lekker.

Tokkelroom blijft als natte vulling in het brood. Combinatie is mooi. Volgende keer wordt er wel meer tokkelroom aan toegevoegd.

Uitdaging blijft de bewerking van het deeg na het toedienen van de room. Inmiddels is daar een nieuw idee over ontstaan....injecteren in het deeg na het rijzen.

Hier gaan we nog mee aan de slag.
 
lekker hoor! brood van de BBQ!
 
2 hele mooi broden, ik maak ook vaak brood maar zo'n hollandse jongens brood daar zou ik niet snel op gekomen zijn. Deze komt hier op de todo list !
 
Terug
Bovenaan Onderaan